Interview: Emanuel Satie

Interview: Emanuel Satie

Fans van het (tech-)house genre kunnen op Extrema Outdoor deze vrijdag hun hart ophalen op de beats van de Duitser Emanuel Satie. De in Berlijn wonende Frankfurter bracht inmiddels reeds muziek op enkele van de grootste houselabels, waaronder Get Physical en Crosstown Rebels. Zijn muziek wordt gedraaid door de groten der aarde, waaronder Sven Väth en levende legende Pete Tong. Met die laatste wist Satie zelfs een collab te bewerkstelligen. Meer dan voer genoeg dus voor een babbel met de man!

FUZZ – Dag Emanuel! Niet lang geleden bracht je een track uit met de legendarische Pete Tong. Hoe kwam deze samenwerking tot stand?

Daarvoor moeten we een paar jaar terug in de tijd gaan. Pete pikte mijn muziek in feite vrij snel op en ik denk dat hij al tracks van mijn tweede EP in zijn sets verwerkte Mijn nummer Private Show kwam zelfs terecht in zijn top 20 beste tracks van het jaar. Tijdens een gig die we samen  Londen deden kwam het idee van een collab. Toen Pete vervolgens mijn track Don’t Forget To Come Home hoorde maakte hij het zijn Essential New Tune op BBC Radio 1, dit voelde als een logisch moment om werk te maken van een collab. Pete stuurde mij een aantal ruwe ideeën en gaandeweg kregen we een nummer dat echt goed aanvoelde. Pete heeft recentelijk samengewerkt met een klassiek orkest en de invloed hiervan is vrij sterk merkbaar in zijn manier van werken.

FUZZ – Bedoel je dat hij samenwerkte met een klassiek orkest om hun muziek vervolgens in tracks te verwerken?

Neen, het ging meer om liveshows, maar het idee bevalt me wel! Misschien is dat iets dat ikzelf wel eens kan proberen, als dat er ooit van komt dan levert je dat op zijn minst een plaat op voor het idee!

FUZZ – Daar houden wij je aan! Je hebt al een pak releases staan op enkele van de grootste labels die er momenteel zijn. Staan er nog labels op je verlanglijst?

Ik ben altijd een grote fan geweest van Cocoon, het label van Sven Väth. Hij moet zo ongeveer de voornaamste reden zijn dat ik ooit begon met draaien. Ik kocht alles van het label en was er zelfs een tijdje stagiair. Tot mijn grote vreugde kan ik nu bevestigen dat ik recentelijk twee projecten bij hun getekend heb, die droom kan ik dus alvast afvinken. Verder ben ik grote fan van Kompakt en Pampa, maar de ultieme droom zou voor mij toch een release op R&S zijn. Ik weet dat ik muzikaal gezien misschien niet volledig match met hun label, maar je weet nooit hoe ik naar de toekomst toe evolueer.

FUZZ – Je speelt op Extrema Outdoor net voor Sven Väth. Ken je hem persoonlijk?

Ik heb hem ooit wel ontmoet en een babbel met hem gehad, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat hij mij zich herinnert. Hij kent mijn muziek echter wel, mijn track Don’t Forget To Come Home is regelmatig in zijn sets te horen en was ook te vinden op zijn Sound Of The Season-compilatie dit jaar.

FUZZ – Staan er, los van je releases op Cocoon, nog andere releases op de agenda?

Naast de Cocoon-projecten ga ik ook nog een remix uitbrengen op Rebirth. Het is een vrij opwindende release voor mij want ook Gert Janson en Ricardo Villalobos zijn betrokken. Verder breng ik ook nog werk uit op Muna Music, het label van Mathias Kaden.

FUZZ – Je speelt (tech-)house en producet het. Naar wat voor muziek luister je om te relaxen?

Om eerlijk te zijn relax ik het allerliefst gewoon op stilte. Het is grappig dat veel mensen thuiskomen en muziek opzetten om te ontspannen, bij mij gaat dit net omgekeerd. Verder luister ik uiteraard niet alleen naar techno en house. Ik ben altijd een hip-hop-fan geweest. Voor een lange tijd was ik een oldskoolpurist, maar de laatste tijd komt er weer ontzettend veel goede nieuwe hip-hop uit. Het nieuwe werk van Kanye West en Tyler The Creator vind ik bijvoorbeeld ontzettend goed. Voor mij maken ze iets dat groter is dan alleen maar hip-hop, ze vermengen echt verschillende kunstvormen in hun muziek.  Sowieso ben ik wel meer te vinden voor muziek die elektronisch gemaakt is, je zal mij minder snel gitaarmuziek horen opleggen.

FUZZ – Welke elektronische artiesten moeten we volgens jou in de gaten houden naar de toekomst toe?

Hier moet ik uiteraard mijn vrienden uit Berlijn vermelden. Zo kan ik Ben Rau en Black Loops absoluut aanraden, ze doen ongelofelijke dingen en iedereen zou hun muziek moeten checken!

FUZZ – Je woont zelf nu sinds enkele jaren in Berlijn, een stad niet onbekend om haar clubcultuur. Welke clubs kan je zelf aanraden?

Watergate is sowieso praktisch mijn living, ik zit er constant en er spelen ook vaak vrienden van mij. Kater Blau is ook éen van mijn favorieten. Uiteraard is er dan ook Berghain Panorama Bar, nog steeds éen van de beste clubs ter wereld. Ten slotte ga ik zelf ook vaak naar Ipse en Sisyphos, vooral in de zomer.

FUZZ – Toeristen in Berlijn wagen zich ook maar al te graag aan een nachtje clubben in Berlijn, wat vind jij hiervan?

Dit is iets waar veel locals over klagen, dat is nu eenmaal iets dat ze graag doen, maar persoonlijk vind ik dit een goed gegeven. Het uitgaansleven in Berlijn zou een pak saaier zijn zonder al die verschillende nationaliteiten en mensen. Bijna elke club zit elk weekend vol, dat zou zonder toeristen simpelweg niet lukken. De door policy in Berlijn is er sowieso ook op gericht om te zorgen voor een goed evenwicht, men zal nooit teveel toeristen binnen laten in een club.

De door policy is iets waar clubs heel bewust mee omspringen. Deurpersoneel gaat effectief checken of er qua persoonlijkheden en stijlen een voldoende evenwicht is. Daarom zijn mensen soms ook stomverbaasd over wie er wel en niet binnen mag in een club. Het gaat om meer dan welke kleren je draagt, de mensen die voor jou naar binnen gingen kunnen evengoed meespelen in de beslissing om je al dan niet toe te laten.

Anderzijds kan de door policy natuurlijk ook vervelend zijn. Zelf vermijd ik Berghain vaak gewoon omdat de rij ongelofelijk lang is en ik kan best snappen dat het voor veel mensen best frustrerend is. Maar zoals ik zei, het draait allemaal om de juiste selectie te maken om zo de juiste sfeer te creëren.

FUZZ – Dit weekend draai je op Extrema Outdoor, kunnen we specifieke zaken verwachten van je set?

Ik speel samen met een goede vriend van mij uit Antwerpen, Niels Feijen. We speelden deze zomer samen in Kroatië op een boot, éen van de organisatoren van Extrema was hier ook aanwezig en vond het zo goed dat we gevraagd werden. We gaan dus proberen om de vibe van die avond wat te creëren, al gaan we waarschijnlijk wel wat harder en meer techno draaien. Spelen op een soundsystem als bij Extrema is nu eenmaal anders dan draaien op een boot in het zonnetje.  

FUZZ – Laatste vraagje: techno en house blijven populair, denk je dat er een terugtocht naar de underground zit aan te komen?

Dat is een interessante vraag! Als je naar de geschiedenis kijkt dan kan dit bijna niet anders, alles wat hoog vliegt crasht uiteindelijk. Anderzijds denk ik wel dat deze genres er altijd zullen zijn, helemaal doodbloeden zal het volgens mij nooit.

Ik merk wel dat clubs het minder goed doen dan vroeger, mede door de opkomst van festivals. Zelf ga ik hier niet heel bewust mee om, als de line-up en promotor goed zijn dan zit het meestal wel goed voor mij.