Afscheidsinterview: Hertz

Afscheidsinterview: Hertz

Requiem finem voor Hertz. Hét technoconcept uit Antwerpen houdt ermee op. Met een ongelofelijke staat van dienst, een indrukwekkend lijstje van DJ's die er passeerden en een nalatenschap om ù tegen te zeggen neemt het zaterdag afscheid van Petrol en hun publiek tijdens een 26 uur durende closing. Voor de laatste platen opgelegd worden, blikken we nog even terug met de crew achter het genootschap.

FUZZ – Het einde van Hertz staat gepland in eveneens de laatste maanden van Petrol. Geen toeval?

Jens Van Ruyskensvelde: Het stoppen van Hertz heeft enerzijds te maken met het sluiten van Petrol, anderzijds zijn we ons ook op andere projecten aan het focussen. De samenloop is dus eerder toevallig, maar het leek ons het ideale moment om een mooie afsluiter te plannen. Niets weerhoudt ons natuurlijk ooit nog Hertz op een andere locatie te organiseren, al zijn er op dit moment geen concrete plannen om dat te doen.

FUZZ – Hertz was zes jaar aanwezig op het voorplan der Belgische techno. Merkten jullie op die tijd een evolutie in het genre?

Van Ruyskensvelde: We zijn destijds begonnen met voornamelijk oldschool techno à la Ben Sims en Space Djz en hardere techno en acidtechno zoals Chris Liberator, D.A.V.E. The Drummer en Paul Langley. Op dat moment waren er helemaal niet zoveel technofeesten meer en heeft de oldschool revival die we toen brachten in Antwerpen Hertz op de kaart gezet. De line-ups zijn nu donkerder, organischer en uitdagender geworden, maar daarom niet minder stevig. Bezoekers die naar de eerste edities van Hertz kwamen, vinden het misschien jammer dat er op de huidige edities minder beuktechno aanwezig is, maar dat is niet meer wat wij als organisatie en muziekliefhebbers op dit moment het liefst horen of interessantst vinden. De technoscene is de afgelopen jaren ook enorm geëvolueerd. De line-ups van Hertz zijn elk op hun eigen manier steeds snoeihard gebleven.

FUZZ – Hadden jullie van bij het begin een duidelijk beeld van wat Hertz moest worden en ben je daar achteraf gezien tevreden mee?

Van Ruyskensvelde: Zes jaar geleden hadden we zeker geen plan om te groeien tot waar we nu zijn. Vooral de eerste jaren keken we steeds editie per editie. Je hebt altijd wel een shortlist van namen in je hoofd die je nog wil uitnodigen, maar er is nooit genoeg plaats om iedereen te booken. Het is met namen als Shifted, DVS1, Answer Code Request en Function pas sinds een tweetal jaar dat we de richting zijn beginnen opgaan die op de laatste editie te horen zal zijn. Er is veel veranderd in die tijd. Van onze smaak en manier van programmeren tot het artwork, de communicatie en de no photo-policy die we een jaar geleden invoerden.

De artwork serie die we in seizoen ’14-’15 ontwikkelden met Jean-Michel Verbeeck was de aanzet naar de nieuwe sfeer en design van het huidige seizoen door Acid Hazel. Het was een enorm plezier om met Patti samen te werken het voorbije jaar. Ze heeft een unieke visie op design, een uitgesproken eigen stijl en kan perfect feedback verwerken in het artwork, waardoor ik denk dat we uiteindelijk tot een prachtige reeks gekomen zijn. De donkere, artistieke, strakke sfeer die we nu hebben past perfect bij het concept en de line-ups. De afgelopen twee jaar zijn we veel bewuster omgesprongen met line-up versus artwork.

FUZZ – Wat waren de grootste uitdagingen op het parcours?

Van Ruyskensvelde: Het moeilijke in België is vaak een trage of onzekere ticketverkoop, voornamelijk bij feesten die in clubs plaatsvinden. We hebben avonden gehad met 200 verkochte tickets waar dan uiteindelijk 1.000 man langskwam. Zo weet je nooit wat je nog kan uitgeven aan extra’s. Met slechts 200 verkochte tickets ben je niet meteen geneigd veel te gaan investeren in bijvoorbeeld extra licht of visuals.

FUZZ – Op welke booking ben je het meest fier?

Van Ruyskensvelde: Er zijn niet echt namen waar we afzonderlijk het meest trots op zijn, eerder de samenstelling van de line-ups per editie. Zeker die van het afgelopen jaar. Als ik bekijk vanwaar we komen en hoe we ons programma vandaag naar buiten brengen vind ik dat we echt iet sterks neerzetten hier in ons Belgenland. De sfeer is ook altijd erg goed geweest op Hertz vind ik, elke editie opnieuw.

De meeste bekende namen boekten we met onze hosting op Doomsday Festival, maar als we dan toch enkele favorieten van de crew moeten noemen zijn dat vast en zeker CW/A op de laatste nieuwjaarseditie, Covered In Sand, DVS1, Pangaea & Pariah, Planetary Assault Systems, Shxcxchcxsh, Vril, Function en NTTA11. Mijn persoonlijk hoogtepunt was de closing set van ROD in de hangar op de 24-uurseditie van vorig jaar. Niet normaal die gast. En het programma van de laatste editie natuurlijk. Voor ons persoonlijk onze beste Hertz line-up so far.

De meeste artiesten die we over de zes jaar boekten, zijn ook heel toffe mensen. Sommigen zijn dan ook vrienden geworden. We zouden hen meer willen uitnodigen, maar je brengt op die vier tot vijf edities per jaar natuurlijk ook graag steeds een frisse line-up. Als het kan geven we de artiesten die op Hertz spelen ook langere slots zodat ze muzikaal hun verhaal kunnen brengen, dus moet je keuzes maken. Ook budgettair komt er op een bepaald moment een plafond. Dan brengen we liever een artiest voor de eerste keer dan iemand voor de derde keer.

FUZZ – Laat Hertz nu een gat of telt het Belgische techno landschap genoeg alternatieven?

Van Ruyskensvelde: Ik vind de mannen van Ohm goed bezig en Technoon geeft ook heel vette feesten. Die laatsten steken er wel bovenuit in België vind ik. Hun line-ups zijn vaak dezelfde, maar dat geeft niet. Het is kwaliteit, het werkt en de sfeer en locatie zijn top. Verder zijn de nieuwe Kompass Klub in Gent, Ampere in Antwerpen en natuurlijk de Brusselse Fuse immer aanwezig met kwalitatieve line-ups. Maar er zijn ook coole, lokalere feesten zoals Mørsk bijvoorbeeld, hier op het Noord.

De plaats die Hertz laat willen we ook niet opvullen met een ander concept. Het is een feit dat er door het wegvallen van Petrol een gat zal komen in de Antwerpse scene. Er zijn nog andere toffe plekken, maar niet iedereen wil een feest organiseren in dezelfde club. Het zou maar eenheidsworst worden. Het is niet anders. We gaan zeker geen edities doen waarbij het plaatje niet klopt en snel een geschikte, nieuwe (liefst permanente) locatie vinden in Antwerpen zal moeilijk worden.

FUZZ – Kwam de drang er nooit naar iets permanenter? Een club bijvoorbeeld.

Van Ruyskensvelde: Het nieuwe project waarmee we bezig zijn zal, als alles goed gaat, alleszins permanent worden. Maar daarom niet enkel techno en ook niet per se in België. Meer kan ik er op dit moment nog niet over kwijt. Voor een club hebben we op een bepaald moment wel de ambitie gehad, maar we zijn er nu tevreden over dat we die weg niet zijn ingeslaan.

FUZZ – Zijn er te veel clubs?

Van Ruyskensvelde: Moeilijk om zeggen als je zelf geen club hebt, maar ik denk van niet. Als er te veel clubs zouden zijn, zullen de beste wel overleven. Of dat zou toch moeten. Er is wel een een overaanbod aan feesten in het algemeen, vind ik: clubs, events en festivals bij elkaar. Mensen willen wel uitgaan, maar ze beslissen vaak last minute, geven liefst niet te veel uit en beseffen niet altijd wat een event kost. Artiesten kosten bijvoorbeeld steeds meer en meer waardoor het moeilijker wordt om een feest nog rendabel te maken. Je kan je ticketprijzen ook niet blijven optrekken, of je bezoekers blijven op een bepaald moment gewoon weg.

België heeft wel een speciale, toffe scene. De meeste mensen kennen elkaar waardoor je vaak een heel gezellige sfeer krijgt. Ik stoor me soms wel aan onrespectvol gedrag van enkelingen, dat voornamelijk voorkomt als mensen wat te veel op hebben. Het afbreken of stelen van decor bijvoorbeeld waarin organisaties heel veel werk, tijd en geld steken. Op buitenlandse festivals als Fusion bijvoorbeeld kom je dat niet tegen. Hier hebben sommige mensen nog wat te leren en daar proberen we ze dan ook op een vriendelijke manier attent op de maken als het nodig is. Anyway, ik vind dat we best tevreden kunnen zijn met de Belgische uitgangsscene.

FUZZ – Wouden jullie het merk Hertz nooit verder uitbreiden? Zoals het label bij Moodfamily bijvoorbeeld.

Van Ruyskensvelde: Stavroz, AMyn en de andere gasten onder Moodfamily zijn vrienden die we een platform wouden bieden om te kunnen spelen of releasen. Bij Hertz was die nood er nooit echt. Er draaien veel goede Belgische artiesten op Hertz, maar het was nooit ons doel om daar een label of agency voor op te richten.

We hebben wel gedacht aan een festival, maar de wil of de zin om in België nog een nieuw festival te starten is afgezwakt. We zijn lang op zoek geweest naar een toffe locatie binnen Antwerpen. Een die uniek is en waar we onze eigen identiteit kunnen opbouwen. Helaas krijgen we steeds dezelfde plekken aangeboden als locatie, zoals Het Noordkasteel. Plaatsen waar iedereen zijn festival doet. Met alle respect natuurlijk. Antwerpen heeft naar mijn mening nog onvoldoende visie over dit soort evenementen en wat de impact op internationaal vlak kan zijn binnen deze subcultuur.

Voor ons is het totaalpakket van alles wat we doen met Hertz, Roots of Minimal en Moodfamily de muzikale uitlaatklep van wat we op vlak van techno en house goed vinden. De erfenis is vooral veel ervaring en toffe momenten. Er zijn een handvol producties die er voor ons écht bovenuit steken qua totaalplaatje, feesten waarbij alles samenkwam. Die momenten zijn onbeschrijfelijk. Daar heb je soms wat geluk voor nodig, maar je leert zoiets wel in de hand werken. Wat we nu hebben is een mooie bagage om te beginnen aan een nieuw avontuur en daar zijn we heel dankbaar voor.

FUZZ – Welke momenten blijven tot slot eeuwig in het Hertz-hart gegrift?

Van Ruyskensvelde: Het boven verwachting slagen van onze eerste 24-uurseditie vorig jaar, die op het einde nog nokvol zat, terwijl we op voorhand echt niet wisten waaraan we ons konden verwachten. En na het drukste deel van de nacht, naar de closing toe, met de hele crew en alle vrienden samen op de dansvloer staan om nog enkele uurtjes mee te feesten. Dan de laatste track. Heerlijk.

FUZZ – Thank you for the music!