Various Artists - Liquid V Club Sessions Volume 4 (Compilatie)

Door woutervangelder |
Geplaatst op 29/12/2011

Door / Op 29 dec 2011 / Reageer

12/12/2011
4

<p><object height="245" width="100%"> <param name="movie" value="https://player.soundcloud.com/player.swf?url=http%3A%2F%2Fapi.soundcloud... <param name="allowscriptaccess" value="always"> <embed allowscriptaccess="always" src="https://player.soundcloud.com/player.swf?url=http%3A%2F%2Fapi.soundcloud... type="application/x-shockwave-flash" height="245" width="100%"> </object> <span><a href="http://soundcloud.com/vrecords/sets/liquid-v-club-sessions-vol-4">Liquid V - Club Sessions Vol. 4</a> by <a href="http://soundcloud.com/vrecords">VRECORDS</a></span></p>

Slechts enkele labels kunnen van zichzelf beweren dat ze een grote invloed hebben op een bepaalde muziekstroming. V Recordings, opgericht door Bryan Gee en Jumping Jack Frost, mag zich tot dit select groepje rekenen. De eerste releases kwamen van de toen nog jeugdige Roni Size, DJ Krust, Dillinja en Ray Keith die na verloop van tijd een aantal klassiekers in het genre op hun naam schreven. Bryan Gee tekende voor één van de grootste hits ooit in het genre: LK van Marky en Patife. V Recordings profileert zich als een label met een rijke geschiedenis maar tegelijk ook de ambitie om nog veel muziek (on)gekend talent aan het liefhebbende publiek aan te bieden.

In dit opzet slagen ze nu ook door de release van de Liquid V Club Sessions Volume 4 compilatie. Liquid V heeft zich steeds geprofileerd als het dochterlabel dat de soulful drum ’n’ bass uitbrengt. Deze verzamelaar is verkrijgbaar op twee vinylplaten met telkens 4 nummers en ook op cd of digitaal te koop. Wij nemen de vinylversie onder de loep waarom welluidende namen als Peshay en Calibre maar ook nieuwkomers als Serum & Bladerunner, Mr Joseph en Level 2 de revue passeren.

1. Calibre - Blazin

Éen van de grootste namen als men “liquid drum’n’bass” in de mond neemt is ongetwijfeld Calibre. Deze Ier heeft even weinig van zich laten horen en kwatongen beweerden zelfs dat hij er de brui aan gegeven had. Dit wordt door de man zelf krachtig weerlegd door Blazin. Een funky nummertje met typische vocalen waarmee hij aantoont dat hij volledig terug is.

2. Peshay - Jazz Café

Een superlegende van formaat, Peshay, bouwt ook deftig aan zijn comeback. Hij mag legendarische labels als Metalheadz, Good Looking en Reinforced als referentie gebruiken. Hij komt aanzetten met Jazz Café. We wanen ons met dit zomers nummertje op een zonovergoten terras met een mojito in de hand terwijl de funky drums en een jazzy pianootje de sfeer in een vakantiestemming zetten. Geruchten doen de ronde dat Peshay nog releases aan V Recordings zal toevertrouwen.

3. Mr Jospeh - Wonderful Feeling

Nieuw talent heeft V nooit geschuwd. Dat bewijzen zij ook door Mr Joseph een welverdiende plaats te geven op deze compilatie. Deze Londenaar laat zich tegenwoordig meer en meer opmerken in de radioshow van Crissy Criss. Wonderful Feeling is een energiek en zonnig deuntje met vocalen die uren door je hoofd blijven ronddwalen. Dit doet erg denken aan de sfeer van belegen V Recordings platen.

4. Level 2 - No Time VIP

Level 2 is een andere nieuwe naam die volgens Discogs toch al een paar platen uitgebracht heeft op Liquid V. De Braziliaan past zijn eigen No Time in een nieuw VIP-kleedje. Rollend materiaal opgevuld met toffe bongo’s dat ook zeker aan het juiste adres is bij dit label.

5. Northern Lights - Wasting Time

Northern Lights is het alter ego van DJ Steppa en hij profileerde zich vooral als een componist van stevige jump up maar laat zich tegenwoordig ook opmerken als een producer die andere subgenres ook aankan. Een populair aandoenlijke zanglijn die zangeres Malisha Bleau voor haar rekening neemt, is de rode draad doorheen dit werk dat begeleid wordt door een tokkelend pianootje. Door het luisteren van dit nummer is tijdverlies een schone deugd.

6. Peshay - Urban Jazz

Een tweede lied van Peshay is geheel in de stijl van het andere op deze verzamelaar. Urban Jazz brengt stevige breakbeats waarin de jazzy instrumenten als sax en piano duidelijk hoorbaar zijn. De zinderende baslijn loodst ons doorheen het nummer. Blijheid alom!

7. dRamatic & dbAudio - Seduction

dRamatic & dbAudio zijn twee nagelnieuwe namen die met deze plaat zwoele vocalen combineren met een minimalistische benadering en echo’s die eindeloos naklinken. Seduction is zonder meer een sexy werk waarmee de jongens uit Nottingham een sterke eerste indruk maken. Fabio en Grooverider geven hen zeer terecht een plaatsje in de tracklist van hun radioshow.

8. Serum & Bladerunner - Take it Back

Serum en Bladerunner, gekend van hun onvervalste Dread Recordings stijl, ruilen zware amens in voor een breakbeat die recht door zee gaat. Zij bewezen zich in het verleden ook meermaals als producers die elk muziekkolfje naar hun hand kunnen zetten en leveren een roller af die erg goed in het gareel van Liquid V loopt zonder hun eigen stijl te verloochenen.

Het doet deugd om te horen dat sommige labels hun muzikale koers van weleer aanhouden maar tegelijkertijd evolueren met de technologie van tegenwoordig. Tijdens deze luistersessie blikken we nostalgisch terug naar zielsvolle en zomerse drum ’n’ bass van een zevental jaren geleden met invloeden uit genres als jazz, funk en house. Bryan Gee selecteerde hiervoor een aantal vaste waarden als Calibre en Peshay maar gaf ook nieuw bloed dat in het plaatje passen de kans om hun werk ten toon te stellen. Het vinyl is nu verkrijgbaar bij de plaatselijk platenboer maar er zijn nog twaalf andere nummers digitaal verkrijgbaar.

1 reactieop"Various Artists - Liquid V Club Sessions Volume 4 (Compilatie)"

afbeelding van eskimo55

Door eskimo55 op 3 januari, 2012 - 14:02