Mano Le Tough - Trails

Mano Le Tough

Mano Le Tough - Trails

9
30/10/2015

Al enkele jaren is Mano Le Tough één van de nieuwe generatie deejays/producers die het concept van house-muziek naar een nieuwe hoogte tilt. De afgelopen jaren ontpopte de naar Berlijn verhuisde Ier zich tot een graag geziene gast in clubs als Berghain/Panorama Bar, het vergane Trouw en Robert Johnson Club. Hij staat daar bekend om zijn vaak extreem lange closing sets die het publiek meenemen op een emotionele trip.

Mano Le Tough © Aga Maru

Tussen al het touren door heeft Mano Le Tough of Niall Mannion ook nog de tijd gevonden om zijn tweede studio-album af te werken. Met Trials levert hij opnieuw een klepper van formaat af. De release staat gepland voor 30 oktober op het Duitse label Permanent Vacation. Bij Fuzz kregen we alvast de kans om het album nu al eens te beluisteren.

De openingstrack Running In A Constant Circle zet direct de toon voor de rest van de langspeler. We herkennen direct de emotionele sfeer die we van Mano gewoon zijn. Via het percussiehoogstandje Generations komen we bij het eerste bommetje van het album uit. Energy Flow zal sommigen misschien al bekend in de oren klinken. Dixon, die bekend staat als een grote fan van Mano Le Tough, sloot met deze meeslepende track zijn laatste Boiler Room-set af.

De vocals die centraal staan, komen uit de mond van de producer zelf. Doorheen het album laat hij wel vaker horen dat hij naast een indrukwekkend goede deejay en producer, ook een goede zanger is. Doordat hij in Berlijn woont zouden we soms vergeten dat Mano oorspronkelijk uit Ierland komt. Met Empty Early Years And The Seed laat hij duidelijk merken dat de Londense Garage sound zijn invloed heeft nagelaten op zijn producties.

De gebroken drumpatronen doen ons spontaan aan enkele Burial-klassiekers denken. Hiermee bewijst hij ook dat hij in staat is om breder te gaan dan enkel house en techno. Het is duidelijk dat Mannion ook ambitie heeft om bekendheid te verwerven bij een nieuw publiek met dit album.

De titeltrack Trails bouwt verder op de sound die Caribou met zijn laatste album wist te creëren. Doordachte elektronica met strakke vocals en zelfs heel wat radiopotentieel. Het album eindigt met een volledig instrumentale track genaamd Meilen​. Perfect om de melodieuze trip doorheen de composities van Mano Le Tough te beeindigen maar even goed een tune die een Panorama Bar-publiek volledig in extase kan brengen bij het invallen van de eerste zonnestralen.

Tracklist:

• 01. Running In A Constant Circle
  • 02. Generations
  • 03. Energy Flow
  • 04. Half Closed Eyes
  • 05. Empty Early Years And The Seed
  • 06. I See Myself In You
  • 07. Trails
  • 08. The Space Between
  • 09. Sometimes Lost
  • 10. Meilen

Met Trials, de opvolger van debuut Changing Days, doet Mano Le Tough een poging om zijn muziek tot buiten de muren van donkere clubs te brengen. De plaat is een geheel van melodierijke synthlijnen aangevuld met Mannions eigen stem om het een wat meer poppy sound te geven. Voor ons maakt hij alvast kans om zijn plaats te bemachtigen in het rijtje van top elektronica producers als Caribou, Jamie xx of James Blake