Laiva - T#16

Qindek

Laiva - T#16

8
01/09/2015

Terwijl iedereen het bijna begeeft onder de moordende zomerzon trokken wij, althans mentaal, naar het Hoge Noorden. Daar vonden we Laiva. De Fin brengt binnenkort twee plaatjes uit op het Berlijnse Wavereform Records. Onze noorderbuur Qindek werd uitgenodigd voor een remix, maar maakte er een Re-Route van.

Laiva betekent 'schip' in het Fins. Vergeet wat je net las, deze informatie is irrelevant. Wat wel relevant is, is dat deze muziek in elkaar gebokst werd in Kuhmo, een desolaat stadje aan de Russisch-Finse grens. Wat nog relevanter is, is dat Laiva al sinds 2003 met muziekproductie bezig is, maar nu pas de tijd rijp vond om iets uit te brengen. Verwacht u dus niet aan een doordeweeks stukje techno.

De twee nummers die we op de EP terugvinden kregen de gezegende namen T#14 en T#16 mee, waarbij de T's zonder twijfel voor track staan. Beide nummers kunnen beschreven worden als wormhole techno die het best te beluisteren vallen ergens in grot ver onder de aardbodem. De nooit afgevende kick, de uitgedoofde synths en de subtiele pads zorgen voor een bijna psychedelische ervaring.

Remixer van dienst, Qindek, producet de laatste maanden op een aanzienlijk niveau. Zo kreeg zijn laatste EFFE EP (ook op Wavereform Records) vorige maand nog een repress. De Nederlander laat de drums een tikkeltje harder slaan, maar speelt vooral op verbluffende wijze met de verwrongenheid (een leuk Nederlands woord voor distortion), en levert zo een remix de EP waardig af.

Donkere Finse techno gescout door een Berlijns label, geremixt door een Nederlander die aardig op dreef is. Zowel Laiva als Qindek als Wavereform Records kunnen er alleen maar goed bij varen. Vanaf 1 september enkel en alleen op vinyl.