Interview: Crevette Records

Interview: Crevette Records

De Marollen hebben er een attractie bij. Ergens tussen het legendarische Vossenplein en de al even iconische Fuse opent dit weekend Crevette Records, een nieuwbakken platenwinkel in hartje Brussel. Bij het binnenwandelen van de glazen vitrine wacht Pim Thomas – bezieler van dit alles – me met kleine oogjes op, terwijl achter hem Arnaud Roobaert – beter gekend als A. Brehme – z’n technoselectie finaliseert. Crevette Records is tegen wil en dank nu al de hype van muziek verzamelend Vlaanderen. Maar…

FUZZ – … vanwaar in hemelsnaam de garnaal?

Pim Thomas: Het ontwerp komt van een artieste waar ik enorm naar opkijk: Lea Nahon. Ze doet voornamelijk tatoeages. Oorspronkelijk was m’n plan om een platenlabel op te richten en daar had zij dan dit design voor gemaakt. Enkele maanden later moest ik opnieuw bij haar langsgaan met de boodschap dat m’n ideeën compleet ontspoord waren (lacht). Ze was super enthousiast dat er een platenwinkel in de plaats kwam.

FUZZ – Alles verleent zich wel perfect voor de stap naar een platenlabel. Dat idee zit nu even in de koelkast?

Pim Thomas: Dat is zeker een toekomstplan, maar ik wil eerst de winkel op z’n pootjes laten neerkomen. Nadien beginnen we sowieso met het uitbrengen van onze eigen muziek op plaat.

Ik wou vooral een platenwinkel omdat er nood aan was. Ik zie in andere grootsteden hoe die zaken kunnen uitgroeien tot heuse instituten. In Brussel had ik het gevoel dat er nog plaats was voor zoiets. Uit eigen ondervinding en door veel te praten met mensen die er mee bezig zijn.

FUZZ – Het zijn hoe dan ook moedige keuzes anno 2016. Hoe reageerde je omgeving?

Pim Thomas: M’n ouders zeiden steeds dat van een hobby je beroep maken het schoonste is waarmee je je dagen kan vullen. Ik heb die visie met me meegedragen, ook bij dit berekend risico.

Ik zit zelf al enige tijd in de scene en ik merk dat veel mensen rondom me daar mee bezig zijn. Er was echt nood aan een nieuwe platenwinkel in Brussel. Ik was afgestudeerd en moest een job zoeken, dus heb ik er zelf een gecreëerd (lacht).

FUZZ – Zal Crevette ook online z’n troeven uitspelen? Op Discogs of met een webshop?

Pim Thomas: Nee, integendeel. Het idee is om zo weinig mogelijk online te gaan en de mensen naar de winkel te krijgen. Ik wil de mensen die hier staan de kans geven nog een plaat fysiek te kunnen scoren tegen normale prijzen die online al lang uitverkocht is tegen woekerprijzen. Een website wil ik sowieso niet, daar heb ik goed over nagedacht. Wanneer een plaat hier al een maand of vier in de bakken steekt, kan ik ze wel op Discogs zwieren. Ik wil vooral vaste klanten aan me binden op die manier. Zij hebben het voordeel steeds als eerste door de bakken te kunnen struinen.

Charts volgen we niet. Ik denk net dat de platen die niet op de radio gespeeld worden het hier goed zullen doen.

FUZZ – Welke platen gaan we in de rekken vinden en hoe ga je de stock laten ademen?

Pim Thomas: We kopen sowieso wekelijks nieuwe platen in die pas uitgekomen zijn bij onze verschillende distributeurs. In onze beginstock zitten platen van zo’n 20 distributeurs, waaronder Rush Hour, Juno, Clone, ... Daarmee hebben we meteen een vrij brede selectie qua verse releases. Maar we zijn ook dieper gaan graven om minder gekende distributeurs binnen te halen die ik hier niet ga verklappen. Omdat zij maar een beperkt aantal artiesten presenteren, zorgt dat een beetje voor de kleur van onze platenwinkel. Aan de nieuwsgierigen om ze te komen ontdekken!

Daarnaast neem ik ook stocks tweedehands over. Afgelopen weekend zijn er enkele vrienden helemaal naar Berlijn gereden om er 500 platen van San Soda over te nemen bijvoorbeeld. Ook Kong heeft hier een grote doos afgezet. Op die manier wil ik mijn tweedehandssectie verder uitdiepen.

Mensen kunnen zo nieuwe artiesten leren kennen, die ze anders niet eens uit de bak zouden halen. Als ze weten dat die plaat vaak in de sets van San Soda of Kong zat, en je die mannen hun stijl best kan smaken, zal je ze al eens sneller checken. Een fijne manier van ontdekken, dankzij de dj zijn selectie.

Tot slot gaan we ook via consignatie platen binnenhalen. Zo kan de artiest hier zelf binnenstappen, z’n plaat presenteren en indien we het goed vinden, komt die in de rekken te liggen. Onder meer Stikstof en Tom Smeyers zullen zo in Crevette te vinden zijn. Ik vind het heel belangrijk om zo ook de lokale scene en kleinere artiesten een duwtje in de rug te geven, om zo ooit op het punt te geraken waar ze willen komen.

FUZZ – A. Brehme zal de techno voor z’n rekening nemen. Wie selecteert nog?

Pim Thomas: Jakob Van Wassenhove doet de minimal, maar ook Tom Smeyers, Guillaume Kohn van Boutique Electronique, m’n vriendin Sien en nog een aantal mensen zullen platen aanduiden. Het was de bedoeling een legertje selectors te hebben, omdat ik mezelf heus geen expert in elk genre waan. Ik wou mensen die er niet oppervlakkig overgaan, ze moeten diep in hun genre geworteld zitten.

Met alle digitale ontwikkelingen van deze tijd kan je echt alles online vinden en streamen. Daar willen wij dan gatekeeper zijn. Stom woord, maar zelfs op vinyl is er dezer dagen een overload aan slechte releases. Onze service is in feite door het hele aanbod scannen en daaruit een preselectie aan te bieden. Wij zijn nog de stap voor de dj die zijn sets samenstelt (lacht).

Ondertussen wandelt er een koppel binnen dat recht op hun doel afstapt; de platenbakken. Pim lacht wanneer A. Brehme hen vriendelijk de uitgang wijst met de boodschap dat de winkel pas dit weekend opent. “Dit gebeurt ongeveer om de twintig minuten, iets wat me toch een beetje geruststelling brengt (zenuwachtig lachje).”

FUZZ – Zelf heb je nog tentakels richting Borealis, We Bring You en Fuse. Ga je die proberen inschakelen bij Crevette?

Pim Thomas: Yep. Zo doen we vrijdag 23 september een launch party in Fuse. Antal komt spelen, een van de Rush Hour-kopstukken. Maar ik ben enorm blij dat Fuse vanaf het begin mee op de kar sprong en volop promo maakte voor m’n winkel. Ze zijn oprecht geïnteresseerd en we gaan in de toekomst instore sessies doen wanneer er interessante artiesten net een release uitbrengen. We hebben hier geïnvesteerd in Funktion One-geluidssysteem, dus dat komt dan goed van pas. Fuse is net zelf een platenlabel begonnen, dus dat kan een mooie wisselwerking zijn.

FUZZ – Ik zie ook kledij hangen en slipmats liggen, allen met het logo van Crevette. Wil je dit als een merk uitbouwen?

Pim Thomas: Toen ik onlangs op Dimensions was, vond ik het heel markant hoeveel mensen er rondlopen met een Rush Hour-shirt. Niet vijf mensen op de hele trip, maar dagelijks meerdere keren. Dat vind ik tof. Wanneer mensen zich zo betrokken voelen bij je concept, dat ze zelf het woord willen uitdragen.

Zelf probeer ik ook steeds een tote bag of shirt te scoren in een winkel waar ik veel goede platen vond. Als herinnering. Ik ben niet graag een billboard, maar voor zo’n zaken maar al te graag. Vaak plan ik city trips met mijn vriendin rond een platenwinkel. Die platenwinkel wil ik eens doen, dus we gaan bijkomend naar de stad waarin ie ligt (lacht). Op die manier ben ik al op heel wat plekken geweest en kon ik zo opsommen wat ik in mijn winkel wou, wat er beter of anders kon. In veel platenwinkels zijn de luisterposten bijvoorbeeld heel ondermaats. Daar heb ik extra aandacht aan besteed.

FUZZ – Je service gaat zelfs tot een reparatiedienst voor platenspelers. Neem je die zelf onder handen?

Pim Thomas: Neen, dat is een samenwerking met soundsystem.be. Ik verkoop zelf platenspelers in de winkel die gereviseerd van daar komen. Tweedehands dus, maar wel optimaal in orde gezet, 100% werkend. Dat is bijna nooit het geval wanneer je Technics online koopt van iemand, daar scheelt wel altijd iets mee.

Mensen kunnen hier hun platenspeler binnen brengen voor reparatie, en hem een weekje later alweer oppikken, zo goed als nieuw. Het idee achter de shop was om op één plek alles te vinden wat erbij komt kijken. Naast platen dus ook hoofdtelefoons, naalden, reinigingsproducten, gehoorbescherming, platenzakken, … Er is ook een bar trouwens. Ideaal om nieuwe mensen te leren kennen met dezelfde muzieksmaak.

FUZZ – Goeie tip, veel succes!

Komend weekend opent de shop met een stevige driedaagse. 22Tracks, Red Bull Elektropedia en Bruzz hosten elk instore sessies met Lefto, Kong, Sixsixsixties, Karawane, Innershades, MVMNT en Pierre. Alle info daarover is hier te vinden. Een week later, op vrijdag 23 september, volgt de launch party in Fuse met Antal van Rush Hour all night long. Alle info daarover vind je hier.