Op 7 april brachten Walter Merziger en Arno Kammermeier, beter bekend als Booka Shade hun nieuwste album Galvany Street uit. Eerder kondigden ze al aan dat Galvany Street veel minder elektronisch zou klinken dan hun oudere werk en dat er geen tech-house op deze plaat te horen zal zijn. Bovendien werkten ze voor het overgrote deel van de tracks samen met de Ierse zanger Craig Walker. Op zondag 2 april stelden ze Galvany Street voor de allereerste keer voor in een uitverkochte AB Club. Wij kregen de kans om hen voor het optreden even te interviewen!

FUZZ - Jullie kiezen op Galvany Street bewust voor een andere benadering dan die van techno/tech-house. Is dit een manier om jullie af te zetten tegen de techno-hype die de laatste tijd heerst of is het eerder een evolutie in jullie muziek die er spontaan is gekomen?

A. We zijn nooit echt goed geweest in het volgen van trends. We hebben behoorlijk wat gedaan in het tech-house-genre en zijn op een punt gekomen dat het genre ons niet meer inspireert. Als artiest ben je steeds op zoek naar nieuwe dingen, en eigenlijk wisten we al ten tijde van EVE dat we iets anders wouden, alleen wisten we niet precies wat. Aan dit album zijn we op onze gebruikelijke manier beginnen werken, maar na anderhalf jaar producen beseften we dat we niet tevreden waren met het materiaal dat we hadden. We besloten dus om het over een compleet andere boeg te gooien en begonnen met verschillende zangers te experimenteren.

Heel toevallig kwamen we Craig tegen, hij zat in het zelfde studiocomplex (Riverside) en we hadden hem gevraagd of hij geen interesse had in een samenwerking. Toen we zijn zang hoorden op de instrumental die we hem opgestuurd hadden waren we erg enthousiast, dus vroegen we hem voor nog een track, en nog éen en nog éen. Er is nooit sprake geweest van een op voorhand bedacht concept waarbij Craig op al onze tracks zou zingen, het was een proces dat heel spontaan is verlopen.

W. Hoe meer we samenwerkten hoe meer we beseften dat onze samenwerking echt iets kon worden. Tegenwoordig worden dance-albums volgepropt met gastartiesten waardoor ze meer als compilaties gaan klinken, dat is iets dat wij wouden vermijden. Met Craig klikte het gewoon goed en uiteindelijk is hij op 7 van onze songs te horen. De laatste stap was dat we hem uiteindelijk vroegen om mee te komen op tour. 

Mark Plati studio

FUZZ - De New-Yorker Mark Plati, die meewerkte aan albums van grootheden als Prince, The Cure, Lou Reed en David Bowie werkte ook mee aan dit album, hoe kwamen jullie bij hem terecht?

C. Ik leerde hem kennen via Knox Chandler, een gitarist en vriend van mij die vaak samenwerkt met Mark. Hij is een geweldige kerel en bovendien een levende legende. Ik liet hem wat demo’s van Booka Shade horen en hij was meteen verkocht.

A. Het feit dat we Mark lieten meewerken aan Galvany Street hoort bij onze nieuwe manier van werken. Het idee achter Booka Shade was altijd dat de input enkel van Walter en mij kwam, twee geesten die zelf muziek creëren. We zijn altijd al controlefreaks geweest en Walter deed op vorige albums steeds al het mixwerk zelf. Dit kan naar het einde van een album toe een behoorlijk zenuwslopend proces zijn.

W. Daarom was ik erg blij dat we Mark hadden, mixen is niet mijn favoriete deel van de job. Hij is ook geen technologiekenner pur sang, hij mixt meer op gevoel en geeft zijn eigen twist aan de muziek.

A. Naast Mark heeft Fritz Hilpert (Kraftwerk) trouwens ook meegewerkt aan dit album, hij is een oude vriend van ons. Voor onze eerste band (Planet Claire) heeft hij ooit een remix gemaakt en hij bezocht ons ook regelmatig na concerten in de backstage, zo hebben we hem leren kennen.

Hilpert Kraftwerk

FUZZ - Had Plati geen straffe verhalen over de artiesten waar hij mee gewerkt heeft?

C.  Hij had een aantal goede Prince-verhalen. Blijkbaar had hij 3 à 4 studio’s tegelijk lopen waarbij hij van de ene naar de andere ging om hier eens een instrument in te spelen, daar te gaan zingen, ... . Hij scheen amper te slapen en was toch altijd in Prince-modus: of je hem nu om 10 u 's ochtends of 's avonds tegenkwam, hij zag er steeds piekfijn uit. Hij had een persoonlijke kleermaker die 24 op 24 uur beschikbaar was voor hem.

A. Dat we daar nog niet aan gedacht hebben voor in onze studio!

FUZZ - Ik las dat rond 2010, gedurende de hele EDM-bubbel, jullie je voor het eerst ‘dinosaurussen’ voelden. Is dit nieuw album een manier om een nieuw, ouder publiek aan te spreken?

W. Ik denk dat we gewoon op het punt zijn gekomen dat we gewoon doen waar we zin in hebben. We hebben nooit achter trends aan gelopen en hebben hier ook nooit het nut van ingezien. Het is uiteindelijk het publiek dat kiest of je een klassieker maakt of niet. Booka Shade is altijd al een egocentrisch project geweest, muziek die wij zelf graag horen. Vervolgens gingen we op zoek naar een publiek dat deze muziek ook graag hoort. Een EDM-festival waar de jongeren met glowsticks staan te zwaaien en er een kerel met cakes smijt is misschien entertainend, maar heeft voor ons minder met muziek te maken, het is een andere vorm van entertainment die wij niet volgen.

A. Ik denk dat iedereen van onze leeftijd zich als een dinosaurus zou voelen op een dergelijk festival. Booka Shade is nooit 'muziek voor de kids’ geweest. We willen nog steeds moderne muziek maken, maar dan wel muziek die mensen van onze leeftijd ook begrijpen. Wij groeiden op met artiesten als The Cure en New Order, en ondanks dat we qua stijl niet retro willen zijn zijn deze invloeden er natuurlijk wel. Maar uiteraard willen we nog steeds relevant zijn.

W. Bovendien zouden we er gewoon niet in slagen om een trend te volgen, we werken zodanig traag aan onze muziek dat deze alweer overgewaaid zou zijn tegen dat onze tracks af zijn.

FUZZ - Hoort andere, minder commerciële muziek ontdekken niet bij volwassen worden? Ik zag jullie ooit op Pukkelpop, maar ging diezelfde editie ook naar The Bloody Beetroots kijken, niet bepaald het soort artiest waar ik nu nog naar zou gaan kijken.

W. Inderdaad! We speelden vroeger trouwens vaak op dezelfde festivals als The Bloody Beetroots. Geen idee wat er van ze geworden is. Maar het klopt dat de jongeren die enkele jaren geleden naar EDM luisterden en met glowsticks stonden te zwaaien ook opgroeien en andere genres gaan verkennen. Dat is altijd onze niche geweest, mensen die commerciële muziek beu worden vinden bij ons een alternatief. We zijn nooit super underground geweest maar tegelijkertijd ook nooit echt commercieel.

A. Onze muziek is nooit erg 'in-your-face' geweest, het is muziek die je evengoed rustig op je kamer kan beluisteren. Het feit dat Craig op onze tracks zingt is hier ook een manifestatie van, zijn stem is niet overheersend, zoals dat bij de meeste popsongs het geval is, maar vult eerder aan.

FUZZ - Ik kreeg de kans om jullie album al eens te beluisteren. De tracks Digging A Hole en Peak vielen mij hierbij meteen op. Vooral Peak is een track die erg modern klinkt. Het deed mij qua stijl wat aan SBTRKT denken.

W. Peak is inderdaad de meest moderne track op het album, dat komt door de broken beat die erop te horen is. Anderzijds hebben we ook meer disco-achtige tracks zoals Loneliest Boy en retro-songs zoals Babylon. Deze variatie  zorgt er ook voor dat mensen met verschillende smaken favoriete tracks op het album kunnen hebben.

A. Peak is inderdaad een goed voorbeeld van een modernere productie, anderzijds heeft het ook iets erg klassiek. De manier waarop de strings gelaagd zijn doet mij wat aan Signal To Noise van Peter Gabriel denken, maar dan in een 2017-jasje.

W. De baslijn van Peak werd trouwens al jaren geleden gemaakt, ten tijde van EVE. Als je ouder wordt is tijd iets dat echt belangrijk voor je wordt. We hebben beseft dat we pas iets willen uitbrengen als we er écht tevreden van zijn, daarom is Peak ook niet op EVE verschenen.

A. Tijdens de laatste albums hebben we veel druk ervaren om muziek uit te brengen, mede omdat we produceten terwijl we op tour waren. Dit is volgens mij ook de reden dat deze albums minder overtuigend waren. Deze keer hadden we alle tijd van de wereld.

W. Twee jaar geleden hebben we ook beslist om te minderen met touren. Keith Richards zei eens dat touren 90% wachten en 10% muziek spelen is, dit wouden we vermijden. Daarom hebben we besloten om meer tijd in de studio door te brengen.

FUZZ - Doen jullie tegenwoordig nog dj-sets?

A. Nee, we hebben dit vroeger een tijdje gedaan, maar als het puntje bij paaltje komt zijn wij muzikanten. We willen live performen.

C. Ikzelf zou het nooit kunnen.

W. Het bandgevoel is ook veel sterker als je live speelt, als je met drie mensen op het podium staat: daar gebeurt de magie. Het is een compleet andere benadering en iedereen moet doen waar hij best in is. Ik zie een dj meer als een muziekfan, terwijl een muzikant muziek gaat maken voor de dj’s. Het gegeven dat dj's zelf hun muziek maken is ook relatief nieuw. 

FUZZ - Voor de single Crossing Borders van jullie vorige album kwamen er remixes uit van onder andere Kolombo en Pleasurekraft, komen er van Galvany Street ook remixes?

A. Nee, opnieuw omdat we het statement willen maken dat we dit keer iets compleet anders doen. We willen niet dat de mensen afgeleid worden door clubmixes. Met de viering van 10 Years Movements in 2016 hebben we trouwens meer dan genoeg remixes uitgebracht.

W. Bovendien bestaan er nog steeds tal van varianten op onze oudere nummers. Momenteel is er bijvoorbeeld de Jax Jones-song die overal ter wereld gespeeld wordt. We gaven onze toestemming hiervoor en het is misschien niet het soort track waar ik zelf ondersteboven van ben, maar ze hebben dit wel goed aangepakt. Het is niet makkelijk om een vocal te laten passen op die prominente baslijn. Mijn kinderen zijn er trouwens wel gek op, dat is ook éen van de redenen dat ik het toestond.

FUZZ - Zijn jullie van plan ooit iets anders te gaan doen?

A. God ik hoop van niet, ik zou niet weten wat.

W. Misschien wel na de show vanavond! (lacht)

C. Er wordt gezegd dat er een soort van leeftijdgrens is in de muziekbusiness, als je na je dertigste op professioneel vlak nog met muziek bezig bent dan zal je er waarschijnlijk ook in eindigen. 

A. Ik heb mijn beste tijd als stripper ook al even gehad.

W. Om het Jax Jones-voorbeeld te geven, het feit dat een baslijntje dat je 10 jaar geleden geschreven hebt nog steeds over de hele wereld gespeeld wordt is gewoon ongelofelijk. Dat mensen over de hele wereld gelukkig zijn geweest op, gedanst hebben op, seks gehad hebben op jouw muziek is voor mij het meest belonende aan muziek maken.

A. Mijn oudere broer zegt altijd dat hij al op mijn twaalfde kon zien dat ik in de muziekwereld zou belanden.  

FUZZ - Blij dat hij gelijk heeft gekregen!

Gerelateerd