Trentemøller - Fixion

  • Release
Door Simon Demuynck 12 oktober 2016
8

Releasedatum: 

16/09/2016

Wij hadden al even niet meer gehoord van Deen Anders Trentemøller, alias (verrassing) Trentemøller. De man is niet bepaald het type die om de twee maand met een nieuwe EP komt aanzetten. Als hij iets uitbrengt, is het echter wel de moeite waard, zo ook zijn nieuwe album genaamd Fixion dat vorige maand uitkwam op het label In My Room.

In 2013 bracht Trentemøller zijn album Lost uit. In tegenstelling tot zijn vorige werken werd er op dit album meer gebruik gemaakt van echte instrumenten in plaats van elektronica. Deze trend zet zich ook voort in het nieuwe album, Fixion, al overheerst de duisternis meer dan ooit op dit album. De invloed van bands als Joy Division en New Order is onmiskenbaar en komt tot uiting in het gebruik van de typerend basslijnen en zweverige synths. Liefhebbers van 80’s-achtige post-punkmuziek zullen dit album zeker smaken!

In een interview dat wij enkele weken geleden met Trentemøller hadden, gaf hij reeds aan dat er ook op dit album veel nummers zijn waarop vocals te vinden zijn (al is 50% van de nummers nog steeds instrumentaal). Het eerste nummer, genaamd One Eye Open, is er meteen zo een. One Eye Open opent met een dromerige basslijn die zo uit een nummer van The Cure zou kunnen komen. Dit nummer, waarop Marie Fisker de vocals verzorgt, is éen van de minder donkere nummers op de plaat.

Ook het nummer Never Fade leunt op de 80’s-achtige basslijn en is nog dromeriger dan One Eye Open. De repetitieve lyrics ‘Never Fade, Never Die’ zweven over de basslijnen en synths, wij zien dit nummer zo in de soundtrack van de onlangs uitgebrachte (en overigens geweldige) serie Stranger Things passen.

Met het nummer Sinus betreden we dan weer de duisternis. Dit instrumentaal nummer werkt met nijdige kicks, diepe bassen en elektronisch geknars naar een knappe climax toe.

River In Me was de eerste single van het album. De vocals worden geleverd door Jehnny Beth, ook wel bekend van de band Savages. Ook hier moesten wij bij het horen van de aanvang meteen aan The Cure denken, maar zolang Robert Smith niet uit onze boxen gekropen komt, hoort u ons hierover niet klagen! River In Me is ongetwijfeld één van de nummers van de plaat die het meest zal aanslaan.

Phoenica voelt aan als een buitenbeentje op het album. Dit is een traag, instrumentaal nummer waar 3 minuten lang naar een climax toegewerkt wordt.

Redefine was de tweede single van dit album. Ook op dit nummer zijn de vocals van Marie Fisker aanwezig, hier kunt u de enigszins bizarre videoclip bekijken. 

Ook op My Conviction is Marie Fisker weer te horen. Op dit nummer is percussie aanweziger en naar het einde toe wordt dit nummer, in tegenstelling tot veel andere nummers op het album, zelfs redelijk elektronisch.

November is éen van onze favoriete tracks. In dit dreigend nummer worden welgeplaatste voicesamples afgewisseld met gitaar en een simpele doch effectieve percussie, dit nummer zou niet zou misstaan in de soundtrack van een thrillerfilm. Idem dito voor het nummer Spinning: mysterieus en duister.

Circuits is het ‘hardste’ nummer van de plaat: snelle drums, schelle elektronische geluiden en zware basslijnen maken van Circuits een electropunknummer dat evengoed van Crystal Castles had kunnen zijn.

Op Complicated is het weer de beurt aan Jehnny Beth. ‘Loving Me Is Complicated’ zingt de Deense over de 80’s-Bassen –en synths  heen, Ian Curtis zou fier zijn op zijn erfenis.

Where The Shadows Fall sluit af in de sfeer die er al op het hele album heerst: donker. De vocals, verzorgd door ene Lisbet Fritze, deden ons enigszins denken aan Twin Peaks. Where The Shadows Fall is een rustig nummer dat goed past op het einde van dit album.

Hoewel de invloeden onmiskenbaar zijn is dit album geen pure herkauwing van de 80’s-Muziek. Trentemøller laat deze 80's invloeden mooi samenvloeien met meer hedendaagse geluiden. Het verlies aan gebruik van elektronica doet naar onze mening zeker niet af aan de kwaliteit van zijn werk, bovendien is dit ook een interessant gegeven voor de liveshows die er ongetwijfeld nog zullen aankomen. Wij zijn benieuwd!

 

 

Lees ook...