Interview: 15 jaar Dacru Records

Interview: 15 jaar Dacru Records

“Psytrance en goa worden stiefmoederlijk behandeld”, klinkt het bij Dacru Records' oprichters Koen Van Cauwenbergh en Bert De Decker. Het Belgische label viert dit jaar zijn vijftiende verjaardag, dé kans voor ons om beide bezielers aan de tand te voelen en meer te weten te komen over de wondere wereld der psytrance (waar de bekendere term ‘goa’ een zijtak van is). We bezochten één van hun zomerparties in de Antwerpse Petrol Club en hadden het onder andere over de perceptie rond psytrance, de verschillende subgenres en het grote Dacru-verjaardagsfeest in september.

FUZZ: Goa of psytrance behoort in België niet tot de populairste muziekgenres, ook niet in de underground. Hoe zit dat wereldwijd?

Dacru: Psytrance is zeker niet het meest populaire undergroundgenre in België maar het scoort wel behoorlijk goed in ons land. Als je het goed aanpakt - en dan bedoelen we een geschikte locatie zoeken, een sterke line-up brengen en een goede organisatie verzekeren - dan kan je in het beste geval tweeduizend mensen lokken in België. Qua populariteit liggen we wel achter op Israël, Brazilië, Duitsland en Portugal. Maar we mogen trots zijn op ons Belgisch publiek, dat in het buitenland bekend staat om z’n goeie sfeer.

FUZZ: Hoe zit het met Nederland?

Dacru: Op onze grotere feesten zoals Tribal Roots of Organic Dreams kunnen we zonder overdrijven zeggen dat zo’n veertig procent uit het buitenland komt. Het grootste deel daarvan zijn uiteraard Nederlanders. In Nederland is er dus wel veel vraag naar pystrance maar het aanbod is daar - naast Psy-Fi-Festival dan - behoorlijk klein. Op Psy-Fi komen zo’n vijftienduizend liefhebbers samen, dat zijn niet allemaal Nederlanders maar uiteraard wel een groot deel. Wij hebben trouwens een goed contact met dat festival en werken al een paar jaar samen, zij boeken bijvoorbeeld artiesten van ons label voor hun festival.

Buiten Psy-Fi is er in Nederland mogelijk een gebrek aan grotere feesten zoals Tribal Roots of Organic Dreams. De vraag overstijgt daar het aanbod dus het is logisch dat zij daarvoor naar België komen. Bij techno bijvoorbeeld kan je dat niet hebben omdat er in elk weekend in elke stad verschillende technofeesten doorgaan. Bovendien hebben wij ons publiek met de jaren opgebouwd en hebben wij na vijftien jaar een goede reputatie verkregen bij psytranceliefhebbers in binnen- en buitenland.

FUZZ: Hoe zien die vijftien jaar van Dacru er ongeveer uit?

Dacru: Wij zijn vijftien jaar geleden begonnen met het organiseren van evenementen. Toen was dat voornamelijk drum ‘n’ bass, psytrance en zelfs techno. Wat later hebben we resoluut voor het goa- en psytrance pad gekozen en het recordlabel op zich bestaat nu zo’n tien jaar. Een greep uit de artiesten die bij ons releases is Talamasca, Electric Universe, U-Recken, DigiCult, Spirit Architect en Tropical Bleyage. Al onze releases kan je terugvinden in onze webshop of op ons YouTube-kanaal.

FUZZ: Wat is jullie positie binnen de Belgische en internationale psytrancescene?

Dacru: Binnen de Belgische scene heb je ook het zeer gerespecteerde Suntrip Records dat zich vooral op oldschool focust en GreenTree Records die zich dichter bij onze ‘full on’ stijl situeren. Binnen dat subgenre zijn wij vooral bezig met het melodieuze, terwijl GreenTree voor een iets strakkere stijl opteert. Op internationaal vlak mogen wij ons een vrij bekend label noemen dankzij de aanwezigheid van enkele pioniers binnen het genre die al ruim twintig jaar meedraaien zoals Talamasca en Electric Universe.

FUZZ: Hoe zien jullie psytrance ten opzichte van andere undergroundgenres zoals techno, house en drum ‘n’ bass?

Dacru: Psytrance is altijd underground geweest, vroeger nog meer dan nu. In vergelijking met de andere stijlen die je opsomt heeft psytrance een bredere wereldwijde following. In België bijvoorbeeld blijft psytrance een nichegenre, maar door de wereldwijde support is het ook voor psytrance-artiesten mogelijk om er je fulltime job van te maken. In de andere genres is het gemakkelijker om op nationaal niveau je kost te verdienen maar een wereldwijde following vergaren is dan weer gemakkelijker binnen de psytrancescene.

FUZZ: Tot op welk niveau kan de populariteit van een psytrance-artiest gaan?

Dacru: De wereld van de dj-supersterren is niet voor psytrance weggelegd. Maar we zien de laatste jaren wel een stijging in populariteit. Dat is vooral te wijten aan het niveau van de producties dat enorm gestegen is, we voorspellen dus voor de komende jaren nog een sterke populariteitsgroei in psytrance. Het genre krijgt almaar meer voet aan grond, en we hebben de indruk dat meer en meer mensen het leren kennen en ook appreciëren. Een groei tot de mainstream zal er wellicht nooit komen, maar dat is volgens ons ook niet de bedoeling.

FUZZ: Een tiental jaar geleden werd Israëlisch psytrance-duo Infected Mushroom ook populair in andere undergroundgenres zoals de electro en drum ‘n’ bass die toen zeer populair waren. Is dat het dichtste dat psytrance ooit bij de mainstream gestaan heeft?

Dacru: Volgens ons niet. Dat was eerder in de jaren negentig, toen de aftakking van reguliere trance en psy- net ontstaan was. De periode waar jij nu over spreekt - rond 2007 - was qua klank en toegankelijkheid waardeloos ten opzichte van de psytrance uit de nineties, al is het moeilijk om stijlen duidelijk af te lijnen in die beginperiode. Zoals gezegd is het productieniveau van psytrance vandaag de dag ook enorm gestegen en volgens ons ook toegankelijker dan het Infected Mushroom van tien jaar geleden.

FUZZ: Wat zijn de verschillende subgenres binnen de psytrancescene en hoe verhouden die zich tegenover elkaar?

Dacru: Op dit feest - After Sunrise - spelen we vooral ‘progressive’ en ‘full on’. Het grote verschil tussen die twee is simpelweg het aantal beats per minuut. Full on is veel energieker en sneller (145 bpm) dan progressive (130 bpm). Als je echt thuis wil worden in alle subgenres binnen de psytrance raden we Music Map aan. We zijn aangenaam verrast hoe accuraat de herkomst, beschrijving en platenselectie is die bij de verschillende subgenres staan. Neem zeker een kijkje.

De verhoudingen tussen de verschillende subgenres hangen van de locatie af. In België bijvoorbeeld is het bijzonder harde ‘dark’, gekenmerkt door z’n hoge bpm en agressieve klanken, veel minder populair dan in andere landen. Ons land staat wereldwijd bekend om z’n voorliefde voor het oldschool subgenre, dat hier veel sterker leeft dan ergens anders.

FUZZ: Binnen de oldschoolwereld wordt wel eens neergekeken op full on. Hoe staan jullie daar tegenover?

Dacru: Dat is waar en ook begrijpelijk als je vijf tot tien jaar gaat terugkijken. Maar de laatste jaren is er echt een heropleving van oldschool-invloeden, ook binnen de full on. De mainstream invloeden van weleer zijn aan het verdwijnen in full on. De full on artiesten zijn zich aan het herscholen, een nieuwe identiteit aan het aanmeten. De oriëntale en psychedelische invloeden van de jaren negentig zijn helemaal terug.

Klassieke oldschool artiesten zoals Astral Projection en onze eigen Electric Universe zijn mooie voorbeelden van artiesten die doorheen de tijd geëvolueerd zijn. We denken dat oldschool liefhebbers vandaag de dag ook kunnen openstaan voor sommige full on artiesten. Aan de andere kant is het een klassieke discussie, oldschool versus zijn toegankelijkere variant. Dat geldt niet enkel voor psytrance.

FUZZ: Als psytrance populairder wordt, is er dan interesse van Dacru om podia te gaan hosten op dancefestivals. Zoals psytrance-organisatie B2B al jaren doet op Tomorrowland?

Dacru: Interesse is er zeker, maar dat is misschien nog een brug te ver op dit moment. Tomorrowland is trouwens ook het enige grote dancefestival dat psytrance een forum geeft. Ons genre wordt nog steeds stiefmoederlijk behandeld door de mainstream stromingen. Wat wel al gebeurt is dat psytrance-artiesten op trance festivals spelen zoals op het Nederlandse A State Of Trance, maar dan gaat het vooral over het progressive subgenre.

FUZZ: Hoe ziet de connectie met populaire trance à la Paul van Dyk en Armin van Buuren er nog uit vandaag?

Dacru: Die connectie is er zeker. Voornamelijk artiesten uit de progressive durven al eens een uitstapje maken in die regionen. In de andere richting zijn er ook veel voorbeelden van mainstream labels die niet vies zijn van psytrance zoals Paul Oakenfold, John 00 Fleming en Christopher Lawrence. Ook Armin van Buurens Armada Records komt al eens op visitie in psytrance-contreien via zijn Who’s Afraid Of 138?! sublabel. Het wil daarmee niet vastgeroest zitten en een publiek aanspreken dat niet bang is van een hoger bpm.

De brug tussen populaire trance en psytrance is wel jarenlang gesloten geweest maar tegenwoordig hoor je toch meer en meer psytrance passeren in mainstream trancemixen. In trance heb je natuurlijk de grote labels en dj-supersterren, wiens sound de laatste jaren enorm is afgevlakt richting edm-toestanden. Maar ook daarbinnen is nu een terugslag bezig, originele trance-artiesten zoeken terug hun roots op richting ‘onze’ muziek.

FUZZ: In de media en zelfs nichemedia is er weinig aandacht voor psytrance. Hoe staan jullie daar tegenover?

Dacru: Psytrance wordt zoals gezegd stiefmoederlijk behandeld, ook door de media. Jammer genoeg hangt er een soort aura van ‘illegaliteit’ rond 'goa'. Dat is dubbel, langs de ene kant is dat zeer jammer omdat je als artiest ook wel eens erkend wil worden en een groter publiek wil aanspreken. Aan de andere kant heeft psytrance die media-aandacht helemaal niet nodig. Dat geldt ook niet enkel voor psytrance. Denk bijvoorbeeld aan de broeiende hardcore-scene in België, hoe dikwijls komt die aan bod in de media?

Psytrance heeft die aandacht niet nodig omdat het een loyaal publiek heeft. De mensen die verstrengeld raken met psytrance zullen ook trouw blijven aan de stijl. Het is niet zoals in de mainstream dat er om de zoveel jaar van genre gewisseld wordt. De meeste psytranceliefhebbers blijven ook psytranceliefhebbers. Het is een levensstijl.

FUZZ: Een levensstijl?

Dacru: Ja, als in een tegenreactie op het ‘corporate life’. Psytrance is niet enkel een muziekgenre maar ook een filosofie. Wij hebben ook een ouder publiek, die misschien al een gezin hebben. Als ze dan nog eens willen gaan feesten zal dat in negen van de tien gevallen op psytrance zijn. Als wij een internationale artiest boeken die al twintig jaar bezig is, willen onze fans van oudsher dat sowieso meemaken. En dan zal je hen daar ook zien staan. Dat zullen we hopelijk ook zien wanneer Raja Ram naar ons verjaardagsfeest komt in september.

FUZZ: Wat kunnen we allemaal verwachten op het vijftienjarig verjaardagsfeest van Dacru?

Dacru: Raja Ram is hét icoon van heel de scene. Hij was erbij van in het begin en wordt gezien als de leading man der psytrance. Hij is niet echt de grondlegger, maar wel de vereenzelviging van de stijl, hij is het visitekaartje van ons genre. Hij staat bekend om enorm veel sfeer en een positieve boodschap over te brengen. Hij dateert dan ook uit het hippietijdperk, waar hij deel uitmaakte van de psychedelische rockband Quintessence. Op ons verjaardagsfeest in Petrol zal hij zowel solo aantreden als Raja Ram als met een dj-set onder de noemer Shpongle, een enorm populair psy- en ambientproject waar zijn naam ook achter staat.

We zullen heel Petrol afhuren, niet enkel de grote zaal maar ook de kleinere Boogloods en het achterplein. Naast Raja Ram en Shpongle is het met namen zoals Astral Projection, Talamasca, GMS en Electric Universe voor ons de meest indrukwekkende line-up die we ooit op poten hebben gezet. Dat geldt trouwens voor heel het land en voor een eendagsevenement is de line-up zelfs op wereldvlak een absolute topper.

FUZZ: Moeten de fans zich zorgen maken om aan een kaartje te geraken?

Dacru: De kans bestaat dat we op voorhand gaan uitverkopen. De early birds van vijftien euro zijn bijvoorbeeld al lang de deur uit. Die spotprijs past ook in onze filosofie, we willen liefhebbers die misschien minder gegoed zijn ook de kans geven om een line-up van wereldtop te bewonderen.

De normal birds van twintig euro zijn ook uitverkocht. Op dit moment betaal je vijfentwintig euro als lazy bird en als er aan de deur nog tickets over zijn betaal je dertig euro. De mensen weten na vijftien jaar dat Dacru garant staat voor kwaliteit, wat in onze branche niet per se een evidentie is …

Petrol en zijn infrastructuur lenen zich daar natuurlijk voor, het is ook de ideale locatie om ’s middags al te beginnen op het achterplein. Als men het hier binnenkort gaat platleggen, moeten wij op zoek naar een nieuwe locatie. Maar dat gaat zeker lukken. We hebben ook nog onze andere concepten zoals ons openluchtfestival Nova’s Incident dat onlangs met succes plaatsvond. Dacru blijft na vijftien jaar gewoon gaan.

FUZZ: Dat brengt ons ineens bij het laatste, wat betekent Dacru nu precies? Of staat het gewoon voor ‘the crew’?

Dacru: Dacru is een acronym dat doorheen de jaren zijn betekenis verloren heeft. De originele betekenis is ondertussen gedateerd, vandaar is het nu gewoon een betekenisloos acronym geworden, in de plaats van er een draai aan te geven.

FUZZ: Bedankt Bert en Koen, voor de initiatie binnen de wondere psytrance-wereld, wij zijn zeker aanwezig op jullie verjaardagsfeest. Liefhebbers kunnen in augustus ook nog terecht op After Sunrise en in november vindt opnieuw Tribal Roots plaats, allemaal in Petrol.

Coverfoto Tribal Roots artwork @ Petrol