Various Artists
8,5
Tabulat • 2019

Tabulat: Various artists - V

8,5
25/03/2019

Afgelopen maandag kwam er een nieuwe release tevoorschijn uit het Tabulat-kamp, het zusje van FloorFiller Music dat zich focust op de hardere kick drums en zwaardere baslijnen: techno dus. De release is een verzameling van vijf nummers, gemaakt door verschillende artiesten waarvan drie drijvende krachten achter het label: Klaps, Jeroen Meertens en Unclesand

De eerste in het rijtje komt van Klaps, een 25-jarige Limburger die al even aan zijn weg naar de top timmert. Twee weken geleden waren we nog aanwezig op zijn all-nighter in een gezellig gevulde Forty Five waar hij drie jaar geleden nog de publieksprijs won op DJ-mania. Toch wel opmerkelijk hoe een DJ uit de regio al zo een grote aanhang kan hebben. Deze man is klaar voor de toekomst.

Voor zijn "Feels Like"-release op Tabulat brengt hij een glasheldere weerspiegeling van zijn muzikale identiteit: dreunende kicks, gecutte vocals, arsenaal aan cymbalen en een acid lijn die de spanning opbouwt tot het einde van de break en dan helemaal tot zijn recht komt. Knap werk, Thomas.

De tweede in rij komt van FloorFiller en Tabulat labelbaas, Jeroen Meertens. Waar Klaps ons even onthield van de lagere frequenties, gooide Jeroen er meteen de beuk in. Een rollende baslijn opgevuld met open hi-hats, een melodie die in de break helemaal tot zijn recht komt en duistere vocals rechtstreeks gesampled uit de onderwereld. Voor degene die auditieve ondersteuning nodig hebben, luister zelf maar eens.

De derde track komt van het duo Unclesand: bestaande uit Jens Ooms en Klaas Vanderzande. Ecstasy werd afgelopen week nog gepremièred via TechnoRaves, een gekend Instagram kanaal voor techno liefhebbers. De opbouw van het nummer rust volledig op de ontplooiing van de hoofdmelodie die in de break de bovenhand neemt, opnieuw begeleid door demonisch gemompel. Het wordt steeds duidelijker met welke sound de heren van Tabulat hun stempel in de undergound scene willen drukken.

Ook Diatonik en Dimi Mechero lijken hun stempel te hebben gedept in de Tabulat-inkt. Zij zijn de eerste twee externe artiesten met een release op het Limburgs label. Met Dimi Mechero strikken ze een Antwerpse ziel, voor Diatonik werd er wat verder gezocht: India. Check de volledige release hier beneden.