Interview: Lenzman

Interview: Lenzman

Teije Van Vliet, ofte Lenzman, richtte vorig jaar nog zijn eigen label, The North Quarter, op. Hierop verschenen al enkele releases van de man zelf die voor ons stuk voor stuk tot de beste drum 'n' bass van de afgelopen maanden behoren. Een aantal weken geleden brachten wij bovendien al het nieuws dat hij op 21 april een labelnight zal doen in de Fuse in Brussel. Deze organiseert hij samen met onze landgenoten van Bredren en het Oostenrijkse CONTRAST. Reden genoeg voor een interview dus!

FUZZ - Vorig jaar richtte je je eigen label, The North Quarter op, vanwaar die keuze?

L: Volgens mij is dit iets dat elke DJ uiteindelijk wel graag wil doen. Het is een ambitie die ik al redelijk lang koesterde, maar die ik aanvankelijk wat uitstelde. Ik tekende bij Metalheadz en zat hier ook goed. Toen mijn vriendin zwanger werd moest ik echter wat meer aan de toekomst beginnen denken, dit heeft mij ertoe aangezet om de stap te zetten.

FUZZ – Momenteel heb je enkel nog maar eigen tracks uitgebracht op je label, kunnen we ook werk van andere artiesten verwachten?

L: Hier komt binnenkort inderdaad verandering in. De volgende release is er éen van Redeyes, hij zal een EP met 9 tracks uitbrengen, eigenlijk meer een soort mini-album. Dit soort extended players, en dan heb ik het niet over een EP van vier tracks, is ook het idee achter The North Quarter. Zo krijgen artiesten de ruimte om meer te experimenteren met andere tempo’s waar ze misschien ook affiniteit mee hebben maar gewoon niet toe komen omdat ze bekend staan als drum ‘n’ bass-artiest. De dansvloer is ook minder belangrijk voor het werk op The North Quarter. Ik zie vaak dat artiesten een single uitbrengen waarbij het belangrijk is dat er ook dancefloortracks op staan, zodat het verkoopt. Als je negen tracks op een release uitbrengt is dit minder van belang.

Naast Redeyes zijn ook artiesten als Zero T, FD en Submorphics bezig aan werk voor TNQ. Ik zit zelf een goede tien jaar in drum ‘n’ bass en net toen ik begon, midden jaren 2000, was liquid drum ‘n’ bass net over zijn hoogtepunt heen. Een hoop artiesten die ik zelf heel goed vind hebben het moeilijk om hun werk uit te brengen omdat labels meer interesse hebben in de hardere varianten. Ik probeer de meer soulvolle drum ‘n’ bass dus ook te promoten met mijn label.

FUZZ – Je vermeldt Redeyes, Submorphics, ... Dit zijn allen artiesten die qua stijl naar de jouwe toeneigen. Is het de bedoeling dat de muziek die op The North Quarter uitkomt gelijkaardig is aan de jouwe?

L: Als ik kort door de bocht zou antwoorden zou ik 'ja' zeggen, maar eigenlijk is dit niet echt het geval. Ik hou van muziek waar emotie in zit en die voortkomt uit een zekere struggle of pijn, dit is niet per se drum ‘n’ bass voor mij. Om de EP van Redeyes als voorbeeld te nemen, deze bestaat uit negen tracks waarvan maar vier drum ‘n’ bass-nummers. Op de EP van FD staat bijvoorbeeld ook een housenummer. Het gaat mij minder om het genre, maar meer om het gevoel. Qua gevoel moet je denken aan invloeden als jaren ‘90 hip-hop of 70’s jazz en soul, het moet een bepaalde emotie met zich meebrengen, en dan bedoel ik niet agressie of energie.

FUZZ – Welke 90’s hip-hop-artiesten zijn voor jou een invloed geweest?

L: Het is voor mij echt moeilijk om echt een specifieke naam te noemen, het gaat mij meer om een specifieke sound, hiermee bedoel ik dan de New-York hip-hop, vooral van de jaren ’93 tot ’96. Artiesten die hier bij horen zijn dan Nas, Gang Starr, Mobb Deep, Wu-Tang, ... Het is een lange lijst en het gaat mij meer om de hele beweging die toen leefde in New-York. Er werd ook veel gedaan met jazzy pianodeuntjes, waar ik zelf ook dol op ben.

FUZZ – Zweer je bij de oldschool of luister je ook naar recentere hip-hop?

L: Ik denk dat voor iedereen de muziek die je ontdekt als tiener en waar je op dat moment helemaal in op gaat altijd het meest speciaal zal blijven. Anderzijds houd ik ook van moderne hip-hop, op Spotify heb ik ook een lijst met meer moderne hip-hop, redelijk underground en voor de meerderheid Amerikaans. Artiesten als Kendrick Lamar of Schoolboy Q vind ik bijvoorbeeld ook erg goed, al zijn dit soort commerciëlere artiesten eerder uitzonderingen. Commercialiteit heeft hip-hop en de boodschap erachter in mijn ogen een beetje geruïneerd.

FUZZ – Je zei hiernet dat je dol bent op de jazzy pianodeuntjes die vaak te horen zijn in de 90’s hip-hop. In je eigen tracks hoor je ook vaak een piano, ben je zelf klassiek geschoold?

L: Nee absoluut niet. Vaak zijn het samples, soms speel ik het zelf in, maar dan is dit vooral experimenteren.

FUZZ – Calibre maakt ook vaak gebruik van dit soort pianodeuntjes. Je hebt de vergelijking met hem waarschijnlijk al meermaals gehoord. Wat vond je van zijn laatste album, The Deep, dat recent uitkwam?

L: Voor mij is Calibre de beste drum ‘n’ bass-artiest aller tijden. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik zijn muziek beter vond toen hij nog samplede, het was meer mijn smaak. Tegenwoordig vind ik hem iets te clean klinken, muzikaal nog steeds goed, maar ik houd meer van de ruwere kantjes die aan muziek kunnen zitten. Maar als ik een top drie drum ‘n’ bass-artiesten zou moeten kiezen komt hij nog steeds bovenaan, met Dilinja en Ed Rush & Optical op twee en drie.

FUZZ – Ik hoorde ooit een geweldige set van hem op Sun And Bass, samen met DRS. De kwaliteit van DRS als MC is dat hij weet wannaer hij zijn mond moet houden en wanneer hij kan invallen met degelijke raps. Hij en Dan Stezo, die binnenkort meekomt voor je labelnight in de Fuse, zijn enkele van de weinige MC’s die ik graag bezig hoor tijdens een set.

L: Sommige drum ‘n’ bass-MC’s gaan sterk uit van het drum ‘n’ bass-voorbeeld. Aan DRS en Dan Stezo kan je echter heel sterk horen dat ze een achtergrond in hip-hop hebben. Hun raps gaan ook niet alleen maar over ‘de party’ en zelfs als ze in een club optreden zijn hun teksten redelijk diepgaand.

FUZZ – Over die labelnight: je organiseerde deze samen met Bredren, hoe kwam je met hun in contact?

L: Ik ken ze al een tijdje, we hebben elkaar hier en daar al ontmoet op feestjes. Een tijdje geleden hebben ze mij benaderd met de vraag of ik interesse had om een North Quarter-avond te doen. Ze zeiden dat dit de eerste drum ‘n’ bass-party in jaren in de Fuse zou zijn. Ik ben hier lang geleden ook nog geweest en herinnerde mij nog dat het echt een leuke club is, bovendien heeft Fuse ook gewoon een legendarische status. Zoals ik al zei is het soort soulvolle drum ‘n’ bass dat ik zelf maak een stuk minder populair dan vroeger en ik wil deze stijl dan ook op elk niveau vertegenwoordigen, dus ook met labelavonden.

FUZZ – Deze zomer draai je ook op Dour, ben je er ooit al geweest?

L: Nog niet! Ik ben er nu al wat nerveus voor want volgens mij is het best een groot publiek. Ik heb begrepen dat het qua line up vergelijkbaar is met Lowlands. Daar worden ook vaak meer underground en opkomende artiesten geboekt.

FUZZ – Je zei net dat de drum ‘n’ bass-stroming waar je jezelf in situeert in een dipje zit. Hoe is het met de drum ‘n’ bass-scene in het algemeen in Nederland?

L: Heel goed op dit moment, drum ‘n’ bass is in Nederland nog nooit zo groot geweest als nu. Vooral de meer commercieel klinkende drum ‘n’ bass is erg groot, dan denk ik bijvoorbeeld aan RAM Records, Liquicity, en stevige artiesten als Noisia of Black Sun Empire. Als Noisia een feest geeft dan is het gegarandeerd uitverkocht, en dan spreken we al snel over 1500 à 2000 mensen. Met andere segmenten van het genre gaat het minder goed.

FUZZ – Heb je de laatste single van High Contrast gehoord? Zijn muziek is tegenwoordig ook behoorlijk commerciëel.

L: Neen, ik heb hem nog niet gehoord. Hij zit geloof ik ook niet meer op Hospital Records. De tijd dat ik hem zelf het beste vond was ook de tijd dat hij nog veel samples gebruikte. Ik hou gewoon van samples, dat is duidelijk (lacht).

FUZZ – Ik las in een interview dat je zelf niet vaak naar drum ‘n’ bass luistert. Hoe blijf je op de hoogte van recente muziek voor je sets?

L: Ik bedoelde hiermee dat ik in mijn vrije tijd geen drum ‘n’ bass luister. Promo’s beluisteren en muziek voor sets opzoeken zie ik als onderdeel van mijn werk. Tijdens de week produce ik de hele dag door drum ‘n’ bass en in het weekend draai ik het, dan heb ik geen behoefte om er in mijn vrije tijd ook nog naar te luisteren. Dan ga ik eerder naar hip-hop of jazz luisteren. Ik denk dat het ook goed is om naar andere genres te luisteren om inspiratie op te doen.

FUZZ – Je bent momenteel vader, valt het mee om je tour- en werkschema te combineren met een gezinsleven?

L: Het is meer plannen en nadenken over wat je doet, maar dat is volgens mij altijd het geval als je een kind krijgt. Ik probeer, als ik een vlucht moet nemen om ergens op te treden, zo laat mogelijk te vertrekken en zo vroeg mogelijk terug te komen. Ik ben ook mijn eigen baas, ik denk dat ik momenteel een stuk vaker de kans krijg om mijn dochter te zien dan de meeste mensen. Dit zal wel problematischer worden als ze naar school zal gaan, dan wordt het weekend echt een familiemoment.

Toen ik mijn eerste EP voor The North Quarter aan het maken was was het even zwaar. Mijn vriendin was toen net een winkel begonnen dus was ik fulltime vader, bovendien sliep mijn dochter toen erg slecht waardoor ik zelf ook niet goed sliep. Ik werkte dus altijd ’s avonds van 19u tot 1u, maar al bij al ben ik zeker tevreden met het resultaat van de EP.

FUZZ - Wij ook! Bedankt voor het interview!