Interview: Lenzman

Interview: Lenzman

Voor wie thuis is in drum 'n bass-land is Lenzman al lang geen onbekende meer. Wij kunnen met een gerust hart zeggen dat hij voor ons, naast Calibre en LSB tot de drie beste liquid drum 'n bass-producers die er zijn behoort. Ondertussen is hij met The North Quarter ook labelbaas en blijkt hij ook nog eens zeer goed overeen te komen met onze landgenoten van Bredren. Hij is op 18 oktober met zijn label immers voor de tweede keer welkom op éen van hun Bredren Invites-avonden in Fuse. Drum 'n bass in de Fuse is een rariteit, reden te meer dus om de man nog eens te interviewen. 

FUZZ - Drie jaar geleden richtte je The North Quarter op, zijn de afgelopen drie jaar met het label gegaan zoals je verwacht had?

Het label starten was voor mij wel een grote stap in het onbekende, en ik was niet zeker of het zou aanslaan. Achteraf gezien had ik me eigenlijk geen zorgen moeten maken. Met TNQ probeer ik muziek uit te brengen die me echt dicht bij het hart licht, niet per se populaire muziek. Voor mij zit de kracht van het label in he feit dat we niet uitgaan van wat we denken dat populair zal zijn, en van het feit dat je als label sterker staat dan als individuele artiest. Een Lenzman, FD of Redeyes alleen is kleiner dan als je ze combineert in een label, met TNQ kunnen we echt als familie naar buiten komen.  

FUZZ - Wat zijn volgens jou de grootste uitdagingen voor een hedendaagse labelbaas?

De muziekindustrie is enorm veranderd de laatste jaren. Jonge mensen consumeren muziek op een totaal andere manier dan vroeger, en overleven in deze nieuwe markt waar streaming een belangrijk gegeven is is niet evident. Het label handelt op een bepaalde manier nog vrij oldschool, voor mij is het belangrijk om toch nog een fysiek product te kunnen leveren. Voor mij voelt dat aan alsof de muziek net iets meer waard is dan, dit komt voor een stuk voort uit nostalgie. Ik genoot er vroeger zelf ook enorm van om muziek in mijn handen te kunnen hebben, dit versterkt de mythologie van de muziek. Helaas valt er niet zoveel te verdienen aan fysieke muziek, al zijn er gelukkig nog steeds collectors en mensen die het label heel actief steunen.

Daarnaast is er ook in de muziekbusiness een soort strijd om jong talent gaande. Vroeger had je weinig labelcamps, maar vanaf een bepaald moment zijn labels artiesten beginnen tekenen voor meerdere albums. Vaak is het zo dat als er nieuwe, goede artiesten zijn ze meteen aanbiedingen krijgen van vijf verschillende labels. De war for talent waar je weleens van hoort is dus ook binnen de muziekbusiness gaande. Mensen zijn altijd op zoek naar the next big thing.

FUZZ – Speelt het dan niet in je voordeel dat je met TNQ ondertussen wel een sterk label hebt kunnen neerpoten?

Ja, dat denk ik wel. Ik ben momenteel bezig met een various artists album en merk wel dat het inderdaad helpt dat TNQ al wat bekendheid geniet. Ik hoop dat mensen de perceptie hebben dat ik veel investeer in de artiesten op het label, hetgeen ik effectief ook doe. Ik probeer steeds te zorgen voor een goede artwork, werk nauw samen met de artiesten en probeer veel labelnights te doen om de artiesten een platform te geven. Daarnaast probeer ik ook veel artistieke vrijheid te geven, het is niet de bedoeling om gewoon dansvloermuziek te maken. Voor mij is dat ook normaal, als label moet je iets terug kunnen geven aan de artiesten die jou hun beste muziek geven.

FUZZ - De laatste release van Abnormal Sleepz is qua genre verrassend om op TNQ te horen. Hoe waren de reacties op het feit dat je pure hip-hop hebt uitgebracht op het label?

Goed! Mijn visie is altijd geweest dat genre niet belangrijk is, de muziek moet gewoon oprecht zijn en er moet ziel in zitten. Ikzelf heb een hip-hop-achtergrond dus het is niet onlogisch dat dit genre, maar ook andere genres aan bod komen. Op Redeyes zijn album stonden bijvoorbeeld ook hip-hop-beats, en op FD zijn album was dan weer house te horen. Het hoeft dus niet altijd drum ’n bass te zijn, al weet ik wel dat de fanbase op dit moment overwegend een drum ’n bass-publiek is. Echter merk ik door releases met pakweg Children Of Zeus dat er ook interesse is in andere genres dan drum ’n bass. De muziek is qua genre misschien anders maar heeft wel een vibe die past binnen het label. Toen ik de muziek van Abnormal Sleepz hoorde besefte ik dat als ik wil diversifiëren ik dit wel moest doen. Ik hoop in de toekomst mensen nog vaak op deze manier te verrassen!

FUZZ - Ik herinner me dat je gek bent op hip-hop, vooral 90’s maar ook hedendaagser werk. Heb je de Belgische hip-hop scene, die de afgelopen jaren behoorlijk geboomd is, wat gevolgd?

Ik moet zeggen dat mijn tijd om muziek te consumeren sterk gelimiteerd is, en veel muziek ontglipt aan mijn aandacht. Ik denk wel dat zowel in Nederland als België een trend gaande is waarbij lokale hip-hop-artiesten enorm populair zijn.  

FUZZ - Het is ondertussen de tweede keer dat je met TNQ op een labelnight van Bredren te gast bent. Nochtans ligt jullie stijl redelijk ver uit elkaar, ze maken vrij duistere clubmuziek, terwijl ik TNQ meer associeer met soulvolle muziek die je evengoed thuis kan opzetten. Vanwaar komt deze klik die jullie toch lijken te hebben?

Enerzijds is dit een soort wederzijds respect, ze zijn heel goed bezig en ik apprecieer echt wat ze doen. Anderzijds zitten we nog steeds binnen hetzelfde genre, toen ik bijvoorbeeld op Metalheadz zat was ik ook ongeveer de enige artiest die soulvolle muziek deed. Het is net deze variatie die een drum ’n bass-avond interessant maakt, een hele avond exact hetzelfde genre is een stuk saaier volgens mij. Ten slotte hebben ze ook nog eens een top-venue, Fuse is en blijft natuurlijk ook een legendarische club.

FUZZ – Fuse is op zich een technoclub, een genre dat de elektronische muziek overgenomen heeft de laatste jaren. Ben je zelf fan?

Van de nieuwere techno minder. Ik ben wel fan van de oudere Detroit-techno en bijvoorbeeld Underground Resistance. Byron The Aquarius vind ik ook niet slecht, hij is een Amerikaanse producer die evengoed hip-hop als house en techno maakt. Zijn Against The Clock is ongelofelijk, niet te schatten wat hij op enkele minuten weet klaar te spelen. Opnieuw, ik heb weinig tijd om veel muziek te consumeren, af en toe gebeurt het dat ik iemand ontdek die ik heel goed vind, en dat blijkt dan vaak een iets muzikalere variant is, niet de pure clubmuziek.

FUZZ - Naast dat techno opkomt lijkt het publiek ook steeds naar hardere muziek op zoek te gaan. Bepaalde artiesten die binnen techno als mainstream beschouwd worden schrikken er ondertussen niet meer voor terug om sets met pure hardcore af te sluiten. Is dit ‘steeds harder gaan’ iets wat je ook binnen drum ‘n bass herkent?

Grappig dat je dat zegt, dit is een tendens die zeker ook aan de gang is binnen drum ’n bass. Als je terugkijkt naar de laatste 15 jaar dan hoor je het gewoon. Vroeger werden artiesten als Ed Rush & Optical bijvoorbeeld als behoorlijk hard beschouwd. Als je nu echter naar Wormhole luistert is dat gewoon funky, er is niets hard meer aan. Je hebt nu echt extreme muziek, zoals bijvoorbeeld Black Sun Empire. Deels komt dit volgens mij door vooruitgang in productie, waardoor het allemaal harder klinkt. We spraken hiernet al over een war for talent, wel hier hebben we het dan over een loudness war. Zelf vind ik dit heel jammer, en ik weiger eraan mee te doen, al voel ik de druk wel af en toe.

FUZZ – Op welke manier voel je deze druk dan?

Af en toe is het gewoon zichtbaar. Dit kan zijn qua verkoop van muziek, maar ook op gigs. Een paar jaar geleden speelde ik bijvoorbeeld op Dour en Annix stond na mij geprogrammeerd. Toen hij overnam veranderde de wei plots in éen grote moshpit, hetgeen in een extreme vorm duidelijk maakte dat mensen inderdaad vaak harder willen. Ik vind sommige van de hardere artiesten best wel goed, maar het is niet iets dat past bij hetgeen ik voor wil staan. Ik ga niet harder draaien omdat anderen harder draaien of omdat het populair is. Ik vind het leuker om te luisteren naar iets waar meer dynamiek in zit, in plaats van puur gecrushte muziek.

FUZZ – Nu we over harde muziek bezig zijn, ik las deze week dat Noisa ermee stopt. Betekent dit iets voor jou?

Ik heb echt waardering voor Noisia, zeker de technische kant van hun muziek respecteer ik enorm. Ze hebben er een mooie carrière opzitten. De muziek op zich is niet helemaal mijn ding, een Noisia-nummer zou zo contrasteren met de rest van mijn sets dat dit niet gaat. Maar het staat vast dat ze op technisch vlak ongelofelijke dingen gedaan hebben.

FUZZ – In een vorig interview zei je grote fan te zijn van samplen, is dit nog steeds het geval?

Wel, ik probeer momenteel op dit moment zo weinig mogelijk te samplen. Samples zijn legaal gezien gewoon problematisch, al blijft er gewoon niets beter dan een goede sample vinden. Dit is en zal altijd een guilty pleasure van mij blijven, het mag niet maar de muziek die ik het liefste hoor is vaak samplegebaseerd. Anderzijds biedt het zelf producen wel wat artistieke uitdaging, op een gegeven moment werd samplen bijna te makkelijk. Ik probeer nu dus muziek te maken op een manier die klinkt alsof hij gesampled is, muziek moet voor mij vintage klinken. Een piano mag voor mij bijvoorbeeld niet uit perfecte MIDI-akkoorden bestaan, er moet wat imperfectie in zitten.  

FUZZ - Ik las even geleden dat Nina Kraviz in een interview zei dat er behoorlijk lang niets vernieuwend meer gebeurt in elektronische muziek, en dat alles wat uitkomt een herkauwing is van al bestaande genres en muziek. Ben jij het daarmee eens?

Ik denk dat het zo is dat veel genres hun maturiteit bereikt hebben en dat de stijlregels al bepaald zijn. Op éen of andere manier is het dan ook niet fair om vernieuwing te verwachten. Zeker bij drum ’n bass heeft dit wel iets ironisch, aangezien er rond het genre iets hangt dat het vernieuwend en future moet zijn, terwijl het dit al lang niet meer is. Een heel groot deel van het genre wordt nog steeds geïnspireerd door Ed Rush & Optical bijvoorbeeld, daar is dus weinig vernieuwend aan.

Voor mij is dit gewoon een natuurlijke evolutie, in het begin is alles undefined, maar op een bepaald moment krijg je zekere regels waardoor vernieuwing moeilijker wordt. De vernieuwing die er de laatste jaren binnen drum ’n bass nog was is vooral productietechnisch geweest. Verder denk ik dat het ook voor een stuk perceptie is, Nina Kraviz zit in techno en dat is al lang niet meer vernieuwend, net zoals drum ’n bass. Erg is dat op zich niet, het feit dat een genre zo lang kan overleven is net positief voor mij.

FUZZ – Wie heeft er volgens jou een verfrissende sound in drum ’n bass?

Kimyan Law is een producer die voor mij dingen echt anders doet dan de anderen. Maar voor mij hoeft muziek niet altijd fresh te zijn om goed te zijn.

FUZZ - Bedankt voor de babbel, Lenzman!