Baskerville - Priam / 3317 Paris (Single)

Door Ben Moens |
Geplaatst op 11/08/2012

Door / Op 11 aug 2012 / Reageer

18/08/2012
5

Mogen we een beetje jaloers zijn? Een Nederlands duo dat de zomer maakt op BNR Trax? Jazeker, want ze doen dat vrij onovertrefbaar. De alweer twintigste release op het sublabel van weltmeister Boys Noize duwt Baskerville in de spotlights en dat lijkt ons niet meer dan terecht. De gele kleur van de hoes typeert alvast goed voor hun twee nummers pure sunshine-electro. Zomerredders zonder meer!

Thijs van der Klugt en Bart Pessemis brachten hun werk doorgaans op het label Secure Recordings van Bart B More uit, een voorbeeld waar ze af en toe wel wat naar klinken. Ook een referentie als BMKLTSCH Records springt bij ons in het oog.

1. Priam

Wat begint als een bezwerende clubratelaar met fijne, kort op elkaar volgende hooks groeit later uit tot een ontzettend fijne, modern klinkende dancetrack. Het binnensluipende melodietje van gecropte synths en later een stevige bass steken strak tegen elkaar aan, iets wat nonchalance of lak aan productieskills dus uitsluit. Ferm nummer dat onze zomer alsnog kleurt.

2. 3317 Paris

Aan de titel zal het alvast niet liggen, want wij houden wel van wat absurditeit. De track zelf overleeft met glans op een spinnend electrorad dat ons bij vlagen terugkatapulteert naar de sound van enkele jaren terug. Een gierende toon die onderhuids in crescendo dichterbij vlamt, surft plotsklaps mee op de ingetogen melodie. Er is niet echt een climax of drop aanwezig maar dat hoeft voor ons ook niet. Denk aan Kölsch, maar dan flitsender en scherper. De warme sound ingeruild voor een koele hitte. Bovenste plank.

Top EP van dit Nederlandse duo. BNR Trax schaamt zich niet om onverwachte artiesten die iets anders brengen dan next level techno ook een kans te geven en strijkt daardoor ook een pluim op. Het plaatje klopt, meer dan ooit. Beide tracks verplicht in elke cd-map te vinden, vanaf nu!