Interview: FCL

Interview: FCL

Belgians do it better! FCL werd door Defected Records uitgekozen om de laatste nieuwe In The House-compilatie af te leveren. Wij trommelden het houseduo op voor een gesprek en hadden het over Noel Gallagher, het obstakel genaamd copyrights en FCL United!

PS: de hoofdfoto is het prachtige werk van Julia de Boer!

FUZZ - De eerste opvallende keuze is om elk apart een mix af te leveren.

Bart Van Neste aka Red D: Dat is zeer praktisch te verklaren aangezien Nicolas (Geysens, aka San Soda) in Berlijn woont en ik in Gent. Wanneer we samen een lange set draaien op een feest kan dat perfect werken, maar op een mixcompilatie zal dat eerder tot nodeloze chaos of discussies leiden. Onze smaak loopt voor 60 à 70% gelijk, maar je hebt uiteraard nog steeds verschillen. Nicolas wou meer de vocal old school opzoeken, ik wou er een ruwer Detroit-kantje insteken.

Ik wou mijn mix ook absoluut live in één take doen, terwijl Nicolas hem graag in Ableton stopte om perfect te kunnen afwerken. Zo heb je twee verschillende invalshoeken op het FCL-verhaal.

Nicolas Geysens aka San Soda: Wat voor mij ook een reden was, zijn de copyrights. We hebben elk een stuk of veertig nummers aangevraagd, waarvan we dan maar tien of vijftien nummers mogen gebruiken. Dan wordt de keuze moeilijker om onze twee lijstjes samen in één mix te krijgen.

FUZZ - Komt dat gegeven ook live de kop opsteken? Dat de ene zich toch wat moet schikken naar de andere qua trackkeuze, maar dat het de volgende set evengoed anders kan liggen?

Red D: De stijl hangt af van het moment. Vorige maand in Liverpool speelden we een stuk rauwer omdat ik er wat meer techno in stak, maar een volgende keer gaat dat een andere richting uit. We spelen meestal wel langere sets van vijf à zes uur, waarbij we elk dan al eens langere stukken apart spelen.

Defected presents FCL In The House - Mixtape

FUZZ - Een kleine 1000 kilometer staat jullie niet in de weg om een van de aangenaamste duo’s in de housewereld te zijn. Is dat net een voordeel waardoor jullie twee invalshoeken en muziekstromen combineren?

Red D: Dat hadden we al vanaf de eerste dag waarop we samenwerkten, voornamelijk door ons leeftijdsverschil. We verschillen zo’n twaalf jaar en daardoor beïnvloeden we elkaar en leren we van elkaar veel muziek kennen, simpelweg omdat we elk een andere achtergrond hebben.

In het begin leerde ik Nicolas meer muziek kennen, maar ondertussen leer ik van hem dan weer meer disco en boogie kennen omdat ik daar nooit vertrouwd in was. Op die manier versterk je elkaar. Maar nu je het zo zegt, kan dat uit elkaar wonen er wel voor zorgen dat je elk apart een andere richting uitgroeit. Terwijl wanneer je samen zit, je veel meer dezelfde richting zal uitgaan.

San Soda: Maar wanneer je te ver uit elkaar groeit of er te veel verschil begint op te zitten, zal het moeilijk worden om nog een muzikale lijn te kunnen leggen. In korte sets zal dat dan niet goed komen. Vandaar dat we liever langer spelen. Vaak moeten we een uurtje zoeken en aftoetsen bij elkaar en het publiek, maar nadien weet je perfect wat je moet doen en kan je je verhaal beginnen vertellen.

FUZZ - Bart z’n mix is iets dieper, zwaarder – die van Nicolas is lichtvoetiger. Ligt daarmee het evenwicht van FCL bloot?

San Soda: Ik denk dat de verschillen nog groter kunnen liggen. Voor dit project had ik een visie op die mix en wou ik meer disco en happy vocals. Dat is een kant van FCL. Maar Bart zijn mix is evengoed een kant van FCL. Bart zal meer melodisch zijn. Dat lijkt mij een perfect evenwicht.

Red D: Ik denk dat je de volledige techno- en housekant van FCL op de mixcompilatie wel hebt. Maar dan krijg je aan mijn kant de old school trance en new beat die er niet in zit. Nicolas zal nog meer de afro disco en boogie willen tonen. Die zaken zitten er niet in.

San Soda: Again: die copyright. Ik had veel Chicago-tracks aangevraagd, maar dat kwam er niet door. Op den duur moet je al vier nummers per genre aanvragen om nog een werkbare tracklist te krijgen. Had ik nog moeilijkere genres gekozen, wordt dat helemaal niet te doen want dan wordt er niets meer goedgekeurd. Nu zijn het twee mooie verhalen.

FUZZ - Tracklisting lijkt dus echt een obstakel?

Red D: Goh, er zijn meerdere kanten aan dat verhaal. Er zijn effectief labels die weigeren hun nummers op compilaties te laten verschijnen. Ik ga eerlijk zijn: met We Play House sta ik dat ook niet elke keer toe, omdat het idee, de artiest of de rest van de tracklist niet bij ons past.

Een groot aantal mensen vergeet ook vaak dat die oudere dingen gewoon onvindbaar zijn. De labels bestaan niet meer of niemand weet nog wie de rechten beheert.

"Bij Defected is er een team effectief twee weken bezig geweest met dat opzoekwerk. Labels die gestopt zijn in 1992, waarvan de rechten ondertussen al tweemaal doorverkocht werden, … enzovoorts. Dat is niet evident." - Red D

Wij hebben hen ook op voorhand gezegd dat het ons niet zou interesseren met enkel nummers van de laatste drie maanden. Dat heeft geen zin, zo draaien we niet. Je kan perfect een mooie mix maken met enkel muziek uit de laatste drie maanden, maar dan ga je nooit het gevoel en de variatie hebben die er nu in zit.

FUZZ - Jullie gloednieuwe track Behold passeert ook in de mix, niet toevallig op het tweede deel? Het is bijna huiskamermuziek.

San Soda: Jazeker, dat was de bedoeling. We vonden het een leuke toets om mee te eindigen.

Red D: Je moet het goede moment vinden om hem te draaien, want dan is het wel een clubtrack. Maar dat moet je durven natuurlijk. Het kan de mensen ofwel raar doen opkijken ofwel de hele zaal inpakken. Onze draaistijl bestaat er ook uit om de minder evidente nummers te spelen die dan iets speciaals doen, in plaats van voor de gemakkelijke manier te kiezen.

FUZZ - Denken jullie dat deze mix en het verloop van jullie carrière er ook zouden geweest zijn zonder hit It’s You?

San Soda: Neen. Ik ben ervan overtuigd dat er nog tien andere wegen waren naast die van It’s You die we konden inslaan. Maar het is nu eenmaal deze weg die we kozen, met dit alles als gevolg.

Red D: Ik denk ook van niet. Het is Defected die It’s You gelicenseerd heeft. Het is Defected die er nu op aandrong om deze In The House-mix te doen. Zonder dat nummer zou er meer nodig geweest zijn om in de reeks aan bod te mogen komen. Wie weet gebeurde het zelfs nooit.

FUZZ - Jullie wouden deze mix bewust tijdloos maken. Lukt het om dat ook toe te passen in dj-sets en dan nog relevant te zijn?

San Soda: We proberen altijd de balans te vinden tussen vernieuwend en onbekendere nummers of oudere klassiekers. Voor ons zijn 90 procent van de klassiekers die we in onze platencollectie hebben ongekend voor het grote publiek. Het komt erop neer te vinden wat nieuw is voor hen. Maar dat lukt ons vrij goed.

"Nostalgie en classics zijn zeer relatief. Er zullen altijd nieuwe generaties zijn die op zoek gaan naar goede muziek, of die platen nu vijf of dertig jaar oud zijn." - San Soda

Foto: Julia de Boer

FUZZ - De tracklist is ook een halve geschiedenisles. Oude krakers als Warp of Buschwacka komen aan bod, maar evengoed de hippe labels van het moment met onder andere Uncanny Valley.

Red D: Zoals Nicolas zei: wat nieuw is voor de ene, is dat niet noodzakelijk voor de andere. Ik vind het altijd vreemd wanneer dj’s enkel muziek van de laatste maanden spelen onder het motto: 'Je moet nieuwe muziek spelen!'. Het is altijd onze bedoeling om dingen te spelen die passen bij wat we doen, die fris zijn en die mensen kunnen verrassen.

"Wanneer ik iets speel dat twintig jaar oud is, kan dat voor mensen compleet nieuw zijn - want ze kennen het niet. In die optiek maakt het geen zak uit of je nu iets speelt uit de laatste drie maanden of van twintig jaar geleden." - Red D

San Soda: Dat is je taak als dj. Je mag ook niet vergeten dat elke nieuwe stroming of hype steeds elementen inhoudt die ooit al gedaan werden. Wij kunnen platen opleggen waarbij mensen twijfelen of de plaat nu nieuw dan wel stokoud is. Wanneer je selectie tijdloos is, kan je het altijd spelen.

Red D: Wanneer we muziek uitbrengen of ergens spelen, staan we dikwijls als tech-house geregistreerd. Maar niemand is ons ooit op een tech-housefeest komen zeggen; dit is geen tech-house. Die categorisering is altijd goed voor pers en promoters. Maar at the end of the day kan je rondgaan in de zaal en aan 100 mensen vragen wat er gespeeld wordt. Ze gaan het niet weten, maar ze gaan wel weten of ze het leuk vinden of niet.

San Soda: Niemand ligt daar van wakker. Wie daar wel van wakker ligt …

Red D: ... zijn degene die aan de kant staan en niet dansen (lacht)!

San Soda: De eerste keer dat ik in Decadance speelde, was op een feestje met Raoul. Dat heette toen Chicago of Jacking House. Ik legde helemaal in het begin van de avond Beyond The Clouds op, een plaat van Larry Heard - een van de grondleggers van de Chicago-stroming. Toen kwam er iemand naar mij met de vraag of ik niet wat chicago house kon draaien, net zoals ze ons nu soms komen vragen om deep house te spelen. Die categorisering leeft drie jaar en dan is het weg. Daar staan wij los van.

"Wie is Noel Gallagher eigenlijk?" - San Soda

FUZZ - Stomme pers! Wat vinden jullie van Noel Gallagher die zowat alles en iedereen afbreekt in de muziekwereld, maar dan uitgerekend Defected en de In The House-reeks prijst. Tellen die meningen?

Red D: Dat wil waarschijnlijk zeggen dat hij eens met Simon Dunmore naar de voetbal geweest is, meer moet je daar niet achter zoeken (lacht).

San Soda: Iemand stuurde me dat artikel onlangs op Facebook!

Red D: Ik had het zelfs nog niet gehoord.

San Soda: Wie is Noel Gallagher eigenlijk?

Red D: Naar het schijnt is dat een supporter van Manchester City … of United? Zelfs daarover komen die twee broertjes niet overeen.

San Soda: Ik weet echt niet wie dat is.

FUZZ - We hebben een leuke quote voor boven het artikel, denk ik. Maar over voetbal gesproken: daar ligt ook de oorsprong van FCL. FCL United is jullie fictieve voetbalploeg, maar kunnen die namen tellen als een ode, een droom line-up?

Red D: Het is een euh… hersenspinsel van twee nogal grappige mensen bij Defected die de promo doen. Ze vonden het plezant om met ons te werken, omdat wij niet bezig zijn met hoe we eruitzien op persfoto’s. Ik sta in de goal van onze caféploeg (FC Leiejongens, vandaar de naam FCL) met een truitje van Defected aan. Voetbal en muziek zijn de twee dingen in de wereld die het meest tot discussie doen leiden. Maar neem ons vooral niet te serieus.

FUZZ - Begrepen. Tot de volgende!

Bovenstaande, maar ook de hoofdfoto bij dit artikel, zijn van de hand van Julia de Boer.

Artiesten in dit artikel
FCL