Door Ben Moens |
Geplaatst op 12/08/2012

Door / Op 12 aug 2012 / Reageer

13/08/2012
5

Kent u John Roman nog? Hij bracht onlangs een EP uit op Lektroluv en vergaarde zo al een beetje naamsbekendheid. Meer dan terecht overigens, wat hij bewijst op deze nieuwe Petrified EP op Twin Turbo

Drie technonummers, gelauwerd door de groten, met geen enkele seconde verveling. De nu 23-jarige Canadees ontpopt zich tot een grootmeester van de percussie. Roska, Sinden, Laidback Luke én Fuzz Magazine zijn alvast fan! In de komende maanden levert hij trouwens nog remixen af voor de Crookers, Modek, Harvard Bass en Proxy. Wie geen genoeg krijgt; hijzelf is aan Revisions bezig, een project waarin ie 10 EP's gratis aflevert. Ook is hij terug te vinden in onze Mixtapes van de Maand van afgelopen juni.

1. St. Hood

Bovenaards koorgezang als intro trekt altijd een mystiek randje rond een nummer. We weten niet wie St. Hood is of voor wat hij staat maar deze track als ode kan alvast tellen. Van magnifiek ver uit de diepte komen de al even bovenaards kletterende drums aandaveren. Ze geven hun visitekaartje af met een bijzonder leuk ritme en dragen dit lied echt nog tot aan het eind door. Veel meer wordt daar vervolgens niet meer aan toegevoegd. Sinds lang niet meer zo'n goede track gehoord.

2. Petrified

Ook in Petrified gaat de hoofdrol naar de percussie. Dat de EP dit nummer als titel draagt, heeft z'n redenen. Zo stak Brodinski het reeds in diens Fabric mix, viel Pitchfork in zwijm en noemt Tiga in hoogst eigen persoon het zijn 'summer anthem'. Een bezwerende vocal, volgens het label een 'rave diva', die iedereen wil meekelen en voorts nog wat tripmateriaal om op te schuifelen. Techno leeft.

3. Chimaera

Maar het kan iets obscuurder; echo's en hoongelach in de verte met maritieme onderzeegeluiden kleuren de intro van Chimaera. Alweer is een slepende ratelclap het meest fascinerende stukje van de track. Dat er enkele pauzes worden ingelast om de fades te laten werken, speelt in het voordeel van de mystiek van dit atypische nummer. Kunde.

John Roman, koning van de drums. Wij zijn ontzettend blij dat er zo'n genieën bestaan. En dat Twin Turbo ze dan een plaat gunt. En dat wij die dan kunnen beluisteren. En met jullie delen. Ferm drietal van percussietechno, met St. Hood toch als nipte favoriet.