III years of Rampage

Door gazmask_ |
Geplaatst op 29/03/2011

Door / Op 29 mrt 2011 / Reageer

25/03/2011
4

Maar liefst 1500 jongeren trokken op 25 maart naar muziekcentrum Trix voor een nacht vol Drum ’n Bass-vibes en Dubstep-beats ter ere van de derde verjaardag van Rampage. Het partyconcept is de laatste jaren uitgegroeid tot hét drum ’n bass-event van de provincie Antwerpen en verdiende dan ook een line-up die haar reputatie evenaart met namen die al even aan de top van de drum ’n bass-scene staan.

Headliners in de Main Room waren ongetwijfeld Brookes Brothers en Logistics. De broers Phil en Dan Brookes zijn al sinds 2007 - nadat het duo tekende bij het Breakbeat Kaos-label van Adam F en DJ Fresh - een van de betere dj-duo’s, maar konden hun status niet bewijzen omdat Dan een hersenschudding opliep enkele dagen voor het event. Rampage nodigde niet alleen Engelse dj’s uit, maar bracht ook heel wat back 2 back-geweld met enkele Vlaamse opkomende dj’s.

Syntopia en Scepticz mochten de spits afbijten om 21u, maar +Battery- b2b Meddik brachten de sfeer er loeihard in vanaf 22u30. De twee heren uit Hasselt (en Stevoort) staan al even op mijn radar nadat ze een stevige indruk nalieten tijdens de vorige editie van Laundry Day. Meddik bracht toen een strakke set met de zwoele MC Elvee als muze, maar +Battery- moest op die dag allesbehalve onderdoen en bewees voor een uitzinnige menigte dat zijn drumstelkunsten allesbehalve ondermaats waren. Hun set op Rampage puilde opnieuw uit van energie en op enkele schoonheidsfoutjes na warmden ze het publiek goed op voor de birthdayboy himself: Murdock.

Meddik & +Battery-

Terwijl Murdock zijn verjaardagsfeestje platspeelde, warmde ook de Trix Club langzaam op. Harmony en Syndaesia konden de zaal niet echt vol laten lopen wanneer Von D de decks overnam om middernacht. De Franse dubstepvirtuoos stond stevig omcirkeld op mijn watchlist voor de avond, want dankzij het groot aantal namen in Trix moesten er heel wat Gordiaanse knopen worden doorgehakt. Zijn mixtape voor de dubstepblog j’aime le dubstep van vorige maand maakte van hem een must-see. Toch was Von D niet de enige reden waarom ik tot 1u gekluisterd aan de dj-tafel in Trix Club stond. Niemand minder dan David Boomah verzorgde de lyrics tijdens Von D zijn set. Een ietwat opmerkelijke combinatie, want Boomah verdiende heel wat legendarische strepen in het drum ’n bass- en reggae-wereldje. Hij werd geboren in het Verenigd Koninkrijk,groeide op in Jamaica, keerde in 1990 terug naar de UK en werkte mee aan de meest tijdloze platen van Shy FX zoals On the run en Who Run Tings en heel wat andere producties die zijn stem eeuwig op plaat vastlegden . Ook in de Main Room later op de avond bracht David Boomah een live performance met zijn zeer genietbare sound.

Om 1u moest er opnieuw een Gordiaanse knoop worden: Rampage vond tijdelijk een waardige vervanger voor de afwezige Brookes Brothers met J Majik, zeker bekend dankzij zijn samenwerking met Wickaman met de track Crazy World. Trix Club werd anderhalf uur lang overspoeld door een overdosis van filthy dubstep en snoeiharde basslines, geleverd door Gemini en Inspector Dubplate. Fervente YouTube-gebruikers zijn ongetwijfeld geabonneerd op het Inspector Dubplate-kanaal dat meermaals per maand exclusieve tracks op het internet plaatst en ook zijn fanpage heeft niet minder dan 53.400 volgelingen. Samen hebben ze het Inspected-label opgericht waarop Gemini debuteerde met zijn eerste EP ‘Blue’. De jonge twintigers zorgden voor de nodige bassfaces bij het steeds groter wordende publiek, maar ze moeten misschien eens beseffen dat ze na hun set niet moeten rondhuppelen op het podium en respect mogen tonen voor de volgende dj (dus niet met onderdelen van de dj-installatie gooien wanneer SkIsM de Club overnam).

Deze editie van Rampage draaide uiteraard nog steeds volledig rond haar derde verjaardag en dat vierde de Main Room na J Majik. Organisator Murdock kwam onder luid gejuich het podium op en gaf het startschot voor dé geheime verrassing van de avond: Jenna G. De zogenaamde Queen of Drum ’n Bass zong verschillende tracks live on stage, inclusief vuurwerk.

Jenna G

Na de suprise-act trad dé headliner van die avond aan: Logistics. Getekend op Hospital Records sinds 2004 en een der grootste namen op gebied van de meer rustigere drum ’n bass: Liquid. Zoals het label zelf verwoord: “bridging the gap between a lacklustre sub-genre, liquid funk, and more exciting, dancefloor orientated drum and bass”. De muzikale creativiteit zit bij Matt Logistics Gresham duidelijk in de genen, want zijn broer Dan is ook getekend op Hospital onder de naam Nu:Tone. Helaas maakte Logistics een spijtige fout en koos hij voor een setlist die voornamelijk uit recente en zeer bekende tracks bestond. De typische sound van Logistics was helemaal niet terug te vinden in zijn set, op enkele van zijn eigen creaties zoals Transporter na. Omdat alle vorige dj’s ook voornamelijk recente platen meehadden, werden verschillende tracks al twee keer gespeeld.

Een beetje hetzelfde verhaal bij Delta Heavy en in mindere mate bij DJ AMC. Delta Heavy geniet nog niet heel lang van internationale grote performances en werd stevig naar de top gekatapulteerd  dankzij zijn track Space Time. Veel bekende platen en een niet echt gevarieerde setlist deed mij uitwijken naar de laatste artiest in Trix Club, Dubba Jonny, die het laatste anderhalf uur het dak van Club er af blaasde met een stevige liveset achter zijn drumstel. DJ AMC kreeg dezelfde eer en sloot de Main Room in stijl af. Het ietwat hyperactieve Duracellkonijn  zorgt elke keer weer voor een ongelooflijk energieke set en slaagt er zelfs met glans in om drie keer eerder gespeelde The Prototypes – Cascade (Cutline remix) als een nooit eerder gehoorde plaat te brengen. Hij toonde dat hij niet voor niets genomineerd was als ‘Best newcomer dj’ op de Drum & Bass Awards in 2009 en toonde zijn uitmuntend gevoel voor muziek in elke track.

Goed nieuws voor iedereen die niet aanwezig kon zijn: D&B Arena streamde de hele avond live uit op D&B TV en heeft elke set opgenomen. De sets van +Battery- b2b Meddik, DJ AMC, David Boomah en Murdock kan je zelf al beoordelen.

Foto's door C Vangt Licht en Pumpi3 vind je terug op de Rampage-page.

Rampage was van begin tot eind één gigantische verjaardagsparty dankzij een goed uitgekozen selectie van nationale en internationale dj’s uit verschillende takken van het drum ’n bass- en dubstep-genre. Op mijn kalender staat maart-april 2012 alvast stevig aangestipt. Wat vond jij van de avond?