Prins Thomas - Paradise Goulash (mixcompilatie)

Prins Thomas

7
16/10/2015

Wat Prins Thomas zoal doet op een zonnige driedaagse in juni? Drie discs in elkaar flansen met een mengelmoes van een tracklist, als ode aan de legendarische club Paradise Garage in New York. De ingrediënten van dit stoofpotje: Actress, A Split SecondI:Cube, Robert HoodPetar Dundov, Young Marco, Luke Abbott, Ricardo Villalobos, Siriusmo en Kurt Vile. Niet eens zo dansbaar allegaartje, that is.

Vanop twee Technics 1210s, twee Pioneer CDJ2000 Nexus, de Rane MP2016 en XP2016 knalde hij drie mixen bijeen. De tracklist stelde hij tezamen op basis van z'n eigen fantasie: wat zou er zoal in die legendarische Paradise Garage gespeeld worden.

Bij dezen alvast een hart onder de riem van de mensen bij Eskimo Recordings die alle licenties moesten clearen. Met nummers uit 1968 moet dat net als bij 2manydjs' As Heard On Radio Soulwax, pt. 2 of We Play House van FCL geen sinecure geweest zijn - zo verklaarden die laatste twee toch in ons interview met hen.

Disc 1 - Obscure pareltjes

Van bij de aftrap van deze retromarathon lijkt de Noor z'n orkest warm te draaien. Eerst violen (Turns), vervolgens de flamencogitaar (Gabor Szabo) en tot slot de drums (Brian Bennett Band) komen ons tegemoet als openingstrio. Van heuse overgangen is er niet echt sprake, maar dat lijkt onmogelijk met deze obscure tracks. Van soundscapes tot langzaam pruttelende dubs; Prins Thomas deinst er niet voor terug. Absoluut niet dansbaar, maar voor de meerwaardezoekers vallen er wellicht muzikale schatten te ontdekken (Sun Araw, Richard Schneider jr., Zazou & Bikaye, NSI., Wally Badarou, Jan Akkerman, ...). Nadeel van die eigenschap; de kans tot afhaken is vrij reëel voor wie een discodansje wou doen. Deze goulash is een slowcook.

"De muziek die ik erin stopte is echt divers en ik hoop dat er iets tussenzit waarvan je blij bent het te horen. Maar zoals in elke goulash, kan er altijd een ingrediënt zijn waar je minder fan van bent. Dit is eerder kost die je in een rustiek snelwegrestaurant krijgt dan de haute cuisine. Toch hoop ik nog vaak achter de potten en pannen te mogen kruipen." - een metaforische Prins Thomas

Disc 2 - Slowpoke techno

Wie op het tweede schijfje dreunende techno verwacht, komt bedrogen uit. Het zijn doorgaans analoog opgebouwde tracks aan een zacht tempo die de lakens uitdelen (Actress, Son.Sine). Ook hier zijn gierende white noise en kosmische soundscapes steeds binnen handbereik. Gaandeweg sluipt er een zekere dynamiek binnen dankzij iets stevigere synths (Forever Sound, Odd Numbers) én het feit dat de nummers hier wel netjes aan elkaar geregen werden. Het slot van de mix is wellicht de meest vivante passage van de compilatie (Pev & Kowton, Joachim Holm & Alejandro Mosso, Abdullah Rashim), met dromen over dit subtiel gebeuk op een grote soundsystem tot gevolg.

Disc 3 - Underground shuffle

Een twijfelende, half chaotische start maakt dat het lang wachten is op de eerste vernoemenswaardige vibe op deel 3. Pas na een dik kwartier lijkt de alternatieve underground house gesetteld (Morphosis, Young Marco, Luke Abbott). Later wordt er nog dieper geput met enkele ratelende nummers (Marcellus Pittman, Blacknecks). Siriusmo breekt over halfweg abrupt met Liu en vanaf dan aan wordt de rit uitgereden met willekeurige pareltjes (Il Guardiano Del Faro, Johanna Billing, Krater, Kurt Vile). Ondanks het feit dat de nummers op zichzelf meer kwaliteit bevatten, was er toch minder cohesie aanwezig dan bij de andere twee mixen - aka het Rode Duivels-syndroom. Maar niets dat het jolijt op deze ontdekkingsreis kon drukken, hoor.

Deze compilatie voert een eclectisme ten berde die we van niet veel andere dj's gewend zijn, laat staan dat ze zich ooit al in dat niemandsland gewaagd hebben - tenzij we over DJ Supermarkt, Job Jobse en Young Marco mogen beginnen. Geen hitjes, maar laid back luistermixen à la Late Night Tales. Heerlijk.