Midland - Fabriclive 94

Midland
8,5

Midland - Fabriclive 94

8,5
22/09/2017

De maandelijkse compilatie-cd van de Britse club Fabric werd in september afgeleverd door Midland. De ondertussen 94ste editie van Fabriclive is een album dat 24 tracks bevat van onder andere Roman Flügel, LFO, Mark O’Sullivan en Midland himself. Zowel rustige zweverige house, breakbeat en club-bangers komen aan bod en zijn vakkundig aaneen gemixt door de Britse dj/producer.

De Fabriclive-reeks is, als we Wikipedia mogen geloven, meer gericht op breaks, elektronische muziek, indie-rock, house, drum ‘n’ bass, dubstep, grime en hip-hop dan haar grote broer Fabric. Die laatste focust zich meer op techno, house, elektronica en tech-house. Midland past met dit album eigenlijk goed binnen de filosofie van zowel Fabric als Fabriclive

Midland verzamelde 24 tracks die soms zeer uiteenlopend zijn. De introplaat, Pey Woman van Georgia, is een stukje muziek dat je praktisch nooit op de dansvloer van een club zal horen. Sferisch, beatloos, experimenteel en ietwat bevreemdend. Als je dat naast het uptempo Road To Rio, B1 van Santos Rodriguez legt zie je dat Midland een zeer gevarieerde set neerpoot.

Nog zo’n heerlijk zweverige track is Shoulders Back van Leif waarbij het lijkt dat de plaat achterwaarts wordt afgespeeld. Naadloos gaat het over in Warm And Dewy van Roman Flügel, dat over een Kiasmos-achtige vibe beschikt. Easy-listening, maar lang niet saai.

Een klein uur ver in Fabriclive 94 besluit Midland het roer om te gooien en jaagt hij het tempo na een kort intermezzo de hoogte in. De tonen worden duisterder en de zon gaat onder. Na drie dansbare tracks gaat ook het licht in de club uit. Perfect om de uitgesponnen soundscapes van Vito Ricci, Jesper Dahlbäck & Mark O’Sullivan boven te halen. Die worden opgevolgd door First Tube, de enige eigen productie van Midland op deze Fabriclive.

Midland zelf beschrijft zijn album nog het beste. In de bovenstaande Facebook-post schrijft hij zijn eigen opvatting van Fabriclive 94 uit.

Fabriclive 94 van Midland is een zalige longplayer. Het is een soort wereldreis waarbij je grote clubs bezoekt en iets later weer in de jungle staat. Alleenstaande tracks die zo hard de moeite zijn dat je ze meteen moet kopen vinden we niet meteen terug. Het is vooral het geheel waarin ze geplaatst worden dat het mooie weer maakt. Leg de tracklist voor alle zekerheid maar naast je, want dat is een ideale manier om inspiratie op te doen.

01. Georgia - Pey Woman

02. Even Tuell - Mental Marathon

03. Jaures - Silence (Before Birth)