10 Days Off - Dag 6

Door fosco13 |
Geplaatst op 19/07/2012

Door / Op 19 jul 2012 / Reageer

18/07/2012
4

Op dag 6 op 10 Days Off mocht Studio Brusselprogramma Switch de line-up mee verzorgen en met een live-optreden van Compact Disk Dummies en dj-sets van Ultravid, Polydor en Etienne de Crécy had het publiek niet te klagen. Jubileumduo Ed&Kim kreeg de feestelijke eer om de nacht af te sluiten en wij waren erbij van begin tot eind!

Hoewel de Gentse Feesten door het slechte weer te klagen hebben over het aantal bezoekers, valt daar in de Vooruit niet veel van te merken. Al van bij het startschot zit de zaal aangenaam vol en de enthousiast onthaalde dj-sets zorgen ervoor dat het publiek blijft verder feesten tot 's ochtends vroeg.

Ultravid, oftewel het duo dat mee aan de wieg stond van het label Silverback Recordings, mag dag 6 openen en ze doen dat met verve. Wat laidback house in het eerste uur van hun set, maar vanaf Duke Dumonts Street Walker mag het tempo naar omhoog. We zijn blij om te zien dat er nog dj's zijn die de Technics niet alleen gebruiken om hun cd-mappen op uit te stallen, maar ook met vinylplaten een aangename warm-upset kunnen afleveren.

Compact Disk Dummies is bij de meeste mensen voorlopig vooral bekend als een -alweer- zeer jonge groep die Humo's Rock Rally wist te winnen. De twee broertjes worden dan ook beschouwd als de opvolger van die andere Belgische electronicaband die de wedstrijd tien jaren geleden won: Goose. Het is dan ook niet moeilijk om invloeden van de Kortrijkse band te ontdekken in de liveset van CDD, maar ook The Subs en Front 242 zijn nooit ver weg.

Af en toe stopt het duo iets teveel ideeën in één nummer, of raakt de punkattitude ondergesneeuwd in het geweld van beats. Het publiek liet zich echter niet onebtuigd en gooide gewillig de handen in de lucht. Uitsmijter Toxic  -de Britney cover in een electrojasje- was dan ook het terechte hoogtepunt van hun enthousiaste set.

Bij Polydor keerde het publiek zich weer naar de dj-booth die in deze editie van 10DO achterin de zaal werd geplaatst wat bevorderlijk werkt voor de interactie met de dj. De Gentse dj speelde natuurlijk een thuismatch in de Vooruit en dat bleek uit de enthousiaste respons van het publiek.

Een greep uit de hoogtepunten: de Mumbai Science edit van Andrea Doria, Opa van KölschPolydors remix van Ultrasonic 7 en natuurlijk zijn laatste release: Future Past met Gustaph. De Gentenaar draagde de decks over aan Etienne de Crécy met het toepasselijke Moderation van Light Year, een track die ook op een cd uit de laatste compilatie van de Fransman, My Contribution To Global Warming, staat.

Klokslag drie uur nam Etienne de Crécy dan over en hij schakelde meteen nog een tempootje hoger. De kalende Fransman stak zijn French house classics in een modern jasje en bewees dat hij ondanks zijn leeftijd -die het gemiddelde in de zaal toch wel oversteeg- dat hij nog steeds mee is met de hedendaagse dancewereld. Van Pacha On Acid ging het naar 83 van Hey Today!, te vinden op de compilatie-cd van Digitalism, en ook de Belgen werden niet vergeten. Eerst speelde hij zijn op Lektroluv uitkomende remix voor Boris Dlugosch en EDC moet wel fan zijn van Sound of Stereo, Modek en Mumbai Science, want zij kwamen liefst tweemaal aan bod tijdens zijn twee uur durende set. Researchers werd mooi ingemixt in zijn eigen Binary en zorgde opnieuw voor een handjes-in-de-lucht moment.

Dat het publiek wel pap lustte van de dj-skills van de Franse pionier werd nogmaals duidelijk aan het einde van de set, waarin een stomende versie van Punk en het klassieke Le Patron Est Devenu Fou uitbundig door hen werden begroet. Topset van een duidelijk goedgezinde top-dj, die achteraf nog handjes schudde en handtekeningen stond uit te delen als was hij David Guetta!

Ed&Kim stonden samen al zeven keer op 10 Days Off, maar toch was deze editie voor hen uniek, want voor de eerste keer mochten ze van het genoegen proeven om een closing set te spelen. Het dj-duo dat al vijftien jaar meedraait moet natuurlijk de kneepjes van het vak niet meer worden aangeleerd en dat bleek al vanaf het begin van hun set.

Opener Evil Twin zette de toon en na Roland Rat van Erol Alkan & Boys Noize ging het publiek alleen nog maar harder dansen. Hun set waaide nog breed uit en ging van Julio Bashmore tot Hudson Mohawke, maar de grootst gemene deler bleef toch wel de factor dansbaarheid voor het publiek. En of dat succes had: het publiek bleef nog tot de vroege uurtjes dansen in de Vooruit alsof het dag 1 van 10 Days Off was!

Bekijk nog eens enkele livebeelden van deze voortreffelijk dag 6 met naast de uitstekende Belgen, de dj-set van Etienne de Crécy als absoluut hoogtepunt.