Mr. Magnetik - Body To Body

Mr. Magnetik

Mr. Magnetik - Body To Body

7
05/12/2016

Na een stille periode van achttien maanden op vlak van productie is Chris VermiglioMr. Magnetik – helemaal terug van weggeweest. De Luikenaar kondigde zijn nieuw album Body To Body aan en de release op 5 december op zijn favoriete GND Records. Hiervoor had de man met Italiaans en Portugese roots een succesvol crowdfundingproject opgericht.

Mr. Magnetik is een artistieke duizendpoot. Nadat hij al begon met draaien op zijn 14de, studeerde hij af als grafisch designer en leerde hij de eerste knepen van het producen. Zijn eerste release You’ve been Magnetized op Lektroluv Records zette hem meteen op de Belgische kaart. Hij toonde ook meteen aan dat zijn muziek hand in hand gaat met het artistieke ofwel de clips of covers van zijn muziek.  Naast dit alles runt hij ook nog een gezellig restaurant met zijn vrouw.

In zijn album Body To Body geeft hij zichzelf weer in de vorm van muziek. Als u hierover meer wilt te weten komen, kijk je even gezellig naar het onderstaande interview van JimTV – The Black Guide, waarin hij een inkijk geeft in zijn leven, wie hij is en wat muziek en alles daarrond voor hem betekent. Wij raden aan eerst te kijken en dan te luisteren voor meer voeling met de artiest.

Toen we zijn album toegestuurd kregen, begonnen onze electrogenen - die anno 2010 aan een collectieve winterslaap begonnen – spontaan terug te tintelen. Uit de korte docu konden we al afleiden dat het electro met ballen ging worden. De verwachtingen lagen alleszins hoog voor het Waals electrofenomeen.

Het album bevat twaalf nummers waarin hij de grenzen van de electrosounds opzoekt en aftast. Autocracy lost meteen het grootste deel van de verwachtingen in. Downtempo rauwe electro die mooi opbouwt met de hulp van vakkundig geselecteerde samples van koorgezangen. De leading distorted basslijn past perfect en de donkere toon is meteen gezet.

Matiere Noire blijft hetzelfde tempo aanhouden. Hoewel het geheel iets minder intrigerend is, bezit het terug dat onheilspellende. Met dank aan de grauwe combinatie van synths samen met zijn typerende sound die doorheen heel het album te horen zijn.

Voor The Ghost is Mr. Magnetik gaan samenzitten met de heren van het legendarische Front 242. Jean Luc Demeyer en Patrick Codenys verzorgden de vocals die, zoals het hoort, een zeer typerend 80’s electronic sound produceren. Bij bepaalde stukken in de track krijgen we het gevoel alsof dit het kleine elektronische broertje is van een plaat van Rammstein.

Met Runaway komen we meteen aan de iets softere track, electro poppy track van het album. Niet meteen onze favoriet maar Rori geeft er wel een leuke draai aan maar doet ons iets te veel aan La Roux denken. Werra is dan weer het meest electro overgoten stuk met een hoge energiewaarde. Een leading synth met hoge voorspelbaarheid maar dat is langs een kant net het aangename aan deze schijf. Met twee variaties en korte samples die ons weer aan Gesaffelstein doen herinneren. Deze is trouwens ook als gratis download aangeboden door Hello Play!

Hoewel Body To Body het lijflied van het album is, is het niet onze favoriete. De kortste track bevat een Engelse vocal met een Duits accent maar hoewel de track nu weer lekker schuurt, mist het voor ons wat diepgang en afwisseling. Tokyo Girl en My Bride zijn dan weer de meest melodieuze en in dit opzicht de meest rooskleurige. Hoewel dat laatste met een stevige korrel zout op te vatten valt. We moeten wel stellen dat de vocal van Mai Tsuruoka – waar we ook niets van weten buiten dat ze van Japan afkomstig is –  zeer goed past bij de sfeer van deze track, zoals alle vocals trouwens.

Bij Ardentis wordt de gebruikelijke formule terug toegepast. Een lange uitgesponnen synth die je samen met weinig afwisselend slagwerk terug in die donkere electrosteeg trekken. Tijd om het verleden achter ons te laten en aan onze favoriet van de twaalf nummers aan te komen. The Target gooit het ten opzichte van de vorige vier nummers terug over een andere, succesvolle boeg. Hoewel hij deze al eerder had gemaakt (2014) is deze wat in de vergetelheid geraakt.

Maar al te goed dat Mr. Magnetik koos om deze er terug in te steken! De 4x4 wordt ingeruild voor de downtempo semi breakbeats met een melodie die je meteen in de track zuigt. Naarmate deze opbouwt en losbarst, springen onze electrogenen in het rond van vreugde uitbarstingen. Dat deze in de tijd al op support kon rekenen van Dave Clarke, The Hacker en Boys Noize, verbaast ons dan ook heel weinig.

Met Dark Gloves gooit hij er een oude – anno 2013 – schijf tussen die werd gereleaset op GND Records. Moest je het niet weten, zou het je ook totaal niet opvallen, een goed teken dus! Self Destruction, de laatste, speelt terug in op de vaste patronen. Het synthwerk bekoort ons hier meer dan pakweg bij My Bride en de Gesaffelstein-sounds heersen opnieuw, waardoor we ons nog meer afvragen waar die Fransman nu eigenlijk gebleven is.

Voor ons is het duidelijk. Electro mag terugkomen! Het album dat Mr. Magnetik afleverde mag er wezen, bekoorde ons en zal allicht nog spontaan worden beluisterd de komende maanden. Hoewel er nog ruimte is voor een creatieve insteek voor nieuwer werk, vinden we wel dat dit album zeer divers is en aantoont dat Chris Vermiglio wel van wanten weet. Het toont ook meteen de diversiteit weer die hij als persoon bezit alsook de solitaire levensstijl die hij van tijd tot tijd koestert.

Cover Photo: Laetitia Bica

Wij kenden Mr. Magnetik al van zijn eerste release. Zonder er al te veel over te weten te komen zijn we hem altijd blijven volgen al was dat vaak op een laag pitje. Na de winterslaap van 18 maanden zijn we dan ook blij dat Chris terug is met wat electrofurore. Dat hij vier oude tracks in zijn nieuw album steekt en dat we het amper doorhebben is een dubbeltje op zijn kant. Zo zijn wij net dat tikkeltje enthousiaster over de oudere tracks dan de nieuwe.

Wij zijn alleszins blij om nog eens van die goede oude electro onder de loep te nemen die ons even doet vergeten hoe snel de hypes, trends en voorkeuren in de muziekwereld veranderen. Dat Mr. Magnetik als 65ste eindigde in de Redbull DJ Top 100 bewijst dat hij nog steeds op veel steun kan rekenen van een grote aanhang.