Interview: Letherette

Interview: Letherette

Binnenkort brengt het Britse duo Letherette hun nieuwste album, Brown Lounge Vol. 5, uit. De heren werden vooral bekend met hun releases op Ninja Tune, het label waar ook artiesten als Bonobo en Bicep groot mee werden. Een tijd geleden richtten ze Wulf, hun eigen label, op. Hierop releaseten ze tot nu enkel hun eigen muziek, dit aan een verschroeiend tempo en met veel variatie qua genres. Brown Lounge-serie is een reeks albums die vol met chille hip-hop-beats staan. De heren schuimen hiervoor platenzaken en obscure blogs over oude labels af, in een nooit stoppende zoektocht naar samples. Wij kregen Andrew Harber, naar aanleiding van hun nieuwste release, te pakken voor een interview. 

FUZZ – In oktober komt jullie nieuwe album, Brown Lounge 5, uit. De Brown Lounge-serie verschilt qua stijl nogal van andere albums die jullie eerder uitbrachten. Begin je bewust aan je muziek met het idee dat je een Brown Lounge album gaat maken?

Wel, nu ik erover nadenk is het eigenlijk gek dat Brown Lounge 5 een album genoemd wordt. Voor mij houdt het ergens het midden tussen een mixtape en een album. Wat je vraag betreft is het niet zo dat ik op een dag beslist heb om een nieuw Brown Lounge-album te maken en daar dan aan gewerkt heb tot het af was. Voor mij is muziek maken iets dat heel natuurlijk gebeurt. De tracks die ik maak zijn de ene keer house en de andere keer meer hip-hop-achtige beats. Meestal maak ik gewoon in het wilde weg muziek, eens ik genoeg tracks heb die bij elkaar passen dan komt er een release van. Dat was nu ook het geval bij Brown Lounge 5, al denk ik dat ik zoveel gemaakt heb dat ik meteen ook een zesde editie zou kunnen releasen.

Mijn muziek is sterk samplegebaseerd, dat is zeker, maar het ligt niet altijd op voorhand vast wat ik ga maken. Het kan bijvoorbeeld perfect zijn dat ik aan een housetrack begin maar niet tevreden ben met hoe het loopt. Dan kan het zijn dat ik alles ga vertragen en er een andere beat onder zet en plots tot een hip-hop-beat kom. Op zich is er qua techniek veel anders, het is eerder het tempo en de percussie die je gaat aanpassen.

FUZZ – Hoe geraakte je zelf verzeild in de wereld van samplen?

Voor mij begon het allemaal met muziek als Homework van Daft Punk. Hierdoor ben ik zelf begonnen met het zoeken naar samples. Daarna leerde ik artiesten als Madlib en MF Doom kennen, hierdoor ging ik ook hip-hop maken. Het feit dat ik nu Wulf Records hebt geeft mij een enorme vrijheid, ik breng gewoon uit wat ik zelf wil.

FUZZ – Is deze vrijheid iets dat je niet had op grotere labels, als Ninja Tune?

Wel, het moeilijke aan releasen voor een groot label is dat ik mijzelf dan een vrij grote druk opleg en alle muziek begin te overdenken. Het label heeft zo’n goede reputatie dat je niet tekort wil schieten. Al moet ik wel zeggen dat het label mij zelf nooit enige druk opgelegd heeft, het kwam eerder vanuit mijzelf. Ninja Tune was voor mij een geweldige ervaring, ik heb de kans gekregen de wereld rond te reizen, geweldige mensen leren kennen en veel vrienden gemaakt. Toch denk ik niet dat ik nog zou tekenen bij een groot label. Hetgeen je ook hebt is dat als je zelf bijvoorbeeld overtuigd bent van een nummer en het label niet, je moet gaan onderhandelen om het toch te kunnen uitbrengen.

FUZZ – Op Wulf staan momenteel enkel jullie eigen releases, ben je ook op zoek naar werk van andere artiesten om te releasen?

Ik heb het hier gisteren nog met Rich over gehad! Op zich willen we wel mensen zoeken om op het label te releasen, maar dat is tegenwoordig geen sinecure. Veel artiesten releasen liever zelf hun muziek of wagen hun kans bij de grotere labels. Ik kijk wel op naar labels als bijvoorbeeld EGLO en Apron, ze hebben echt een sterk label. Nu, net zoals het maken van muziek is het vinden van artiesten iets dat voor mij natuurlijk moet gebeuren.

FUZZ – Samplen is alomtegenwoordig, maar wie gebruikt samples volgens jullie op een echt originele manier?

Als ik hiervoor iemand moet noemen dan is het Actress, een artiest die ook op Ninja Tune zit. Akufen en SOUND STREAM zijn ook echt goed. Ik word vrij sterk beïnvloed door de muziek die ik op een bepaald moment luister, als ik naar Madlib luister krijg ik zin om hip-hop te maken, als ik naar SOUND STREAM luister dan krijg ik zin om speciale house met bizarre samples te maken. Oudere artiesten die het samplen voor mij tot een kunst verhieven zijn voor mij dan weer Daft Punk, MF DOOM en Dr. Dre.

FUZZ – Jullie hebben de laatste tijd een pak muziek uitgebracht op Wulf. Merken mensen de muziek nog op als je aan zo’n tempo releaset?

Ik denk niet dat daar een juiste of foute manier qua werken in is. Kijk naar Knxwledge, toch wel een bekede hip-hop-producer. Hij brengt muziek uit aan een verschroeiend tempo. Anderzijds heb je bijvoorbeeld Boards Of Canada, die zo om de vijf jaar eens iets uittrekken en de hype rond hun muziek zijn werk laten doen. Voor ons werkt het om een goede flow te hebben en regelmatig nieuwe muziek uit te brengen. Hierbij is het wel een voordeel dat we verschillende stijlen producen, hierdoor kunnen we toch wat afwisseling bieden.

FUZZ – Als je naar jullie touragenda kijkt dan valt het op dat jullie nog maar weinig gigs doen. Is hiervoor een reden?

Om eerlijk te zijn geniet ik op zich minder van het doen van gigs. Ik beschouw mijzelf sowieso meer producer dan DJ, ik heb het mixen ook nooit veel geoefend. Ik heb er weleens over gedacht om CDJ’s aan te schaffen maar het meeste van mijn tijd kruipt nu eenmaal in producen, dat doe ik het liefste. Er was een tijd dat ik graag live speelde, maar dat is ook gedaan. Het is behoorlijk vermoeiend om steeds dezelfde songs te spelen tot je het gevoel hebt dat je ze nooit van je leven nog wil horen. Iedereen is tegenwoordig ook DJ, ik heb niet het gevoel dat ik veel toe te voegen heb, dus laat ik het liever aan anderen over.

FUZZ – Luister je zelf nog veel moderne muziek, of is het eerder de oude muziek van waaruit je ook je samples haalt?

Ik luister eerder naar oude muziek, al is er wel wat afwisseling. Het gebeurt dat ik bijvoorbeeld een tijd veel naar house luister, en dan ook zelf house begin te maken, al probeer ik er steeds oudere muziek in te verwerken. Ik heb door de jaren heen een behoorlijke muziekcollectie opgebouwd en heb ondertussen redelijk wat muziek gedigitaliseerd. Ik zit ook vaak op fora waar 70s-muziek op te vinden is, soms gaat dat dan echt over bands die maar éen album uitbrachten. Ik probeer steeds op zoek te gaan naar vreemde, ongebruikelijke muziek om te samplen. De zoektocht naar een goede sample is en blijft gewoon het leukste dat er is. Het internet heeft alles ook een pak makkelijker gemaakt, ik hoef niet meer naar een obscure record shop in Berlijn te gaan om muziek te ontdekken.

FUZZ – Laatste vraagje, doe je de mastering van je tracks zelf?

Dat hangt af van release tot release. Sowieso als ik iets op vinyl laat pressen dan laat ik het masteren, dat is gewoon te belangrijk. Uiteraard probeer ik wel eerst om mijn tracks zelf zo goed mogelijk te laten klinken.

 

Artiesten in dit artikel