Interview: DSB Recordings

Interview: DSB Recordings

Enkele weken geleden lanceerde Cis Wellens, student muziekmanagement aan Hogeschool PXL, zijn eigen label: DSB Recordings. Een label dat zich focust op dansbare wereldse muziek met house en disco als rode draad. Wij sloegen een babbeltje met Cis over de muzikale identiteit van het label, eerste release en zijn plannen voor de toekomst. Ook mogen we exclusief een première brengen van een track op de B-kant: "Tribal Voices" van Perdu. Maar Cis... 

Fuzz - DSB Recordings staat voor Delightful Sounds to Boogie. Hoe ben je op deze naam gekomen?

Cis Wellens - Eerst heb ik natuurlijk zitten nadenken waar ik wil dat mijn label voor staat. Toen ben ik tot de conclusie gekomen dat ik vrolijke, groovy dansmuziek wil uitbrengen. Delightful Sounds to Boogie als naam is dan ook de beste weerspiegeling van de muzikale indentiteit van het label.

Fuzz - Wat wil je muzikaal brengen met je label?

C.W. - In de toekomst wil ik re-issues van Afrikaanse muziek releasen. Natuurlijk wel weer voor de dansvloer, dus een disco of house-vibe zal er altijd inzitten.

Fuzz - Je bent bijna afgestudeerd in muziekmanagement aan Hogeschool PXL te Hasselt, ben je tijdens je studie op het idee gekomen om een eigen label te starten?

C.W. - Ja en nee. Vanaf het middelbaar was ik al erg geïnteresseerd in labels en de werking ervan. Eerst heb ik er al eens mee geëxperimenteerd in de Drum and Bass-wereld. Later toen ik aan PXL-Music begon, heb ik het idee van een eigen label op te richten wel altijd in mijn achterhoofd gehouden.

Tijdens mijn opleiding heb ik van verschillende aspecten van de muziekindustrie kunnen proeven, in mijn laatste jaar werd dan duidelijk voor mezelf dat ik een eigen label wilde. DSB recordings is dan ook het product van mijn bachelorproef.

Fuzz - Hoe heb jij je idee omgezet naar de realiteit?

C.W. - Ik had natuurlijk een hoop kennis meegekregen tijdens mijn opleiding aan de PXL. Toen ben ik er gewoon aan begonnen: een businessplan opstellen, marketingplan maken, artiesten opzoeken, rechten clearen, administratief alles in orde brengen, etc. 

Fuzz - Wanneer komt de eerste release eraan en wat mogen we ervan verwachten?

C.W. - De eerste release staat gepland voor 8 november 2019. Een EP met twee artiesten. Op de A-kant staat de Prins Thomas Diskomiks voor ticket naar de zon van Superdiesel. Een nummer dat ondertussen toch wel een enorme status heeft gekregen en gespeeld wordt door veel grote DJ's. Ik ben er vorig jaar mee in contact gekomen tijdens de set van Todd Terje die met deze plaat afsloot op Pukkelpop.

Op de B-kant vind je onze Noorderbuur Perdu terug. Hem heb ik leren kennen via De Plantage. Ik ben enorm fan van zijn producties en toen heb ik hem gewoon gemaild met de vraag of hij eventueel interesse had voor een release op DSB Recordings. Hij was snel verkocht toen ik vertelde dat Prins Thomas de A-kant zou verzorgen.

Fuzz - De Release komt zowel digitaal als op vinyl uit. Via welke record shops zullen je platen verdeeld worden?

C.W. - De distributie gebeurt via N.E.W.S. distribution. Zij sturen een pitch uit naar verschillende platenwinkels. En deze mogen dan beslissen hoeveel stuks ze aankopen. Digitaal zal de release natuurlijk beschikbaar zijn op de meest relevante digitale platformen

Fuzz - De laatste jaren merken we dat veel A-class DJ’s op een piekmoment in hun carrière de organische stap zetten naar een eigen label. Kijk naar Job Jobse, Peggy Gou, Amelie Lens, Mall Grab, etc. Zij kunnen gebruik maken van hun platform, connecties, budgetten, etc. om dit te realiseren.

Als jonge, pas startende ondernemer in de muziekindustrie is dit natuurlijk een heel ander verhaal. Hoe probeert DSB Recordings toch op te vallen tov van de rest?

C.W. - Dat is inderdaad niet makkelijk. Ik probeer natuurlijk zoveel mogelijk in relevante media te komen. De distributiedeal was ook al een stap in de goede richting zodat de mensen fysiek in contact komen met het label tijdens het diggen. En natuurlijk goede marketing voeren en stilletjes aan een reputatie opbouwen. 

Fuzz - Welk Belgisch talent zou je zeker eens willen signen? 

C.W. - Moeilijke vraag omdat ik momenteel richting re-issues aan het gaan ben. Maar ik ben zeker fan van de disco-scene. Een Niels Kenis of Juicy the DJ hebben zeker toekomst.

Een man met een visie dus, Cis Wellens. Wij zijn benieuwd wat de toekomst zal brengen voor DSB Recordings. Maar voor nu: een leuk nieuw label binnen onze Belgische rangen.

 Lucinde Wahlen

Foto door Lucinde Wahlen.

Artiesten in dit artikel