Interview: Kolombo

Interview: Kolombo

Belgen in het buitenland. In deze nieuwe reeks stellen we u elke editie een andere Belgische DJ voor die al lang niet meer in ons land te bewonderen was. Deze keer: Kolombo.

Kolombo begon met draaien op vijftienjarige leeftijd en nu, vele jaren later, heeft hij al enkele van zijn dromen kunnen waarmaken. Zo speelde de Naamse DJ al op Tomorrowland, Laundry Day en reist hij vandaag de dag nog steeds de wereld rond met zijn muziek. 

Fuzz: Waar is het voor u allemaal begonnen?
Kolombo: 2004, dat is het jaar waarop het voor mij allemaal begon. In dat jaar bracht ik enkele EP’s uit onder de naam LouLou players, die werden opgepikt door de muziekwereld. Een jaar later startte ik mijn eigen label LouLou Records, waarop ik als solo artiest verderging onder de naam Kolombo. Nu is de Warung in Brazilië één van mijn favoriete plaatsen. Ik speel hier een paar keer per jaar, het is echt een magnifieke club. Vlak aan het strand, goede namen als Charlotte De Witte en Amelie Lens op de affiche en een mooie zonsondergang, wat kan een mens nog meer willen?

Fuzz: Wat zou u nog meer willen bereiken? 
Kolombo: Ik heb niet echt dromen, eerder doelen. Zo zou ik graag wat bekender worden in Europa. Sets draaien in Engeland, Frankrijk, België, Italië, Spanje... Het is niet makkelijk om naam te maken als techno-DJ, zeker vandaag de dag niet meer, maar ik wil er werk van maken. Het is ontzettend lang geleden dat ik nog eens in België een set draaide en ik mis het wel.

België heeft namelijk ontzettend veel muzikaal talent, wat opvallend is voor zo'n klein land. Er worden ook meer en meer festivals georganiseerd en hier hebben opkomende talenten dan de kans om zich te bewijzen, wat alleen maar goed is. Met de clubscene ben ik wel niet echt meer mee, omdat het zo lang geleden is dat ik in België was, wel heb ik het gevoel dat techno weer aan het opkomen is.

Hou Maxim Lany zeker in de gaten houden. Ik heb een remix voor hem gemaakt en dat was een toffe samenwerking. Hij heeft nu zelf twee of drie remixes gemaakt en ik kijk al uit naar zijn volgende release. Hij heeft zeker potentie om bekend te worden, maar eigenlijk draait alles een beetje rond geluk. Ik hoop voor hem dat zijn releases opgepikt gaan worden en gedraaid gaan worden.

Fuzz: U combineerde uw schoolwerk met uw muziekcarrière, hoe deed u dat?
Kolombo: In het begin was studeren en draaien heel moeilijk en onbetaalbaar, maar uiteindelijk vond ik een studentenjob, die me toeliet studio’s en materiaal te huren. Want zo ging het in die tijd, er waren geen computers en geen gratis programma’s. Je moest al jouw materiaal zelf kopen of huren. Ik zamelde dus geld in door in kleine restaurants en bars op te treden, met mijn DJ-set die ik toen nog huurde.

Ik heb uiteindelijk ook gekozen voor een muziekrichting. Dat was toen een groot risico, want het kon op niets uitgedraaid zijn. Tijdens mijn studies heb ik dan kleine werkjes gedaan, en beetje bij beetje kon ik beginnen leven van mijn muziek. Het was allemaal wat vermoeiend om te combineren, maar het was uiteindelijk wel de moeite waard.

Fuzz: Wat is het grootste verschil met vroeger?
Kolombo: Er was geen internet, en dus geen sociale media waarop DJ's of andere artiesten konden doorbreken. Donderdag, dat was de dag waarop muzikanten hun netwerk konden uitbreiden. Dat was de dag waarop nieuwe platen in de winkel lagen, dus gingen alle DJ’s meestal voor de deuren van de winkels staan, te wachten tot ze openden, in de hoop de nieuwste hit aan de haak te kunnen slaan. Donderdag was dus echt de hoogdag voor alle DJ’s en op die manier heb ik een netwerk kunnen opbouwen.

We waren met niet zoveel, dus we kwamen allemaal wel goed overeen. Je had twee types DJ’s: resident DJ’s en anderen die niet wisten waar ze terecht konden. Die tweede groep kwam dan gewoon even rondhangen op donderdagen en zo geraakten ze ook wel aan een job, maar het was moeilijker. Eens het internet daar was, ging het opeens veel sneller, doordat we sociale media kregen.

Maar het internet zorgde niet voor een goede evolutie van muziek. Tegenwoordig heb je duizenden plug-ins op het internet, maar daar maak ik liever geen gebruik van. Ik wil authentiek zelf mijn muziek blijven maken. Je kan gratis muziek nooit vergelijken met die gratis plug-ins. Dat is hetzelfde als een motorrijder. Als je dat professioneel wil gaan doen, dan kan je ook niet gewoon een moto huren en je ding doen. Nee, dan moet je er zelf een kopen. Wel, dat is hetzelfde met muziek. Als je professioneel wil gaan draaien en muziek maken, heb je eigen muziek nodig.

Veel jongeren vandaag de dag denken dat het zomaar allemaal vanzelf gaat. Ze gaan niet uit en verwachten dan de nieuwe plaat te maken in hun slaapkamer. Natuurlijk, er zijn DJ’s die ongelooflijk getalenteerd zijn en gewoon op hun slaapkamer de beste muziek kunnen maken, maar ik vind dat je toch ook een paar keer moet uitgaan om de juiste vibe op te nemen en te weten waaraan je begint.

Fuzz: Wat is het meest memorabele dat u al is overkomen tijdens een set?
Kolombo:
Vorig jaar maakte ik een huwelijksaanzoek mee tijdens één van mijn sets. Toen ik net begonnen was met mijn set, ontstond er ineens een hele grote open ruimte op de dansvloer. Ik dacht eerst dat er misschien iets ergs gebeurd was, maar uiteindelijk bleek het een man te zijn die zijn vrouw ten huwelijk vroeg. Zoiets speciaals was nog nooit eerder gebeurd tijdens mijn set, ik vond het leuk om te zien.