Objekt - Cocoon Crush

Objekt
9

Objekt - Cocoon Crush

9
09/11/2018

Objekt is één van de meest interessante producers die momenteel het noordelijk en zuidelijk halfrond van deze aardbol bewandeld. Sinds 2011 heeft de in Berlijn wonende Brit een rits aan hypergedetailleerde platen uitgebracht. Het is niet voor niets dat nummers als Ganzfeld, Cactus en CLK Recovery in enkele jaren uitgegroeid zijn tot heuse klassiekers.

Cocoon Crush is de laatste worp en tweede LP die Objekt, echte naam TJ Hertz, op deze wereld heeft neergezet. Net als zijn debuut Flatland kiest hij hier resoluut voor meer obscure en atmosferische sferen. De pure dansvloervernietigers bewaart hij voor zijn EPs. Waar Flatland nog geworteld was in elektronisch klinkende en futuristische techno lijkt Cocoon Crush een meer akoestisch en organisch geluid aan te hangen.

Bij Objekt is het belangrijk om te onthouden dat de man een achtergrond als ingenieur heeft. Met een specialisatie in electronica was de stap naar producer snel gemaakt. Tot niet zo lang geleden ging hij zelfs nog aan de slag als ingenieur bij Native Instruments. Die kennis over de innerlijke werking van zijn apparatuur, gebruikt hij om zijn sounddesign naar een hoger niveau te tillen. Op dit vlak laat hij de concurrentie mijlenver achter zich.

Eerste track Lost and Found (Lost mix) heeft met zijn kabbelende water en in zweem gehulde mysterie iets weg van new-age meditatiemuziek. Dat mystieke karakter blijft heel het album aanwezig, vooral door de buitenaardse en moeilijk te plaatsen geluiden. Is het een obscure field recording, ratelende synth, een gitaar, een lang vergeten oosters instrument of kwieke namaak met software? Nummers 35, Deadlock en Silica geven je zware IDM-invloeden op maat gemaakt voor het post-weet-ik-veel tijdperk van 2018. In Silica hoor je zelfs verwijzingen naar het machtige Ganzfeld, de in 2014 uitgekomen single die naar mening van deze redacteur tot het beste behoort wat Objekt al uitgekakt heeft.

Mocht Aphex Twin twintig jaar later aan zijn carrière begonnen zijn dan zou hij Cocoon Crush uitgebracht hebben. Wat hiermee wordt bedoeld is dat hoe vooruitstrevend Aphex Twin ooit was, in al die jaren activiteit heeft hij het front een beetje uit het oog verloren. Daarom is het nu aan grensverleggende en genre-tartende artiesten als Objekt om nieuwe horizonten op te zoeken.