Moderat - III

Door Sander Bral 07 april 2016
9

01/04/2016

Het is zo ver. Het lang verwachte laatste deel van de Moderat trilogie is losgelaten op het grote publiek. Het nieuwe album van Apparat en Modeselektor met de toepasselijke naam III speelt in tegenstelling tot zijn voorgangers in op de dansbenen. Zonder in ordinaire clubmuziek te vervallen, uiteraard. Die conclusie bleek ook al uit ons interview met de semiheilige drievuldigheid.

Het is wel duidelijk Apparat die de bovenhand neemt binnen die drievuldigheid. Dat bewijst openingsnummer Eating Hooks al meteen, maar komt ook sterk de kop opsteken in Ghostmother, dat zelfs wat wegheeft van een lay back r&b-nummer. De vocals voor dit album zijn integraal geschreven door Apparat, het is dan ook niet verwonderlijk dat zijn zeemzoete stijl de bombastische electronica van Modeselektor wat verdringt.

Maar het zou natuurlijk geen Moderat-album zijn als het dansbare van Modeselektor nergens naar boven zou komen. In Running herkennen we duidelijk de dreigende beat van de Duitse electronicawizards en ook in The Fool manifesteert zich een future bass beat die evengoed uit de studio van Flume zou kunnen komen.

In Reminder verdenken we Modeselektor er zelfs van dat ze zich met de backing vocals hebben gemoeid door er paar vette effecten overheen te leggen. Ook in dit nummer krijgen we een beat die geschikt is voor de moderne dansvloer en voor de eerste keer in het album (track 5) krijgen we de epische finale waar Moderat bekend voor staat.

De beste tracks van III zijn wellicht degene die het hardst doen denken aan Apparats Soundtrack Live Tour, die vorig jaar liep. Animal Trails bijvoorbeeld bewijst dat dit album Apparats stem niet nodig heeft om van elke track een succesverhaal te maken. Ook Ethereal doet met zijn tweeluik sterk aan Soundtrack Live denken en is mede door zijn epiek misschien wel het beste nummer op deze plaat.

Al die verschillende invloeden smelten samen in het zevende nummer op de plaat, Intruder. Een atmosferische intro à la Soundtrack Live, een klassieke Apparat vocal, een bombastisch elektronisch intermezzo - hé daar, Modeselektor - en een epische finale om ú tegen te zeggen bewijzen dat het een heel goed idee was van Moderat om nog eens een langspeler op poten te zetten.

Moderat bevestigt met III nog eens dat het een collectief is van geweldige producers, waarvan Apparat degene is die het hardst zijn stempel op dit album heeft gedrukt. Moderat bevestigt dus, en brengt niks nieuws. Maar dat hoeft ook niet, bovendien is het een deel van een trilogie en het resultaat is prachtig, met zelfs hier en daar een uitblinker. Opmerkelijk ook hoe je jezelf kan verliezen in de afzonderlijke tracks, zonder dat deze heel lang hoeven te duren. Aanschaffen die handel.

Tracklist*

• 1) Eating Hooks
  • 2) Running