V.A. - 10 Years We Play House Recordings

Fabrice Lig

8
26/05/2017

"Some of us claim to be original, but we are still playing house." Bart Van Neste, aka Red D, ten voeten uit. De labelbons bij We Play House Recordings speelde tien jaar geleden al house, en hij zal dat binnen tien jaar nog steeds doen. Toch is er even tijd om stil te staan bij het eerste bestaansdecennium van het label, waarin ze vooral groots in de underground waren.

Uitstekend idee dus om al die releases nog eens te overschouwen en er de kersen op de taart uit te kiezen. Een blik over de schouder, een verzamelaar met het beste tot nu? Nou, niet echt. Naast de 26 eerder uitgebrachte nummers zijn er ook 19 gloednieuwe stukjes muziek. Het lijstje medewerkers is indrukwekkend, maar mede omdat het label hen ook het opstapje bood. De compilatie heeft onder meer San Soda, Locked Groove, Fabrice Lig, FCL, Kiani & His Legion, Maxim Lany en Tyree Cooper op de tracklist staan. Maar de meer dan vijf uur muziek bevat uiteraard meer. Een overzicht!

The Classics

Als er ooit een gouden plaat met Belgische housemuziek op de ruimte wordt ingeschoten, moeten deze stukjes erfenis er zeker op. De grootste faam ging wellicht naar It's You van FCL in de a capella Panorama Bar-versie. Tijdens de zomer van 2013 kon geen feest doorgaan zonder dat die track passeerde. Verder zijn er de onbetwistbare Maxim Lany met Cuncambias en Nick Berlin (ofwel een alias van San Soda) met Gimme Some A. Red D scoorde nog succesjes. Enerzijds met Let's Go van FCL, anderzijds met Is Limited, het nummer samen met Lemakuhlar. Tot slot mag ook Ante Perry hier niet ontbreken dankzij Tief Dekoltiert.

Versgebakken vis

Naast de lading nieuwe nummers staan er ook twee net uitgebrachte nummers op de compilatie. Fabrice Lig z'n Border To Border is nog geen maand oud, terwijl San Soda enkele weken terug de Red Bull studio's in Berlijn inpalmde om Freedom Music te creëren. Dat die laatste zo vaak passeert is uiteraard geen toeval. We Play House Recordings werd aanvankelijk opgericht om zijn muziek een platform te geven. Waarvoor dank!

Back Catalogue

En dan nu, de hoofdmoot van de verzamelaar. De back catalogue. Eerst en vooral is er de kleurenreeks. De Red EP levert Lemakuhlar z'n Liser af, Humandrone is aanwezig met Rude Low vanop de Yellow EP, Locked Groove deed het met Latency op de Brown EP, terwijl Luv Jam en Outlander de White EP voor hun rekening namen met respectievelijk Dewi On Deck en Space Disco. Dynamodyse tikt tweemaal af met Paname en het origineel van Quiet Quality, dat eerder met een remix van Red D op de Pink EP stond. Ook de Purple EP wordt afgestoft met 20061019 van San Soda. Van de nochtans sterke Blue EP, Grey EP of Pitch Black EP geen spoor.

Maar opnieuw San Soda dus, en 't is nog niet gedaan. Solo brengt hij Cocomo aan, samen met Red D als FCL komen daar More Than SevenThe House Music Track in de Kai Alcé remix, hun edit voor Reggie Dokes z'n Dream Catcher en Used To Be bij. Zo!

We Play House Recordings was er ook bij toen Kiani & His Legion één van de eerste keren kwam piepen met Records & Culture en huldigen de erg ondergewaardeerde Raoul Lambert en Nacho Marco met Cinnamon Dreams. Nog een rondje houselekkers? Er zijn ook Sebastian San met Theories, Russ Gabriel met Mister Din. Metrobox met Juno 11 en Art Of Tones met Take Me Higher. Stuk voor stuk oerdegelijk.

Fonkelnieuw

Zoals beloofd: de kakelverse tracks. De compilatie telt net geen twintig gloednieuwe nummers. Niet van de minste daarenboven. Meest verrassende naam is ongetwijfeld Tyree Cooper, al is hij niet de enige exotische naam op het lijstje. Komt ie: Russ GabrielSatoshi Fumi, DJ Longsleeve (ofwel Dynamodyse), Luv Jam, Jeremy Glenn, Reggie Dokes (met een ode aan Earth, Wind & Fire) en James Teej zeiden allen volmondig toe op een samenwerking.

Uit eigen land zijn er nog Dektro, Metrobox (die nochtans vorig jaar nog een album wierp), WLCkrewcial, Kiani & His Legion, Lemakuhlar, Maxim Lany met Spaanse flamenco in Once, Raoul Lambert en Harri Baldi (ofwel, ra ra, San Soda).

Last but not least is er nog Jus' Raw met Mode III. Een nieuw nummer, al zijn er wel heel veel gelijkenissen met Seq_III vanop de WPBH 04. Ook de atypische Miclem met Drum & Piano krijgt een speciale vermelding.

Red D viert het feestje uitgebreid. Er zijn een CD-compilatie, zes vinyl samplers (zoals degene van krewcial of die van Reggie Dokes), een Spotify-playlist, een digitale release en een rits labelnights waarop er genoten kan worden van wat We Play House Recordings de voorbije tien jaar uitbracht. Als de komende tien jaar even legendarisch worden, krijgen andere vaderlandse instituten als pakweg R&S of Bonzai duchtige concurrentie!