Qindek - Odeesjan

Qindek

Qindek - Odeesjan

7
07/12/2016

De bij ons ondergewaardeerde Nederlander Qindek brengt binnenkort nieuw werk op het Berlijnse Wavereform Records. Het enige nummer op de EP, Odeesjan, verrast met hypnotiserende vocals en breekt qua stijl met zijn vorige release op het label (Effe EP). De enige remix op de plaat werd verzorgd door Markus Henriksson, een naam die een heleboel belletjes zou moeten doen rinkelen als u weet dat hij de helft van Minilogue is.

De uit Deventer afkomstige Thomas Lauren werd een aantal jaar geleden ontdekt door Darko Esser en kreeg een kans - die hij en volle benutte - op diens Wolfskuil Records (The Outbreak EP). Wavereform Records passeerde al menig maal onze revue met steeds uitstekende releases van onder andere Laiva en Snitch. Het Berlijnse label staat bij ons dan ook te boek als topleverancier van gesofisticeerde, donkere techno.

De titel track wordt geleid door een bezwerende, ritmische vocal hook, bijgestaan door een stompende kick. Samen met de rakelende percussie en een subtiele, dreigende path in de achtergrond, vormt het nummer een aanstekelijk geheel. De remix van Markus Henriksson balanceert op een zeer dunne koord tussen geniaal muziekstuk en kwalitatieve muzak, gelukkig weegt de balans door naar het eerste.

Wavereform Records komt voor release nummer acht verrassend uit de hoek. Zowel de originele plaat van Qindek als de remix van Markus Henriksson sluiten niet meteen aan bij het vorige werk van het label. Dit terzijde klinken beide nummers fris en vernieuwend. Materiaal dat zeker een aantal luisterbeurten verdient!