Interview: ANNA

Interview: ANNA

Het gaat de laatste jaren hard voor de Braziliaanse techno-artieste ANNA. Ze bracht de afgelopen jaren werk uit op onder andere Turbo Records van TigaRukus van Matador en Terminal M van Monika Kruse (waarmee ze dit weekend een B2B-set zal spelen op Awakenings). Met haar duistere, harde techno werkt ze zich stilaan op tot de absolute top in de technowereld. Wij kregen haar vast voor een interview!

FUZZ – Dag ANNA, onlangs verhuisde je naar Barcelona, vanwaar de beslissing om naar Europa te verhuizen?

Wel, ik speel heel veel in Europa, en het kwam tot een punt waarop ik ‘nee’ moest zeggen op een pak goede aanbiedingen. Bovendien had ik het gevoel dat ik mij in Brazilië als artiest niet echt kon uitdrukken, de muziek daar is een pak commerciëler dan hier. Het was tijd voor een verhuis.

FUZZ – Er zijn een pak goede clubs in Barcelona, draai je er zelf vaak?

Toch regelmatig! Vorige week nog draaide ik hier op OFF, en ik draai ook regelmatig in Cityhall. Binnenkort speel ik overigens ook op Brunch In The Park. Er is hier trouwens ook een nieuwe club geopend waar iedereen het tegenwoordig over heeft, het heet Input en ze zouden naar verluid een geweldige soundsystem hebben. Ik hoop er snel eens te kunnen draaien!

 

FUZZ - Naar welke zomerfestivals kijk je zelf het meest uit?

Ik speelde onlangs nog op Movement, het was de eerste keer dat ik hier draaide, echt een geweldige ervaring. Er zijn dan ook nog Piknik Electronic, Brunch In The Park en Awakenings uiteraard, waar ik dit weekend draai. Gevraagd worden voor Awakenings was echt een droom die uitkwam voor mij.

FUZZ – Op Awakenings draai je een B2B-set met Monika Kruse, is het de eerste keer dat jullie samen draaien?

Inderdaad! We draaiden onlangs nog op dezelfde gig en toen vroeg ze of ik geen zin had om eens samen met haar te draaien. Ik heb nog werk op haar label gereleased dus we kenden elkaar wel al een beetje.

 

FUZZ – We zien je niet vaak in België, zijn er nog evenementen in België waar we je zullen zien?

Momenteel vrees ik dat er nog niets op de agenda staat. Ik heb een tijdje geleden in Café d’Anvers gedraaid en dat was wel geweldig om te doen. Ik hoop ooit in Fuse te kunnen draaien, ik heb hier al ongelofelijk veel goede dingen over gehoord. Extrema Outdoor zou ik ook graag eens doen, maar dat is geloof ik net gepasseerd.

FUZZ – Over je muziek: nummers als Artha of Odd Concept hebben een behoorlijk donker randje. Is dit iets dat je bewust opzoekt?

In het geval van Artha was ik gewoon in de studio wat aan het proberen, en dan klopte het opeens. Maar het klopt dat ik voor sommige tracks de studio ben ingegaan met idee dat ik iets in de richting van de meer donkere, trippy techno wou maken. Dit hangt wel sterk van mijn stemming af, voor hetzelfde geld heb ik meer zin om iets groovy te maken.

 

FUZZ – Heeft het lang geduurd voor je je eigen sound gevonden had?

Wel, ik ben ondertussen al 17 jaar met muziek bezig, waarvan 11 dat ik zelf muziek produce. Met de tijd heb ik veel nieuwe geluiden ontdekt en heb ik een pak nieuwe technieken geleerd. Ik denk dat ik mijn sound nu wel gevonden heb, de afgelopen drie jaar ben ik redelijk tevreden met hetgeen ik maak.

FUZZ – Ik merk inderdaad een evolutie in je productiestijl, tracks als Artha of Odd Concept klinken ietwat verfijnder dan bijvoorbeeld Swamp van een paar jaar terug.

Sinds ik naar Europa verhuisd ben zit ik echt veel in de studio. Toen ik nog in Brazilië woonde was het echt moeilijk om aan bepaalde stukken gear te komen, gewoonweg omdat het praktisch onbetaalbaar was. Je moet er je stukken bestellen dus je kan ze al niet testen, en ze zijn vanwege de taksen ook nog eens vijf keer zo duur dan hier. Vandaar dat ik nu zoveel in de studio zit, het was een verademing om zo makkelijk aan hardware te kunnen komen.

 

FUZZ – Gebruik je veel hardware voor je producties?

Ja, momenteel doe ik zowat alleshiermee. De laatste jaren heb ik het geluk gehad een pak goed materiaal te kunnen kopen, dus alles, van de beats tot de synths tot effects doe ik met hardware. Het effectief kunnen aanraken van het materiaal en kunnen prutsen met de knoppen komt mijn creativiteit echt ten goede.

FUZZ – Je hebt ondertussen op enkele van de grootste technolabels ter wereld gereleased (Terminal M, Turbo Records, Rukus, ...). Zijn er nog labels waar je graag op zou releasen?

Ik zou heel graag iets releasen op Kompakt, en ook het label van Maceo Plex spreekt me erg aan, ik ben grote fan van zijn muziek. Op R&S en Afterlife van Tale Of Us zou ik ook heel graag iets kunnen uitbrengen.

FUZZ – Ik las in een interview met je dat je ook plannen hebt voor een langspeelalbum, wanneer kunnen we dit verwachten?

Het is bijna af, maar de release zal waarschijnlijk voor volgend jaar zijn. In augustus komt er een remix van mij voor Audion en Tiga uit, daarna zal er waarschijnlijk eerst nog een EP verschijnen. Pas dan is het, normaal gezien, tijd voor mijn album. Mijn album is uiteraard een beetje anders dan de muziek van op mijn EP's, ik experimenteer meer. Dat is ook de reden dat ik nog geen label heb, ik wil niet de verplichting hebben om naar de norm van een bepaald label te producen. Ik zou graag zelf ook een label starten, dus wie weet breng ik het wel gewoon zelf uit.

 

FUZZ – Wat bedoel je precies met experimenteren?

Er staat wat meer chille muziek op, al kan je natuurlijk ook een aantal hardere tracks verwachten.

FUZZ – Als je zelf een label zou starten, welke artiesten zou je hier graag op hebben?

Dat vind ik echt een moeilijke, er zijn zoveel artiesten die ik goed vind! Als ik echt een poging moet doen zou ik zeggen Johannes Heil, Laurent Garnier, Maceo Plex, Wehbba, …

FUZZ – Over je man, Wehbba, werken jullie vaak samen aan muziek?

We spelen in feite nooit samen live, maar tijdens het producen helpen we elkaar wel vaak. Het is makkelijk om iemand te hebben waar je altijd een second opinion aan kan vragen, of die tips kan geven tijdens het producen. In de studio zitten we dus wel vaak samen!

 

FUZZ – In de studio maak je constant techno, en ook op je gigs draai je het de hele tijd. Wordt je techno nooit beu?

Niet echt eigenlijk, toen ik zeventien jaar geleden begon te spelen was het ook al techno. Het is een genre dat constant verandert waardoor het ook nooit gaat vervelen. Ik ben er nog steeds dol op! Als ik wil relaxen luister ik uiteraard wel wat meer chille muziek, ik ben bijvoorbeeld gek op Bon Iver en Caribou. Caribou is echt een geweldige producer, zijn muziek zit ongelofelijk goed in elkaar. 

 

FUZZ - Wij konden het niet meer eens zijn, bedankt voor het interview!