Interview: DJ Koze

Duitse magiër heeft nieuw album klaar

Interview: DJ Koze

Duitse magiër heeft nieuw album klaar

Van eigenwijs tot weird over geniaal naar heerlijk. De bijvoeglijke naamwoorden waarmee DJ Koze in één adem genoemd wordt trekken zelden tot nooit de kaart van easy does it. Feit is dat Stefan Kozalla altijd uit een ander vaatje weet te tappen dan de scene waarin hij huist.

Met vijf full albums in haast twintig jaar stippelt hij dan ook een eigen pad uit. Met vragen en zelfgekookte antwoorden op de muzikale stromingen waarin hij peddelt. Fluïde beats en fantasierijke geluiden zijn ook op Knock Knock rijkelijk aanwezig. U draait, wij vragen!

FUZZ - Op je nieuwe album Knock Knock strooi je wederom met psychedelische electronica. Uit de vele zomerse house lijkt enkel Pick Up tot op de dansvloer te zullen geraken. Had je dat vooraf kunnen voorspellen?

Stefan Kozalla: Nee, maar ik ben dan ook te oud geworden om nog rekening te houden met wat men denkt. Ik heb geen invloed op hoe ze het beoordelen of labellen, je daar zorgen over maken zorgt voor te veel stress. Het album is er geraakt, mijn job zit er bij dezen op. Kraken ze het af, is dat niet erg - vinden ze het goed, ben ik blij.

FUZZ - Je schippert steevast tussen melancholie en euforie. Stop je die evenwichtsoefening bewust in je muziek?

Kozalla: Yep, altijd. Ik zoek altijd diepgang op. Zo'n muziek vind ik het mooist. Of het nu rock, house of techno is: voor mij is het geslaagd wanneer de muziek iets triggert. Die emoties zijn er to create or clear.

Al mag het wel niet geforceerd zijn. M'n grootste nachtmerries worden voorzien door soundtracks van Hans Zimmer. Akelige strijkers wanneer je bang hoort te zijn en een dartele melodie wanneer iedereen blij is. Ik haat dat. 'Nu moet je schrik hebben!' - zo werkt het toch niet? Geef mij maar het mysterie. Tonnen emoties borrelen naar boven, maar je hebt geen idee waarom die net.

FUZZ - De zestien nummers op het album zijn degene die overeind bleven na ontelbare luisterbeurten in een resem best en slechtst mogelijke situaties. Maar hoe bepaal je die verschillende situaties?

Kozalla: Ik had zo'n 420 nummers klaar (lacht). De situaties waren: dronken, super dronken, redelijk dronken en een beetje dronken. Vervolgens: kater, stevige kater, ... Nee, mijn parameter was of de nummers overeind bleven doorheen de dag. Bijvoorbeeld 's ochtends na een koffie met een zonnige mood, maar even goed na een glas rode wijn bij zonsondergang waarbij je de dag laat voor wat ie is. Klinkt het dan nog steeds? Wanneer je een tikkeltje high bent, wanneer je fietst, ... Op deze zestien nummers ben ik dol op.

Er bestaan uiteraard albums die perfect bij een bepaalde situatie passen, maar dan vervagen in een andere setting. Daar wou ik van wegblijven. Moeilijk, hoor. Ambient is niet evident vroeg op de ochtend, techno past dan weer niet bij die gezellige zonsondergang met rode wijn.

FUZZ - Bij welke situatie sneuvelden de meeste nummers?

Kozalla: Stomweg nuchter zijn doorheen de dag, in feite. Om dan te scoren met een album moet je echt straffe muziek hebben (lacht). Wanneer je wat stress of weinig focus hebt sneuvelen er eveneens een pak nummers.

FUZZ - Werkt dat niet frustrerend?

Kozalla: Ik volg daarbij steeds Brian Eno z'n mantra: surrender. Je kan jaren blijven sleutelen aan tracks, tot je er manisch van wordt. Dan raakt een nummer nooit af. Je moet loslaten. Het is magisch wanneer ze het nadien nog steeds goed vinden.

FUZZ - Het lijstje samenwerkingen op Knock Knock is vrij stevig. Bon Iver, Róisín Murphy, José Gonzales, ... Heb je met hen lang moeten zoeken naar een richting?

Kozalla: Nee, absoluut niet. Iedereen wou er meteen invliegen. Ik stuurde hen uiteraard wel een ruwe demo waarop ze konden verderbreien. Die moest zowel overtuigend als nog leeg genoeg klinken. De sound moet hen inpalmen maar ze moeten hun eigen ei ook nog kwijt kunnen.

De rode draad doorheen de samenwerkingen is dat ze stuk voor stuk een open mind hebben. Het zijn muzikaal gezien allen free souls. Enorme fan van wat ze de laatste jaren op de wereld loslieten, ook al komen we niet uit dezelfde strekking of hetzelfde genre.

FUZZ - Vind je dat er te weinig bruggetjes gemaakt worden in de muziekwereld? 

Kozalla: Zowel Bon IverJosé Gonzales als Speech (gekend van Arrested Development, nvdr) op je album hebben gebeurt inderdaad niet zo vaak (lacht). DJ Khaled heeft ook een album uit waar ie zowat iedereen op uitnodigde. Maar dat album blijft uiteraard netjes bij de hiphop en doet geen crossovers. Het boeiende voor mij is net om die verschillende genres bij elkaar te doen passen.

Een beetje zoals de allereerste mixtapes, in feite. Een hoop muziek bij elkaar, maar telkens met een link. Er konden twee totaal verschillende genres na elkaar komen, maar toch klopte het. Je begreep de DJ waarom hij ze in die volgorde zette.

FUZZ - Maar een evidentie is het alleszins nog niet. Hoe ga je om met die dualiteit om bijvoorbeeld naar Ibiza te reizen wetende dat 90% van je album niet gedraaid kan worden?

Kozalla: Ik ben best tevreden met hoe het nu loopt, hoor. Ik behoud immer m'n muzikale vrijheid. Ik kan me op m'n plaat uitdrukken met allerleid dingen, terwijl ik tijdens het DJ'en op een club night uit een ander vaatje tap. Ik zie het als twee verschillende jobs, zonder zekere link. Nadelen steken daarbij niet de kop op. DJ-sets voorbereiden zijn plezant, aangezien je elke week opnieuw muziek bij elkaar zoekt. Dat houd ik graag dynamischer.

FUZZ - Wil DJ Koze z'n hele leven lang muziek maken?

Kozalla: Ik wil voor altijd muziek maken, maar misschien niet eeuwig blijven DJ'en. Maar stel nu dat Hans Zimmer op pensioen gaat, kan ik mezelf in de soundtracks storten (lacht). Een frisse wind doorheen Hollywood!

FUZZ - Wij kunnen niet wachten. Bedankt!

Nieuw album Knock Knock ligt op 4 mei in de rekken. DJ Koze speelt deze zomer op Paradise City.

Artiesten in dit artikel