Drumcode, het technolabel met kapitein Adam Beyer aan het roer heeft er zijn nieuwste telg bij. De New Yorker Layton Giordani brengt deze maand zijn eerste album (Where It Begins) uit, dat uit 12 nieuwe tracks zal bestaan. Eerder releaste hij al een EP op Truesoul, dat andere label van Beyer, en maakte hij zijn debuut op Drumcode met zijn track Rivington, die op de vijfde editie van de Drumcode A-Sides verscheen. Onlangs nog kondigde hij ook aan dat hij op Awakenings zal draaien. Hierover, en over nog veel meer mochten wij hem enkele vragen stellen!

FUZZ - Vorig jaar bracht je Rivington uit op de vijfde editie van de Drumcode A-sides, niet slecht voor een eerste release op het label! Hoe kwam je in contact met Drumcode?

LG: Ik ken Adam Beyer ondertussen al een aantal jaar, ik ontmoette hem via een gemeenschappelijke vriend in Pacha in New York. Ik heb hem toen een USB met muziek van mij op gegeven en zes maand later speelde hij plots een track van mij op Awakenings. Ik heb hem hierover toen gemaild en we zijn contact blijven houden. Adam vond dat mijn sound bij Drumcode paste en heeft uiteindelijk gevraagd of ik op zijn label wou releasen.

 

FUZZ - Klopt het dat hij als een soort mentor voor je is?

LG: Ik praat constant over muziek met Adam. Terwijl ik nog maar een paar jaar actief ben, heeft hij zijn hele leven aan techno gewijd. Als ik hem zie, probeer ik dan ook regelmatig advies van hem te krijgen op vlak van draaien en producen. Adam was altijd éen van de producers waar ik het meest naar opkeek, productiegewijs zitten we ook op dezelfde golflengte. Om met hem samen te kunnen werken en van hem te kunnen leren is voor mij een droom die uitkomt.

FUZZ - Ik las ook dat hij je leert waar hij denkt dat muziek de komende jaren naar zal evolueren. Naar waar denk jij dat technomuziek de komende jaren zal evolueren?

LG: Volgens mij gaat techno terug naar de melodische, oldschool stroming. Ik merk ook dat invloeden van tech-house, house en techno steeds meer worden samengegoten in techno-nummers, hetgeen resulteert in een geheel nieuwe sound.

FUZZ - Je track Good Violence is al beschikbaar op SoundCloud, ik hoorde ook een aantal andere onuitgebrachte tracks van je in een set die je onlangs speelde. Al die tracks zijn redelijk harde, dansvloergerichte tracks, kunnen we op je album ook rustiger werk verwachten?

LG: Jazeker! Ik probeerde op mijn album te balanceren tussen hard en lichter werk. Een aantal tracks zijn meer bedoeld om te draaien voor een groot publiek op bijvoorbeeld festivals, maar er staan ook tracks op het album die je rustig op je iPod kan beluisteren.

 

FUZZ - Hoe is je album tot stand gekomen?

LG: Adam en ik mailden al een tijdje over mijn muziek en op een bepaald moment wisten we dat we samen iets samen wouden doen op Drumcode. We konden echter niet goed kiezen welke tracks we wel en niet wouden uitbrengen, en daar bood het idee van een album de ideale oplossing. Het is dus allemaal heel spontaan tot stand gekomen. 

FUZZ - Een tijdje geleden werd je bevestigd op Awakenings Festival, waar je zal spelen naast zwaargewichten als Sam Paganini en Alan Fitzpatrick. Hoe voelt het om op de affiche van éen van de grootste technofestivals ter wereld te staan?

LG: Ik vind het nog steeds ongelofelijk. Mensen vragen me vaak of ik nerveus ben hiervoor, maar ik denk niet dat dat het gevoel is dat ik krijg hierbij. Ik speelde eerder al voor redelijk veel volk. Ik ben vooral gelukkig omdat ik de kans krijg om samen te spelen met de mensen die mij beïnvloed hebben. Als je video's en promomateriaal van Awakenings bekijkt zie je ook dat er een geweldig team achter de organisatie van dit evenement zit. Voor mij zal het waarschijnlijk éen van de mooiste ervaringen van mijn leven worden.

FUZZ - Brengt de zomer van 2017 nog andere grote festivals voor jou?

LG: Jazeker! Deze zomer zal ik op een aantal grote events spelen, waaronder enkele in Duitsland maar ook enkele Drumcode-events. Deze maand speel ik trouwens op Techno Deluxe in Oostende.

FUZZ - Ik las dat je enorm houdt van producen. Nu je nieuwe album uit is zal je uiteraard ook veel moeten touren. Is er éen van deze twee die je boven de ander verkiest?

LG: Ik zou niet zeggen dat ik het éen liever doe dan het ander, uiteraard gaan ze hand in hand. Ik produce al sinds mijn 15e en nu ik eindelijk mijn album af heb, wil ik mij wel even meer focussen op het touren en het DJ'en.

FUZZ - Techno is de laatste jaren behoorlijk aan het boomen in Europa, je kan niet meer naar een festival gaan zonder Adam Beyer of Nina Kraviz op de line-up te zien. Hoe is het gesteld met de techno-scene in de Verenigde Staten?

LG: De Verenigde Staten hebben in vergelijking met Europa altijd een ietwat late reactie op muziek gehad. In grote steden als New-York, Chicago of Los Angeles zijn ze redelijk mee met technomuziek. Als een land in zijn geheel is het moeilijker te zeggen omdat niet iedereen in dezelfde mate aan techno wordt blootgesteld. De hele EDM-hype heeft een behoorlijke impact gehad en dit zorgt er ook wel voor dat mensen steeds meer nieuwe soorten elektronische muziek beginnen te ontdekken. Vroeg of laat zullen bepaalde delen van de VS techno ook ontdekken, al zal het volgens mij wel altijd underground blijven. Op vlak van events denk ik ook niet dat techno even groot zal worden als in Europa, waar je events als Timewarp of Awakenings hebt. 

FUZZ - Je bent afkomstig van New-York maar nu woon je in Amsterdam, vanwaar deze verandering?

LG: Enerzijds is dit omwille van het feit dat mijn album uitkomt en dat veel van de events die mij willen boeken ook in Europa gelegen zijn. Elke week van New York naar Europa vliegen is gewoon niet haalbaar voor mij. Bovendien ben ik gek op Amsterdam, voor mij is dit een ideale oplossing. Anderzijds heeft de politieke situatie in de VS bijgedragen aan mijn beslissing.

FUZZ - Recent zag ik dat Dave Clarke aankondigde niet meer in de Verenigde Staten te willen spelen omwille van Donald Trumps beleid. Denk je dat Trump slecht nieuws is voor de muzieksector?

LG: Ik denk dat Trump enkel een effect zal hebben op de muziekindustrie als de mensen dit toelaten. Als mensen gewoon voor muziek naar events blijven gaan en politiek geen invloed laten hebben hierop dan zal iemand als Trump weinig invloed kunnen hebben op de muziekwereld. We hebben al eerder slechte presidenten gehad dus deze overleven we ook wel.

FUZZ - Nog een laatste vraagje! Als je iemand zou mogen kiezen om een track van jou te remixen, wie zou dat zijn?

LG: Dat is een moeilijke! Ik denk dat ik voor Dany Tenaglia zou gaan, hij blijft éen van mijn grootste invloeden.