IR - 808 Horizon EP

Door Steven Van Dorpe |
Geplaatst op 14/07/2012

Door / Op 14 jul 2012 / Reageer

14/07/2012
4

Dat we al eens een volledig nieuwe artiest durven bespreken zagen jullie al toen we de EP van nieuwkomer Dahu beoordeelden. Deze EP van de eveneens nieuwe én uit Berlijn komende IR komt dicht in de buurt om als binnenkomer van formaat te tellen. De twee nummers erop worden uitgebracht door Limikola, het label van de eerder dit jaar onfortuinlijke Heron.

Over IR is weinig informatie bekend, we weten wel dat hij al sinds de lagere school bevriend is met labelbaas Martin Spittel en zo waarschijnlijk bij Limikola terecht is gekomen. Ook kunnen we uit zijn foto's afleiden dat hij reeds een noemenswaardige leeftijd heeft bereikt waardoor we toch enige muzikale bagage van hem verwachten.

1. 808 Horizon

De grote verdienste van deze track is dat het lijkt alsof de de synths de bouncy bassline door het nummer loodsen, ze kondigen hem aan en af alsof ze zelf het dirigentstokje in handen hebben. De grote variatie die het nummer voortdurend doet transformeren toomt de iets te dominante en eentonige bas voldoende in om van een knappe plaat te kunnen spreken.

2. -404- Not Found

-404- Not Found, dat we voor zijn titel alleen al de hemel zouden inprijzen, is een stuk meer rechttoe rechtaan. De bas laat er geen gras overgroeien en neemt het nummer op sleeptouw richting de eerste en enige break. Tussendoor worden de synths trapsgewijs opgebouwd, vooral het geluid dat op een regendruppel die het water raakt gelijkt blijft ons bij en neemt het nummer in handen. Daarna volgt de break en krijgt de track, zonder veel te veranderen, nieuw leven ingeblazen. Een leuk staaltje tech-house.

IR laat zien dat hij deze track niet enkel mocht uitbregen omdat hij een goede vriend was van de labelbaas maar vooral omdat hij de gave heeft om aantrekkelijke muziek te maken. Vooral de tweede track is door zijn omonwondenheid een echte kraker.