Modek - Willow / Dust (Single)

Geplaatst op 26/01/2012

Door / Op 26 jan 2012 / Reageer

23/01/2012
4

<p><object height="225" width="100%"> <param name="movie" value="https://player.soundcloud.com/player.swf?url=http%3A%2F%2Fapi.soundcloud... <param name="allowscriptaccess" value="always"> <embed allowscriptaccess="always" height="225" src="https://player.soundcloud.com/player.swf?url=http%3A%2F%2Fapi.soundcloud... type="application/x-shockwave-flash" width="100%"> </object> <span><a href="http://soundcloud.com/lektroluvrecords/sets/modek-willow-dust">Modek - Willow/Dust</a> by <a href="http://soundcloud.com/lektroluvrecords">lektroluvrecords</a></span></p>

De Limburger Willem Claesen maakt onder het pseudoniem Modek zijn debuut op het Belgische label Lektroluv Records. Na heel wat producties op eigen houtje, in de blogosfeer en op onze derde All That Fuzz compilatie verovert hij nu ook een plaatsje op een toch wel erg gerespecteerd label in de Belgische elektronische muziekindustrie. Hieronder bespreken we Dust en Willow, nummers die ongetwijfeld heel wat zalen op zijn kop zullen zetten.

Modek maakte enkele jaren terug een (re-)edit van het nummer Casanova, iets dat me meteen opviel. Zowel door de melige keuze van het origineel als de herwerking ervan. Want je moet maar op het idee komen om er iets mee te doen. Creativiteit ontbrak de Limburger dus zeker niet. Dat konden we ook afleiden uit zijn productie Boomcrack die zelfs airplay kreeg op onze nationale radio Studio Brussel.

Niet veel tijd later maakte Modek een remix van de raveklassieker Anasthasia van T99, een hersenkraker die mij meteen met het nekvel greep. Meteen legde ik de associatie met die Casanova edit. Het idee was puik en de uitwerking was zelfs nog beter dan bij de voorgaande nummers of remixen. Niet voor niets kreeg deze remix het begrip 'sledgehammer' of 'voorhamer' mee in de titel. Want deze klassieker deelde ware mokerslagen uit, onder andere weer op Studio Brussel en zelfs op de Britse nationale radio BBC Radio One

Door al heel wat furore te maken met deze edits en producties kreeg Modek het aanbod om platen uit te brengen op echte labels. Denk maar aan zijn Kamikaze EP op Keatchen Records of Mumps EP op Kiez Beats. Daarnaast ontfermde de Limburgse dj zich ook over een aantal nummers en dat leverde enkele prachtige remixen op voor labels als Monkey See Monkey DoG Point, Crux Records en Believe Electro.

Ondertussen heeft Modek zijn strepen al bewezen op grootse labels als Mental Groove (met het nummer Quasimodo) en Dim Mak (met remixen voor Mustard Pimp, New Ivory en Dan Sena). Nog niet zolang geleden deden we een labelspecial over het Amerikaanse collectief Coco Machete Records en ook daar is onze Belgische landgenoot niet geheel onbekend. In 2012 maakte hij zelfs een remix voor - en ik probeer het correct te schrijven - Ostblockschlampen die een release kreeg bij hen. Dat was trouwens niet de eerste ontmoeting tussen labelbaas Sean Holland en Willem Claesen: in 2011 knapte hij ook al wat werk op voor het label.

Nu we zijn muzikale levensloop wat geschetst hebben komen we terug in het heden. En bij het debuut van Modek op Lektroluv Records met zijn Willow/Dust EP. Deze kreeg al heel wat positiefe feedback van zowel muziekliefhebbers als collega-dj's. Onder andere Digitalism, Fake Blood, Mixhell en Etienne de Crecy hebben al een boontje voor één van de twee nummers.

1. Willow

Geweldig de titel van het nummer is een soort van gettoverbastering van Modeks voornaam: Willem - Willow -what's up dawg?-, maar ik kan dit ook volledig verkeerd inschatten natuurlijk. Het nummer begint met een toonzettende beat en baslijn die al gauw opbouwt naar een wat verdoken climax. Wanneer je dan denkt dat Willow wat grauw voor de dag komt, verandert de basisstructuur van het nummer naar een episch en bijna verheven middenstuk. Met een soort van engelenstemmen die op de schouder wat influisteren. Een ideale wending waardoor het nummer niet aanzien kan worden als een monotoon geheel. Het zorgt voor de perfecte omwenteling en dito gedaantewisseling.

2. Dust

Dit nummer vangt aan met een heel andere soort intro bestaande uit veel bieps en bleaps. Als ik zo eerlijk mag zijn voelde ik meteen invloeden aan van dj's als Boys Noize -in zijn erg vroege periode, denk aan nummers als Lava Lava, Are You In? en Jaguare- en Mr. Oizo. Al valt dit natuurlijk niet volledig te herleiden tot die namen, Modek geeft er een wat unieke swing aan met aangepaste scratches en synths. Na een drietal minuten krijgen we een segment waar Regi het moment zou aangrijpen om te vragen of iedereen de handjes de lucht in wil steken. Nu ik ben ervan overtuigd dat Modek dit niet zal nodig hebben, het nummer Dust zal iedereen aanspreken en ervoor zorgen dat heel wat handjes automatisch, zonder vraag ernaar, de lucht in zullen gaan.

En dat laatste werd zelfs bewezen in het Italiaanse Bergamo waar labelbaas Dr. Lektroluv deze maand een set voor een onbeteugeld publiek. Natuurlijk kon de man in het groen het niet laten om ook Dust aan de beurt te laten. De reactie van de zaal was sprekend en kan u zien in onderstaande video. Onze evaluatie van deze EP valt in dezelfde categorie, euforie en pure verrukking.