Modek - The Brink EP

Geplaatst op 09/06/2012

Door / Op 09 jun 2012 / Reageer

11/06/2012
3

<p><object height="150" width="100%"> <param name="movie" value="https://player.soundcloud.com/player.swf?url=http%3A%2F%2Fapi.soundcloud... <param name="allowscriptaccess" value="always"> <embed allowscriptaccess="always" height="150" src="https://player.soundcloud.com/player.swf?url=http%3A%2F%2Fapi.soundcloud... type="application/x-shockwave-flash" width="100%"> </object></p>

De Belgische producer Modek is aan zijn tweede EP toe op Lektroluv Records. The Brink houdt barse baslijnen in doorspekt met heel wat melodische klanken. Deze EP bestaat uit drie nummers waarvan de een al meer dan de ander ons naar de keel grijpt. Vooral Shutters laat een erg goede indruk bij ons na. North en The Brink konden ons bekoren maar niet voor de ganse duur ervan.

Sinds zijn eerste Willow/Dust EP op Lektroluv Records, leidt Modek een druk leventje. Zo tourde hij van de ene plaats naar de andere en verzorgde hij remixen voor Keith & Supabeats, AutoKratz en een eigen nummer op Cheaper Thrills. De Limburger is na vijf maanden terug met deze nieuwe The Brink EP en wij waren uiterst benieuwd natuurlijk.

1. The Brink

The Brink is een staaltje elektronische muziek met vijf versnellingen. De intro is vrij kalm en rustiek maar al gauw ontspint het zich in een wervelwind. Zo merken we ook heel wat meer melodische momenten op in het middenstuk als aanloop naar de climax. Uiteindelijk gaan we in vijfde versnelling en ontploft de turbo. Al is het dan voor een korte periode. De gedeeltes vlak na de hoogtepunten stellen namelijk wat teleur en worden vrij zouteloos herhaald. Hierdoor trekt mijn aandacht telkens wat weg maar zo gauw die erg melodische passages het terug overnemen zijn we weer volledig mee in het verhaal. Vooral rond minuut drie zet er zich een prachtige compositie in gang.

2. Shutters

We hadden het al over de baslijnen in deze EP, wel Shutters brengt jullie op dat vlak naar hogere sferen. Vervolgens gooit de Limburgse producer nog een catchy vocal erbij en het geheel is een feit. Op die manier beeld ik het vrij simplistisch uit natuurlijk, al komt er in werkelijkheid heel wat meer kunde en denkwerk aan te pas. Shutters steek voor ons wat boven de twee andere nummers uit omdat we op geen enkel moment onze interesse verliezen. Op een of andere manier doet de implementatie van de vocal ons soms denken aan het hetgeen Gtronic wel eens uit de mouw schudt.

3. North

North geeft ons zowat het gevoel dat we eveneens hadden bij het titelnummer The Brink. Het nummer wisselt fabuleuze gedeeltes af met vrij onopvallende secties. Her en der geraken dan ook wat uit de ban van deze plaat. Rond minuut 2 en een half horen we ineens een extra synth heel ver in de achtergrond. Voor ons had dit beter mogen uitgespeeld worden.

The Brink EP van Modek levert ons één klepper (Shutters) en twee onzekere nummers op. Onzeker omdat we er een dubbel gevoel bij hebben, zowel North als The Brink bevatten schitterende segmenten maar onze aandacht drijft toch wat weg buiten deze passages. We zijn niet altijd even overtuigd van beide nummers. Vooral bij The Brink merkten we een te groot contrast op tussen de melodische overgangen en het dan wel erg onzachte vervolg.