Interview: 19 Years Kozzmozz door de ogen van Spacid

Interview: 19 Years Kozzmozz door de ogen van Spacid

Op 25 oktober 2014 viert Kozzmozz, de moeder aller technofeestjes, haar negentiende verjaardag. Voor deze speciale editie hadden we een gesprek met Yves, beter bekend als resident Spacid en een van de creatieve breinen binnen de organisatie.

FUZZ – Hoe is het 19 jaar geleden allemaal begonnen voor Kozzmozz?

Spacid: Matthias Kerckhof is het brein achter Kozzmozz. Negentien jaar geleden was er zo goed als geen party scene in Gent en er was echt nood aan iets nieuws. Matthias studeerde in Brussel en werd daar verliefd op de Fuse, maar zijn vrienden zaten in Gent. Dus besloot hij met zijn vrienden een eigen feestje te organiseren in het mooie Gent.

Op 23 september 1995 hadden ze een boot geboekt, de Jozef K heette die. Daar kon 700 man op en die eerste editie was meteen uitverkocht. Daarna dachten we: 'Eentje is geentje', en zo zijn we verdergegaan. Dat kleine feestje is dan op vijf jaar tijd tien keer zo groot geworden en 19 jaar na datum nog altijd razend populair.

Een startkapitaal was er in die begindagen niet, ze namen een sprong in het ongewisse en bouwden zo met vallen en opstaan verder. Het idee voor Kozzmozz kwam uit het universum, het oneindige, de kosmos, ... En daar putten we nog steeds onze inspiratie uit.  

FUZZ – In welke mate is het uitgaanslandschap geëvolueerd? En hoe gaat Kozzmozz om met die evolutie?

S: Techno is een oerstijl die al van in begin jaren negentig aanwezig is in België. Die oerstijl heeft zich al een paar keer heruitgevonden en wij gaan daarin mee. Techno heeft een mooie evolutie achter de rug, doorheen de jaren zijn de klanken en sferen wat veranderd. Wij staan open voor al die vernieuwingen. Dat wil zeggen dat wij nieuwe artiesten en hun creatieve muziek omarmen.

We boeken heel vaak artiesten die voor het eerst op de Belgische markt staan en we gaan dat zeker blijven doen. Zo is Kr!z een achttal jaar geleden bij ons ontdekt in een Young Talent wedstrijd en is van het een het andere gekomen. Momenteel is hij stomend hot en speelt hij in Europese topclubs. Daar zijn we toch erg trots op.

Er zijn ook constant artiesten die techno vernieuwen, dat kunnen wij alleen maar steunen. Als de techno vernieuwt, vernieuwt ook de Kozzmozz.

FUZZ – Is er momenteel een bepaalde trend binnen het genre techno die je enkele jaren geleden niet voor mogelijk had gehouden?

S: Ik denk dat de sound van techno ieder jaar helemaal anders is. Momenteel is er een nieuwe vorm van techno die zeer relevant is, ik noem het psychedelische techno. Die techno vindt zijn roots in de repetitieve techno vroeger, maar de faseverschuiving en het space-achtige effect zorgen voor de vernieuwing, als je het mij vraagt. Wat ook meespeelt in de vernieuwing van techno is de constante aanmaak van nieuwe soft- en hardware. Daar kunnen dan nieuwe klanken mee worden gemaakt, al kan je ook heel vernieuwende dingen doen met oude software. Het hangt er gewoon van af hoe dit aangepakt en benaderd wordt.

Daarnaast is er zeker ook een trend merkbaar in het Belgische technopubliek. Twaalf jaar geleden zat techno echt helemaal vast, muzikaal gebeurde er weinig en daardoor verloor het ook aan populariteit. Acht jaar geleden kwam er dan plots een stroom van vernieuwing - vooral het Duitse Ostgut heeft daar een belangrijke rol in gehad -, maar dat dringt blijkbaar nu pas door bij het grotere, Belgische publiek. Vandaag de dag luistert de creatievere feestganger opnieuw naar techno. De meerwaardezoeker is terug.

FUZZ – Enkele jaren geleden zei je in een interview dat elektronische muziek verschoven was van een underground subcultuur naar een popcultuur. Is dat nog steeds het geval?

S: Dat was toen, nu is het eigenlijk terug aan het veranderen. Vroeger werd elektronische muziek enkel aanvaard door mensen die 'anders' waren. Dat waren dan bijvoorbeeld kunstzinnige mensen en homo’s. Het publiek is groter en groter geworden en nu is elektronische muziek een massaproduct. Pakweg acht jaar geleden bevond elektronische muziek zich nauwelijks nog in een subcultuur.

De jeugd maakte toen platte, commerciële electro met weinig subtiliteit. Die botsautomuziek kwam er doordat een groot deel van de jeugd pas dan in de wereld van elektronische muziek binnenkwam. We kunnen het hen eigenlijk niet kwalijk nemen dat ze in het begin van een evolutie voor de makkelijke dingen kiezen. Het toffe is wel dat die jeugd verder geëvolueerd is en nu opnieuw vallen voor house en techno.

Ik zie nu een antireactie opstaan tegen het schreeuwerige EDM. Niet alleen producers en DJ’s, maar ook de feestorganisatoren. Mensen willen het niet meer schreeuwerige, ze willen iets intiems. Ze geven niet om de grote decors, maar wel om een goede klank. We gaan nu terug naar die underground van twaalf jaar geleden. Die jeugd heeft dus nu gekozen voor diepere en moeilijkere muziek en de underground subculture, die tien jaar geleden totaal onbestaande was, is nu weer aan het opkomen. Bij Kozzmozz kiezen we daarom ook voor twee zalen, zodat we in de tweede zaal een donkere undergroundsfeer kunnen creëren.

FUZZ – Ben je zelf als dj veranderd door de jaren heen? Vind je dat dat nodig is?

S: Zeker en vast. Ik ben al 23 jaar dj voor een publiek en op die tijd is er veel veranderd. Ik heb elektronische muziek al allerlei vormen en kleuren zien aannemen en het blijft nog steeds evolueren. Ik vind het super belangrijk om grenzen te verleggen. Muziek moet vooruitgaan en moet als toekomst klinken. Die constante evolutie van elektronische muziek en techno vind ik zo belangrijk.

Als dj ben ik altijd op zoek naar nieuwe dingen. Je mag niks uitsluiten, je moet een open geest houden. Stilstaan in de muziek is achteruitgaan.

FUZZ – Even over jullie doelpubliek, mikken jullie vooral op  technoliefhebbers die er van in de vroege beginjaren bij zijn of op de new kids die techno net ontdekken?

S: Goh wij mikken niet, het gebeurt vanzelf (lacht). Qua line-up brengen we zowel de vaste waardes alsook nieuwe veelbelovende talenten. We kiezen wel enkel voor de vaste waardes die nog relevant zijn, we houden ons niet krampachtig vast aan vaste waardes uit een vorig tijdperk. Doordat we beide brengen, merk ik dat de jeugd oude dingen herontdekt en dat de oudere generatie nieuwe, jonge muziek ontdekt. Dat is echt gewoon tof!

Tijdens de Kozzmozz van juni dit jaar, heeft Robert Hood een geweldig goede set gespeeld, maar voor mij was die niet vernieuwend. Al zeg ik niet dat hij slecht was, verre van! De jeugd daarentegen werd helemaal gek, ontdekte iets nieuws en smaakte het. Daarom willen we die blend houden. Dat zorgt voor een gemengd publiek en een tof fee!

18 years Kozzmozz

FUZZ - Hoe zullen jullie dit jaar die volledige beleving van een technorave creëren?

S: Net zoals vorig jaar zitten we voor onze verjaardag in de ArtCube/Galveston te Gent. Vorig jaar was die sfeer echt top, alles klopte daar en daarom hebben we ook beslist om deze editie opnieuw daar te houden. De Vooruit blijft ons moederschip, maar een keer per jaar willen we echt iets speciaals doen en het industriële karakter van de loods in de Artcube leent zich daar perfect voor. We hebben er ook wat meer capaciteit en de vorige uitverkochte edities bewijzen dat we die voor onze verjaardag goed kunnen gebruiken.

Verder garanderen wij zoals altijd een goede klank, goede verlichtingen en mooie decors én voor deze editie hebben we ook iets nieuws voorzien. We willen ervoor zorgen dat de feestganger op alle niveaus verwend wordt.

De oren willen we aanspreken met goede muziek, de geest met lichteffecten en decors en het lichaam met de workout van het dansen.

Dit jaar wordt daar nog een nieuw aspect aan toegevoegd.We zullen voor een eerste keer lekkere hapjes aanbieden om ook nog aan de smaakpapillen te denken en zo zal de 19e verjaardag van Kozzmozz een totaalbeleving worden voor de feestgangers. Dat is echt onze bedoeling, we willen kwaliteit bieden zodat de aanwezigen zorgeloos kunnen feesten en er nog lang over zullen napraten. We gaan natuurlijk niet alles meteen prijsgeven, maar met geuren spelen is misschien nog een idee voor de toekomst (lacht)!

FUZZ – Twee jaar geleden kostte de verjaardagseditie van Kozzmozz nog 17 euro ADK, nu 29 euro. Hoe komt dat verschil?

S: Ten eerste besparen we niet op klank en licht, we willen echt zorgen voor goed en dus duur materiaal. Ten tweede is techno ook veel populairder geworden. Dat heeft zijn gevolgen in de dj-fees, die verdubbeld en soms zelfs verdriedubbeld zijn. De afzetmarkt voor techno is ontzettend gegroeid en de grote DJ’s merken dat ook in hun agenda. Vandaag valt niet enkel Europa voor techno, maar ook in bijvoorbeeld Brazilië en Amerika is er vraag naar. Het is de wet van vraag en aanbod die heerst.

Daarnaast verdienen de artiesten niet veel meer aan hun platenverkoop, dus moeten ze hun geld uit hun sets halen. Ten derde zijn de veiligheidsvoorschriften veel duurder geworden en is de geluidswetgeving veel complexer geworden. We verdienen er echt niet meer geld aan dan vroeger, integendeel. Als laatste geloven wij ook in het analoge. We werken nog steeds met tastbare flyers, omdat mensen dat heel leuk vinden. Maar dat is natuurlijk duurder dan promotie via Facebook.

Ja, kwaliteit kost geld, daar kunnen we helaas niet om heen en daar willen wij niet op toegeven. Maar geef toe dit is schappelijk, de prijzen in het buitenland zijn vaak veel hoger.

FUZZ – Als afsluiter, hoelang zal Kozzmozz nog blijven doorgaan?

S: Tja, we kunnen nog wel een tijdje mee hoor, we zijn nog zeer jong in ons hoofd (lacht)!


Something for your mind, your body and your soul: 19 years Kozzmozz, 25 oktober 2014 in de Artcube te Gent met o.a. Marcel Dettmann, Speedy J, Karenn (live) en Spacid.

Doe nog snel mee aan onze wedstrijd om een duoticket voor het jubileum van Kozzmozz te winnen!