Interview: Caspa

Interview: Caspa

Een dikke maand geleden was dubsteplegende Caspa op bezoek bij de Tiense heren van Hands Up. Wij mochten Gary McCann daar aan wat vragen onderwerpen. In een gezellige babbel over Fabric, zijn nieuw en ouder werk en vooral muziek in het algemeen, kwamen we heel wat over de Brit te weten.

FUZZ - Om te beginnen hadden we graag eens bij jou gepolst naar hoe jouw dj-carrière is begonnen? Waar ligt nu precies het begin van Caspa?

Caspa: De eerste keer dat ik in contact kwam met 'dubstep', ook al heette het zo toen nog niet, was op de Forward-feestjes, in het midden van Londen. Forward was hét feest van Tampa. Dat was rond 2003 toen UK Garage echt aan het pieken was. Op die feesten passeerden artiesten zoals Zed Bias, Lombardo, Oris J... Eerder de duistere kant van UK Garage dus, met lekker harde baslijnen, waar mensen al te vaak raar van opkeken. 

Forward was echt heel klein, je kreeg zo'n 100 mensen in Velvet Rooms, waar het dan lang doorging. Daarna zijn ze verhuisd naar Plastic People, en daar is Forward nog veel langer doorgegaan (lacht).

Ik draaide trouwens zelf garage op dat moment. Toen ik daar de meer donkere kant van het genre ontdekte, zoals DJ Narrows, Saved Soul. Dat is zo'n four to the floor garage track met een enorme baslijn, en dat prikkelde mij wel. Dus daar begon het allemaal voor mij.

Residents van Forward, zoals Hatcha, spelen nog steeds van die garage tunes, waarvan dan de meer tribal variant later dubstep zou worden. Maar dat was dus allemaal heel kleinschalig. Je moet denken dat Benga en Skream daar rondliepen, jongens van 14, 15 jaar, en die hoorden dan dat de dj's hun nummers speelden. Zo'n hechte community was het, iedereen gaf elkaar cd's en feedback.

Een van die mix-cd's kwam dan uit op Tampa, en dat was Hatcha's Dubstep Allstars. Pas vanaf dat moment konden we er als community echt een naam op plakken, en het hielp de media ook om het beter de definiëren. Het is dus eigenlijk op basis van een mix-cd dat het genre zo'n monsterlijke proportie heeft gekregen!

 

FUZZ - Zou je zeggen dat die grote opflakkering te vergelijken is met wat er nu gebeurt in de Grime-scene?

C: Ik vergelijk muziek heel graag met een klok. Elk uur is er een ander genre, een ander fenomeen aan de beurt, en daarna ruimt het weer de weg voor iets anders. Drum 'n' bass is al een tijd lang alomtegenwoordig. Je hoort het nu zelfs wel eens op de commerciële radio. Dat doet denken aan onze topperiode rond 2005. 

"Rusko en ik maakten toen onze Fabriclive en voor we het wisten werd dubstep helemaal opgeblazen. In die mate dat we het ook helemaal niet meer onder controle konden houden." - Caspa

Nu zitten we in een betere situatie: iedereen die zich er toen mee ging bemoeien omdat er geld in zat, is ondertussen weer verdwenen. We blijven over met een hoop producers die allemaal iets origineels willen doen, meer willen experimenteren, zich niks willen aantrekken van bepaalde beperkingen. Dat maakt het net heel vet volgens mij.

Voor mezelf is het ook weer leuker. Ik kan me opnieuw focussen op gewoon oerdegelijke tracks. Dat ik dan wat minder frequent draai is geen enkel probleem, want nu kan ik allemaal nummers spelen waar ik echt in geloof. En dat zijn er heel veel. Ik ben ervan overtuigd dat het publiek dat in 2017 ook echt gaat merken.

FUZZ - Zeg je dat vooral omdat je weet hebt van een aantal opkomende releases in 2017?

C: Niet alleen daarom eigenlijk. Er zijn al een aantal tracks samen met Rusko die hier en daar de kop opsteken, mijn nieuwe Vibration Series komt er trouwens ook aan.

Maar ik merk gewoon dat dubstep weer wat aandacht begint te krijgen. Digital Mystikz verkopen weer heel wat avonden uit, de sets die Rusko en ik over heel de wereld hebben gedaan werden altijd ontvangen met enorm enthousiasme. En inderdaad, grime is momenteel aan het boomen, en dubstep is daar niet ver van af.

"Het grootste probleem dat dubstep had, was dat het te hard werd opgeblazen. Je kreeg geen genuanceerd publiek, geen écht uitdagende venues meer. Je speelde ofwel voor 100-200 mensen, ofwel voor duizenden." - Caspa

FUZZ - Wie maakt het producersgewijs spannend voor jou?

C: Je hebt een hele hoop jonge talenten: 50 CarrotP0gman, Compa... Je zou het riddim kunnen noemen, maar dat is weer zo'n Amerikaanse term. Voor mij is het allemaal dubstep. En het is echt ideaal dat er jonge wolven nieuwe dingen uitproberen.

Oudere artiesten hebben al een vast geluid waar ze jaren aan gewerkt hebben. Jammer genoeg verwachten mensen dan ook steeds iets in dezelfde lijn van je. Ik bewonder Rusko er dan wel voor dat hij daar net recht tegenin gaat.

 

FUZZ - Maar bij jouw album 500 heb je ook niet echt rekening gehouden met je publiek?

C: Ja, absoluut, dat was ook heel belangrijk, productiegewijs. Het is verfrissend om gewoon die ideeën af te werken en de wereld in te sturen. Maar die 500 EP was meer dan dat, het was in alle opzichten een return to the basics, less is more. Met die EP ben ik 27 dagen door Amerika gaan touren, met ons eigen soundsystem dat we dan op elke gig zelf installeerden, zodat de bezoekers een heel zware Forward-vibe kregen. Minder lichten, meer geluid. 

 

De beste respons die ik kreeg was dat sommigen zeiden dat ze zo'n ervaring net nodig hadden. Zeker in Amerika kun je zo snel verveeld raken met de hele show rond een optreden, dat de muziek je minder doet.

"In Londen, Nederland en België had ik dat gevoel minder, mensen waren hier veel sneller gewoon om zich op elkaar te proppen in een kleine, donkere en snikhete club." - Caspa

FUZZ - Waren er nog andere zaken die je hier opvielen? Het grote showcase-karakter van Amerika tegenover de sobere 'all about the music'-aanpak elders.

C: Het is al even gaande, maar het valt me meer en meer op hoe snel mensen een nummer beu kunnen zijn. Je kan geen teaser meer lanceren voor een release die over een maand plaatsvindt. Maar ook tijdens het luisteren zelf. Ik kan nog zo hard toewerken naar een drop, maar eens ik daar dan ben, wil het volk al iets anders.

"Vijf seconden gaat het Belgisch publiek ongeveer uit zijn dak, en dan moet ik zorgen dat ik iets nieuws heb klaarstaan. Zo speel je al snel elke minuut een nummer! Dat is ook wel jammer, want zo laat je je tracks, of het publiek ook helemaal niet ademen." - Caspa

Ik denk dat het heel veel met internetcultuur te maken heeft. Je kan alles meteen krijgen tegenwoordig. Het is niet echt iets typisch Belgisch, maar zeker qua publiek ben ik het hier het eerst beginnen merken.

Zo'n veranderingen, daar moet je je als artiest ook van bewust zijn, en dan is het belangrijk om de muziek die jij zelf cool vindt aan te houden. Dat is echt veel minder makkelijk dan het lijkt, want eens er iemand met een mooie festivalbooking voor je neus staat te zwaaien, moet je jezelf eerst de vraag stellen of je muziek daar wel past.

Rusko en ik hebben het geprobeerd, en ik ben heel blij dat het lukt om naast de meer showgerelateerde muziek ons eigen ding te doen. Voor het publiek was het even aanpassen, maar als je eenmaal een halfuur aan het draaien bent, is iedereen overtuigd. Grappig wel dat ze dan zo verbaasd zijn als je vertelt dat ze naar dubstep hebben zitten luisteren!

Daarom zien we het ook een beetje als onze verantwoordelijkheid om zo'n bookings aan te nemen, want er is een hele generatie die bij dubstep alleen maar denkt aan Skrillex en consorten. En dat terwijl er zo veel meer achter schuilgaat!

 

FUZZ - Dat kunnen we alleen maar beamen Gary! Bedankt voor het leuke gesprek, en tot een volgende keer in België.

In het komende jaar geeft Caspa op regelmatige basis een nieuwe track vrij van zijn Vibrations Series. Umbongo kan je ondertussen al kopen. In die reeks releases zet hij de lijn verder die hij in 500 aannam: back to basics, geen overbodig gefrunnik of te veel tierlantijntjes. Pure dancefloor buzz! 

Artiesten in dit artikel
Tags