Interview: Jef Willem

Interview: Jef Willem

Afgelopen weekend trokken we naar Gent om een praatje te maken met Jef Willem. Vader van Trillers, dansleraar als Eagl en consument dat de tequila markt draaiende houdt op ons Noordelijk halfrond. We hadden het onder andere over zijn passie voor feesten organiseren, favoriete Trillers moment & natte droom om godfather Kaytranada nog eens naar België te halen.

FUZZ - Hoe ben je in het nachtleven terecht gekomen?

Jef Willem - Simpel. Ik ben redelijk vroeg begonnen met uitgaan en ik vond dat fantastisch. Toen ik zestien was stond ik in de Boiler Room op Pukkelpop en ervaarde daar echt een bepaalde magie. Vanaf dat moment wist ik dat ik ook zoiets wou brengen. 

In de eerste plaats is dat als DJ gebeurd en twee à drie jaar later ben ik begonnen met mijn eigen feestjes.

FUZZ - Hoe kwam je op het idee om met Trillers te starten?

J.W. - Trillers heb ik in 2014 opgestart. En dat omwille van twee redenen. De eerste is muziek. Future beats waren enorm aan het opkomen op soundcloud in die tijd, maar er waren geen feestjes die dit genre brachten. Dus heb ik daar voor gezorgd. De tweede reden: ik wou feesten geven op mijn eigen manier waar respect en liefde centraal stonden.

FUZZ - Had je verwacht dat Trillers zo groot ging worden?

J.W. - Nee absoluut niet. Mijn grote droom als Gentenaar was om een feest te kunnen houden in de iconische Vooruit. En op twee jaar Trillers was het al zover. 

FUZZ - Wie is de coolste artiest die je al gebookt hebt met Trillers?

J.W - Ik ben een enorm grote fan van Sango. Ook natuurlijk Mr. Carmack die ik had gebookt voor één jaar Trillers. Het zijn gewoon twee artiesten die de scene muzikaal geschapen hebben. De producties van vandaag zijn allemaal op een bepaalde manier geïnspireerd op hun genialiteit.

FUZZ - Wat is de belangrijkste les voor jezelf geweest de afgelopen jaren?

J.W. - Het is misschien clishé om dat te zeggen, een visie hebben en er achter blijven staan. Ik heb vandaag nog altijd dezelfde visie over Trillers als vijf jaar geleden. Dit is volgens mij ook één van de redenen van het succes. Plus, je moet authentiek zijn. 

FUZZ - Wat is de visie van Trillers?

J.W. - De visie is het woordje "Trill". Een term die veel gebruikt werd in de begintijd van hip-hop. Wees eerlijk, wees positief en kijk naar de toekomst. Dat is alles waar Trillers voor staat. 

FUZZ  – Ben je met je alias Eagl gestart toen je Trillers hebt opgericht?

J.W. – Nee. Dat is heel organisch gekomen. Vroeger had ik een ander DJ concept, Biggy & Smalls. In die periode heb ik met vanalles wat zitten experimenteren, van electro tot trap. Wat later ben ik dan begonnen met Trillers, maar Biggy en Smalls pastte totaal niet binnen dat concept.

Op de eerste edities zette ik mezelf niet op de affiche. Maar na enkele maanden begonnen andere promotors mij te vragen om ook op hun feesten te spelen. Het kind moest dus een naam krijgen. Die beslissing was snel gemaakt: Eagl.

FUZZ – Hoe kom je bij de naam Eagl?

J.W. – Heel simpel verhaal. Mijn grootvader was een groot voorbeeld voor mij. Op zijn uniform stond er een adelaar. Na zijn overlijden wilde ik een aandenken hebben aan hem, daarvan Eagl. Met de symbolische betekenis dat hij zijn leven heeft afgesloten en ik het mijne leef. Zoals een arend leeft dus.

FUZZ – Trillers doe je heel alleen. Mis je niemand aan je zijde?

J.W. – Nee. Ik ben een heel sociaal persoon en kom graag onder de mensen, maar op vlak van visie ben ik een dictator. Als je met meerdere een feest geeft, gaat er water bij de wijn gedaan worden zodat iedereen zich wat comfortabel voelt. Maar het afgeleverde product is niet iets waar iedereen 100% achter staat. En dat is iets wat de consument voelt.

FUZZ – Heb je nog doelen als Eagl?

J.W. – Nee. Ik heb een tijd geleden nagedacht over welke richting ik uit wil gaan in mijn leven. Met Eagl heb ik een groot platform dat ik zou kunnen gebruiken om nog groter te worden. Maar als mens heb je ook maar een bepaalde hoeveelheid energie en focus. Dus als ik zou moeten kiezen tussen achter de draaitafel staan en feesten organiseren. Dan kies ik voor het organisatorisch gedeelte.

FUZZ – Wat is je coolste Trillers ervaring?

J.W. – Drie jaar Trillers was echt dé max, de crowd was wild as fuck. Volgens mij heb ik daar nog altijd een kilo confetti van in mijn onderbroek zitten. (lacht) Tijdens Stooki Sound had een groepje vrienden afgesproken dat ze allemaal het podium op gingen. Als organisator sta je daar natuurlijk machteloos tegenover, maar dat was zó zalig.

Op dat moment zat ik echt in een dual positie. Het hoofd van de security dat langs mij stond om in te grijpen en ik die zelf niet kon wachten om met het publiek mee te gaan feesten. (lacht) Even dacht ik dat de mannen van Stooki Sound er iets van gingen zeggen, maar achteraf becomplimenteerden ze me met de woorden: “that’s a proper rave mate”. Ik krijg nog altijd kippenvel als ik aan dat moment terug denk.

FUZZ – Je bent ook gestart met een nieuw project, Eagl’s Nest. Wil je hier iets over kwijt?

J.W. – Eagl’s Nest is een nieuw feestconcept van mezelf. Hiermee wil ik een bepaalde niche bereiken dat geboeid raakt door het experimentelere werk.

FUZZ – Welke artiest zou je echt nog naar België willen halen?

J.W. – Kaytranada!

FUZZ – Waarom zou je Kaytra willen booken?

J.W. –  Gasten zoals Kaytra, Mr Carmack en Sango zijn de godfathers van de sound zoals we ze nu kennen. En binnen 10 jaar gaat hij om die reden nog veel legendarischer zijn. Plus, hij is de enige die ik nog niet gebookt heb van de grote jongens. (lacht)

FUZZ – Naast Trillers werk je ook voor Fire is Gold festival, wat is je functie hier?

J.W. – Ik bepaal voor een groot stuk de strategie van het festival mee en wat er op creatief en communicatief vlak naar buiten gebracht wordt. 

FUZZ – Welke artiest vond je het coolste afgelopen editie?

J.W. – Tekashi natuurlijk. Die kerel weet zo een merk rond zichzelf te creëren, dat is echt ongelofelijk. En natuurlijk onze locals als K1D en DVTCH NORRIS. Topkerels!

Een man van 27 jaar zijn en al bijna alle grote jongens uit de scene op je lijstje hebben staan. En dat dan nog allemaal voor the culture. Ik denk dat "knap werk" hier een understatement is. Wij zijn alvast heel benieuwd met wat Jef ons in de toekomst gaat verrassen.