Stereo Express - Gypsy Ride EP

Geplaatst op 25/05/2011

Door / Op 25 mei 2011 / Reageer

24/05/2011
3

Het Belgische label Atmosphere Records bracht vorige maand nog de debuutplaat Siempreviva van de Mexicaan Juan Ramirez uit. Deze maand is het de beurt aan talent van eigen bodem. Stereo Express lanceert maakt namelijk zijn debuutplaat voor het label. Dit Belgische duo combineert minimalistische muziek met een prachtige penseelstreek uit de Balkan. Gypsy Ride is de naam van hun titelplaat en laat zelfs oude plastieke heupen swingen.

Het duo Stereo Express bestaat uit Jones en Chris Laurens. Zoals zo vaak waren het al langer vrienden van elkaar met een gedeelde passie voor elektronische muziek. Met hun unieke kijk op muziek en de samenwerking met vele muzikanten en vocalisten, komt nu hun eerste EP Gyspsy Ride uit op Atmosphere Records. Bij het horen van Gypsy moet ik al meteen denken aan de jammerlijke zigeuners die recent nog in het nieuws kwamen door het bezetten van talrijke grasvelden.

Deze Gypsy Ride EP neemt niet alleen grasvelden in maar ook dansvloeren! Overmorgen vindt dan ook de releaseparty plaats in Decadance te Gent. Op de line-up staan natuurlijk Stereo Express zelf, maar ook Ishtar, Die Clique, Minimal Lounge en Leesa. Die laatste femme fatale was overlaatst nog te horen op Switch (Stubru), op de uitzending onder de noemer Bitch. Hun EP krijgt alvast veel steun van collega's, de plaat wordt al gedraaid door Hanne & Lore, Dan Caster, Toby Montana, Rene Bourgeois en Marcel Sterling. Namen die onbekend zijn voor de gemiddelde Pukkelpop of Rock Werchter bezoeker maar geloof me vrij in hun genre (minimal/tech house) zijn het zware kalibers.

Deze EP krijgt niets voor niets de titel Gypsy Ride, want in elk nummer zit er wel wat invloed uit de Balkan. Het geheel vormt dan ook een diepe, minimalistische maar enorm groovy en swingend geheel. Het gelijknamige titelnummer bouwt prachtig op naar de bijhorende integere climaxen, die spontaan zorgen voor een ongelofelijke goede toonzetting van deze EP.

Stereo Express - Gypsy Ride (Original Mix) by Atmosphere Records

Het tweede nummer van deze Gypsy Ride EP is One Two Three, dat vooral in het begin met dezelfde bouwstenen werkt als titelnummer Gypsy Ride. Maar daarna merk je dat de invulling ervan volledig anders is, een samenspel van een heerlijk klinkende fluit en een vrolijk djembé-geluid dat uitmondt in een zigeunersviool. Dit stijkinstrument leidt je als het ware doorheen dit ongelooflijk solide nummer.

Stereo Express - One Two Three (Original Mix) by Atmosphere Records

We zeiden het eerder al Gypsy Ride laat een swingend gevoel heersen en daarbijhorend noemt het derde nummer ook Catching The Swing. Nu het nummer zet niet meteen de vlam in de pijp, maar na een tweetal minuten stroomt het instrumentale gedeelte binnen. Een zo herkenbare melodie waar ik niet meteen de naam kon van zeggen. Maar na heel wat zoeken en raad vragen bij andere muziekkenners ben ik er toch achter gekomen. Hoewel de trompet hier meer schel klinkt is er een duidelijke overeenkomst met het middenstuk van Underground Limbo van Ronald Christoph. Dat nummer verscheen op compilaties van Versuz en Noxx, zelfs Serious Beats nam het op in één van zijn cd's. Maar qua originaliteit boet dit nummer van Stereo Express dan wel wat in.

Stereo Express - Catching The Swing (Original Mix) by Atmosphere Records

Het laatste nummer van deze EP is een remix van Gypsy Ride door de Duitse formatie Minimal Lounge, die ook naar de releaseparty zullen afzakken. De Duitse invloed maakt de plaat nog dieper en meer minimalistisch. En doet me terugdenken aan de prachtige, uitgelaten sfeer die je vaak terugvindt in de Fuse

Vooral Gypsy Ride laat een erg goede indruk na bij ons, ook Catching The Swing boeit ons uitermate. Maar daarbij moeten we opmerken dat het meest heerlijke stuk uit dat laatste nummer onttrokken is uit eerder werk van Ronald Christoph. Ook de meer minimalistische inslag van Minimal Lounge is erg te smaken en kan zeker nog potten breken in de toekomst. Deze EP is sinds gisteren al beschikbaar en ik raad zeker aan om je deze aan te schaffen. Wil je nog meer bewijs, bekijk dan zeker het videomateriaal hieronder vanop Feestgedruis Thé Dansant eerder deze maand. Stereo Express slaagt met glans in hun opzet, groovy times baby.