Interview: Joris Voorn op Tomorrowland

Interview: Joris Voorn op Tomorrowland

Tegenwoordig vinden house- en techno-artiesten stap voor stap de weg terug naar de mainstage van Tomorrowland. Er zijn de Daybreak Sessions, die een aantal grote namen uit deze scene de kans geven om de massa kennis te laten maken met al het lekkers dat ze normaal gezien moeten ontberen. Sommigen veroverden zelfs een plek tussen de grootste acts van het big room-circuit.

Maar hoe is het om daar te staan?  Wij vroegen het aan Joris Voorn, een ware meester die dezer dagen zijn nieuw Spectrum-concept loslaat op de wereld, maar ook gewoon het publiek opwarmde op Tomorrowland.

FUZZ - Dag Joris Voorn, net je eerste keer op de Mainstage van Tomorrowland achter de rug, hoe voelde het?

Joris: Ik had geen idee wat ik ervan moest verwachten, maar ik vond dat het goed ging, het was leuk. Er zijn bezoekers die er gewoon al vanaf het begin vertoeven en speciaal voor de Mainstage komen, maar er zijn ook mensen die echt voor jou komen. Je moet dus proberen om iedereen een leuke tijd te bezorgen. Niet al te moeilijk draaien, maar ook niet per se te makkelijk.

FUZZ - Is het voor jou ook een manier om een nieuw publiek aan te spreken?

JV: Ja, ik hoop het wel. En het is een leuke manier om mensen kennis te laten maken met een heel ander soort muziek dan wat er de rest van de dag gedraaid wordt.

FUZZ - Het is in elk geval wel een heel andere manier om op het podium te komen dan voor een headline set op pakweg Awakenings?

JV: Jup, dat is inderdaad volledig anders. Daar heb je een heel veld met mensen die op mij staan te wachten, het is een heel andere atmosfeer. Hier heb je toch het gevoel dat je je een beetje moet bewijzen.

In Duitsland moest ik eens op een festival draaien voor Paul Kalkbrenner, een oude vriend van me, waar het publiek me nog helemaal niet kende en niet stond te wachten op de muziek die ik draaide. Het gevolg was dat ik helemaal geen connectie had met het publiek. Dat was vandaag toch wel helemaal anders, ik had best wel tractie met het publiek. Maar het is toch wel anders, dan wanneer iedereen je wel kent.

FUZZ - Pas je je daaraan aan, omdat je dat op voorhand toch wel wat kan verwachten? Misschien toch eens wat andere tracks draaien dan gewoonlijk?

JV: Neen niet echt, ook hier speel ik geen tracks die ik anders niet zou draaien. Ik sta op best wel veel mainstages en in grote clubs op Ibiza voor tienduizend man en dan heb je gewoon wel je de tracks die hun werk doen. Ik ga hier zeker niet plots een Ed Sheeran-remix draaien.

FUZZ - Dat is inderdaad wel een heel ander uiterste. Maar vandaag mix je er wel even Daft Punk door en op Extrema in mei nog een heerlijke retro track, nummers die toch herkenbaar zijn.

JV: Ja precies, je steekt er af en toe wel een nummer tussen waarvan je denkt dat iedereen erop los gaat gaan. Al moet ik zeggen dat ik het wel opvallend vond dat bijvoorbeeld die Daft Punk-track het vandaag niet per se beter deed bij het publiek dan andere meer onbekende tracks uit mijn set. Dat was wel opmerkelijk.

FUZZ - Zaten er in je set vandaag ook speciale edits of nieuwe nummers?

JV: Ja, ik heb mijn nieuwe remix van Paul Simon gedraaid naar het einde toe. Helemaal als laatste heb ik ook een nieuwe remix van mezelf gedraaid van Digitalism. Die is ook nog niet uit.

FUZZ - We hebben het niet meteen herkend, welk Paul Simon nummer heb je onder handen genomen?

JV: Homeless van zijn album Graceland.

FUZZ - Is dat een nummer dat je al langer leuk vindt en iets mee wilde doen?

JV: Niet meteen, ze zijn het hele album Graceland aan het remixen en het werd me voorgesteld. Ik vond het gewoon een passende keuze.

FUZZ - En wij met jou. Zijn er nog andere nummers waar je deze zomer aan werkt of die er zitten aan te komen?

JV: Dankje! Ja, ik heb net nog een track afgewerkt onder m’n oud alter ego Dark Science. Die komt binnenkort uit, met een Josh Butler remix op de b-kant. Ik wil het uitbrengen onder die naam omdat het misschien iets te housy-catchy is om onder mijn eigen naam te releasen. De stabs en de baslijn zijn daarvoor net wat te poppy.

FUZZ - Ben je opnieuw vaker van plan om iets uit te brengen onder deze naam?

JV: Wel, je weet nooit hoe het gaat met muziek maken. Er komt iets uit en dat blijkt dan plots een Dark Science-plaat te zijn. Ik wilde er eigenlijk niet meteen iets mee doen, maar er waren best veel mensen die er naar vroegen. Bovendien heb ik het ook al zelf een paar keer gespeeld, ook vandaag, dus vandaar.

FUZZ - Als we het goed hebben, komt er ook een samenwerking met Kölsch aan?

JV: Ja, die is eigenlijk wel af, maar die komt uit op zijn eigen IPSO-label. Dus hij zou hem een keertje moeten inplannen. Ik moet hem eens aan zijn staart trekken (lacht).

FUZZ - Hebben jullie, net als bij de eerste IPSO-release, alles met één instrument gedaan?

JV: Ja klopt. We hebben er samen in mijn studio te Amsterdam aan gewerkt. Daar heb ik zo een klein PSS 380 keyboardje staan. Volgens mij een Yamaha, echt een klein speelgoedkeyboardje. Maar het kan stiekem wel hele gemene sounds maken.

FUZZ - Verder heb je ook nog plannen voor een album…

JV: Inderdaad, maar daar probeer ik niet teveel over te zeggen. Ik hoop het op een gegeven moment af te hebben zodat ik het dan echt kan aankondigen in plaats van het erover te hebben en het te moeten uitstellen.

FUZZ - Is het iets waar je actief aan werkt of ontstaat het min of meer vanzelf?

JV: Het zijn vooral tracks die ik in de loop van de tijd gemaakt heb. Ik heb nu een mooie collectie bij elkaar en die moet ik nu eens gaan afmaken. Geen singles van het afgelopen jaar, dat is niet zozeer albummuziek. Het gaat ook weer anders zijn dan mijn vorige album, breder ook.

FUZZ - Nog even terug over Tomorrowland zelf. Heb je plannen om zelf hier ook eens een stage te hosten, met je nieuw project Spectrum of bijvoorbeeld met je Green-label?

JV: Dat zou dan eerder met Spectrum zijn. Met mijn label Green doen we buiten het releasen van muziek sowieso niet veel. Ik heb doorheen de jaren ook geleerd dat labelavonden of iets dergelijks best wel moeilijk zijn. Een concept als Spectrum waarbij je meer verschillende artiesten samenbrengt en een sfeer neer kan zetten vind ik dan interessanter. Daarmee zou ik zeker graag eens iets doen op Tomorrowland.

FUZZ - Wie zou je dan graag uitnodigen om op de Spectrum-stage te komen spelen? Alvast je maatje Kölsch?

JV: Ja Kölsch sowieso, hij is al lang een goede vriend van me en dit jaar doe ik al een aantal dingen met hem. Zo spelen we b2b allnighter op ADE. Daarnaast nodig ik Maya Jane Coles graag uit voor de Spectrum-avonden. Yotto zou er ook heel goed bij kunnen, die heeft net een plaat uit op Green. Het gaat bij Spectrum heel erg om muzikale diversiteit.

FUZZ - Je speelt naast Tomorrowland wel vaker in België, kan je bij wijze van afsluiter even omschrijven hoe je het publiek in ons land ervaart?

JV: Er is natuurlijk een groot verschil tussen verschillende evenementen. Vorige week speelde ik hier op de Elrow-stage en daar zag ik amper wie er voor me stond. Dat was zo’n grote stage waar vanalles gebeurde waardoor ik niet goed wist voor wie ik nu net speelde.

Dat is natuurlijk helemaal anders dan een donkere club als Ampere. Maar België is al van in het begin één van mijn favoriete landen geweest om te spelen, naast Nederland natuurlijk. Al heb ik de indruk dat de Belgen zich over het algemeen net iets gemakkelijker laten gaan dan de Nederlanders. Er zit vanouds toch iets meer passie in het publiek, al doen de Nederlanders het tegenwoordig ook beter en beter.

FUZZ - De liefde is geheel wederzijds, bedankt Joris!