Interview: Ode Maen

Interview: Ode Maen

Hij is al even één van de meest veelbelovende dj's en producers in ons land, regelmatig speelt hij marathonsets van twaalf uur in Decadance en ook in het buitenland beginnen ze hem te kennen. Ode Maen valt niet meer weg te denken uit de minimal techno scene in België. Tijd dus om deze in Gent opgegroeide Brusselaar eens uit te nodigen voor een gesprek!

FUZZ - Hey Ode, hoe is het voor jou allemaal begonnen en vanwaar komt die voorliefde voor meer duistere sounds? 

Ode: Ik zal even kort mijn verhaal schetsen. Geïnspireerd door een show van Cirque Du Soleil als kleine jongen vertelde ik mijn vader dat dat was wat ik ook zou willen doen. Tien jaar lang draaide mijn leven rond klassiek ballet, vandaar de sterke voorliefde voor een dansvloer.

Op mijn vijftiende wisselde ik van school naar Eeklo. Daar raakte ik aan de praat met één van de dj’s in een bar vlakbij school en binnen de kortste keren waren we beste maten. Voor ik het wist spendeerde ik mijn tijd in een platenwinkel, of bij Filip en zijn enorme collectie aan vinyl, of achter een dj-booth.

FUZZ - Was het dan meteen techno wat jou aansprak of is het met andere genres begonnen? 

O: Tijdens die periode waren retro en trance het van het voor mij. Ik was nauwelijks 15 jaar toen ik voor het eerst in één van de legendarische afterclubs in Vlaanderen speelde. In een klein donker kotje stonden we dan allen samen batend in het zweet op die zweverige muziek te dansen.

Nadien werd ik door andere vrienden voorgesteld om eens naar Timewarp in Mannheim te gaan, daar heb ik voor het eerst Plastikman en vele andere gezien. Richie Hawtin en zijn muziek hadden me direct bij de keel te pakken. Vanaf toen was ik verloren aan techno- en minimalmuziek. Mijn vriendschap met Massaar ontstond ook door die passie.

FUZZ - Als 15-jarige stond je dus eigenlijk te draaien in clubs waar je normaal gezien nog niet eens binnen zou mogen? 

O: Ja eigenlijk wel, na de lokale cafés in Eeklo ging ik steeds vaker mee met Filip feesten en draaien in clubs wat verder van huis. We speelden in o.a. The Kings, Cherry Moon, Club Two, Illusion, Cream. Dankzij hem en onze platen kwam er op jonge leeftijd al direct heel wat support van de grotere spelers binnen de scene. Op sommige plaatsen wisten ze wel niet altijd mijn leeftijd ... 

FUZZ - Je werd toen redelijk vlug opgepikt door Sweet Trade en Feestgedruis, welke rol hebben zij tot nu toe gespeeld in jouw carrière?

O: De eerste keer dat ik Tom Reynders (red. oprichter van Sweet Trade en Feestgedruis) ontmoette was op mijn 16de. Hij sprak me toen aan over al zijn ideeën omtrent Feestgedruis. Uiteindelijk heeft hij me de kans gegeven om voor de eerste keer op een Thé Dansant te spelen in de tijd dat het nog een feest voor maximum 300 man was. Nadien is de band met Tom alleen nog maar sterker geworden. 

"Tom en ik delen de mening dat een evenement veel meer moet zijn dan een soundsystem neerzetten en enkele lichten ophangen. Het moet iets zijn wat mensen kunnen voelen en wat inspirerend werkt."

FUZZ - Van afterclubs in België naar recent buitenlandse bookings, een sterke opmars! Waar heb je dit jaar nog allemaal al gespeeld? 

O: Hoogtepunt van het jaar was sowieso Extrema Outdoor in Houthalen-Helchteren. Dat was één van de grootste gigs die ik al gespeeld heb. Ook in de Vooruit mogen spelen tijdens de laatste nacht van de Gentse Feesten was erg speciaal voor iemand die vlakbij de Artevelde stad is opgegroeid. Samen met Massaar speelde ik daar na toppers als Gary Beck, Raving George en nog heel wat anderen. Bij kleinere events en clubs heb je dan natuurlijk weer veel meer voeling met de zaal en daar kan ik enorm van genieten. Daarnaast is lange sets spelen helemaal mijn ding!

Qua buitenlandse bookings heb ik dit jaar tweemaal in Milaan gespeeld. In Hamburg heb ik bij Fundbureau achter de knoppen gestaan, voor mij persoonlijk toch een heel belangrijke club. Veel van de muziek die ik speel is in Hamburg ontstaan, net als veel van de labels waardoor ik beïnvloed word. Dan denk ik vooral aan Der Hut en de Plux-feesten. Labels die de typische Duitse techno en minimal combineren met het eerder psychedelische aspect.

FUZZ - Die meer psychedelische sound herkennen we vaak in jouw tracks en sets, vanwaar die voorliefde? 

O: Die is er vooral gekomen door de synthesizers die ik gebruik! Voor mij is het altijd belangrijk geweest een diepere feeling te krijgen en een verhaal te creëren in een track of set. Dat is wat moeilijker om uit te leggen, maar laten we zeggen dat ik hierdoor echt geïnspireerd raak.

FUZZ - Al meerdere malen stond Ode Maen op een Hertz-feest. Hoe belangrijk is het dat een evenement je opnieuw blijft booken? 

O: Bij Hertz ben ik geen resident, maar ze hebben me wel al meerdere malen gevraagd. Van DVS1 overpakken na een 24 uurs marathon was een enorm plezante ervaring. Natuurlijk is het fijn om een goede band op te bouwen met organisaties en samen te blijven werken, als ze dan opnieuw aankloppen voor een set is dat een goed teken. 

FUZZ - Je host ook je eigen clubconcept Donnerwetter. Wat is de filosofie achter die avond? 

O: Onze filosofie voor de bookings van Donnerwetter is om mensen te booken waar ik zelf veel muziek van speel. Vaak zijn dit enorm goede producers die jammer genoeg nog niet veel podiumkansen gekregen hebben. Hun platen worden gespeeld door de grootste namen binnen de scene, maar krijgen dus nauwelijks bookings. We proberen het publiek ook kennis te laten maken met nieuwe vormen van minimal techno die in België nog redelijk onbekend zijn. 

FUZZ - Binnen veel andere scenes zijn het juist de pure dj’s zonder eigen producties die weinig kansen krijgen. Straf dat het hier wat omgekeerd is, neen?

O: We proberen nu eveneens die producers via Donnerwetter extra kansen te geven. Er schuilt veel passie in die mensen en dat vertaalt zich vaak in zeer straffe prestaties op het podium. Ons vast publiek apprecieert het ook wanneer we meer onbekende artiesten een kans geven. 

FUZZ - Horen we in een set van Ode Maen dan ook veel eigen producties voorbijkomen? 

O: Bizar genoeg gebruik ik mijn eigen tracks vooral om loops van te maken die ik dan doorheen de set toevoeg aan andere nummers. Dit komt natuurlijk wat door mijn stijl van draaien waarbij ik zoveel mogelijk tracks in stukjes hak om er iets compleet nieuws van te maken. 

FUZZ - Zijn er dan ook grote dj’s die al eens een Ode Maen-track in hun set gestoken hebben? 

O: Ik heb daar eigenlijk heel weinig zicht op. De labels laten me soms wel weten dat grote namen als Richie Hawtin, Marco Carola of Guti mijn tracks gedownload hebben, maar geen idee of ze ook effectief door hen gespeeld zijn geweest. Tot nu toe heb ik nog nooit naar één van mijn helden staan kijken en opeens één van mijn eigen tracks voorbij horen komen.

FUZZ - Hoe ziet jouw studio eruit en hoe ga je te werk?

O: Ableton is de kern van mijn studio. Daarnaast gebruik ik nog de Minibrute (Arturia), Ableton Push, een APC40, heel wat plug-ins en ook enkele gitaarpedalen. Mijn studio is grotendeels nog digitaal en de dj set-up is ook volledig digitaal. In de toekomst wil ik daar wel wat analoge synths aan toevoegen, maar dan moet er eerst wat meer gespaard worden.

FUZZ - Ben je meer favoriet van een analoge of digitale aanpak?

O: Voor mij blijft de sound het belangrijkste. Hoe een producer tot een bepaald geluid komt doet er niet toe. Het is het resultaat wat telt. Analoog geeft een speciale warme klank die niet op een digitaal signaal zit, maar tegenwoordig bestaan er zoveel manieren om toch die warmte te verkrijgen. Van elke oude analoge compressor of delay bestaat er ondertussen wel een emulatie die ongelofelijk dicht in de buurt komt van het originele geluid.

FUZZ - Jouw dj set-up is ook volledig opgebouwd rond een laptop. Hoe zit deze in elkaar?

O: Vroeger ben ik zoals de meeste dj’s begonnen met vinyl te draaien. Na een tijdje heb ik dan de overstap gemaakt naar CDJ’s. Vervolgens ben ik na heel wat te testen toch naar een laptop set-up overgestapt omdat me dat veel meer vrijheid gaf en ik technisch veel verder kan gaan.

Tegenwoordig speel ik met een Allen & Heath Xone:92 als mixer. Qua routing staat Traktor als hoofdsoftware open en wordt het bestuurd door twee X1-controllers. Via de send & return functie van de Xone:92 sluit ik dan ook nog mijn gitaarpedaal aan en ook Ableton Push komt via daar binnen in de mixer. Ableton draait in de achtergrond op mijn laptop om zo ook nog live elementen aan de set te kunnen toevoegen. Voor de effecten blijf ik meestal wel binnen Traktor. Ook live visuals staan hoog op mijn wishlist.

"Het grootste geheim van mijn set-up vind ik het gebruik van vijf filters in totaal, één voor elke track die loopt en dan nog de machtige filter op de master van de Allen & Heath."

FUZZ - Is het dan ook de bedoeling om ooit volledig naar een live set-up over te schakelen?

O: Dat is wel het grote idee erachter ja. Ik wil wel echt naar een volledige live performance gaan. De grootste inspiratie om dit te doen haal ik dan ook uit de optredens van Plastikman. Qua uitwerking zit dat project echt wel perfect in elkaar. Alles is met elkaar verbonden en geeft dus de absolute controle, iets wat me als controlefreak wel aanspreekt.

FUZZ - Je had al reeds releases op Phobos, Sensum Digital, Blackwall, … volgen er nog meer releases?

O: Er komt binnenkort opnieuw een EP uit bij Phobos. Ik kies er trouwens bewust voor om voorlopig enkel met de bovenvermelde labels te werken. Voor mij moet een release meer zijn dan gewoon de tracks op Beatport smijten. Bij Phobos worden alle covers met de hand in aquarel getekend en daarna digitaal verwerkt. Toch wel een unieke werkwijze die dat tikkeltje extra waarde aan een release geeft. Blackwall bijvoorbeeld is een label uit Brussel.

"Zelf vind ik het zeer belangrijk om bij een Belgisch label te releasen. Jammer genoeg zijn ze binnen mijn sound niet zo dik gezaaid. Wie weet start ik er binnenkort zelf wel eentje op."

FUZZ - Je hebt vroeger zelf met vinyl gedraaid. Is het dan niet een beetje een droom om ooit je eigen muziek op vinyl vast te houden? 

O: De emotionele waarde van vinyl zal me altijd bijblijven, ook al koop ik zelf geen platen meer. Toch zou ik het super tof vinden als een label zoveel vertrouwen in mijn muziek heeft om de gok te wagen en een vinyloplage te bestellen. Ik zal altijd het digitale blijven verdedigen, maar een eigen plaat aan de muur, dat zou pas mooi zijn! 

FUZZ - Zijn er op lange en korte termijn nog doelstellingen of dromen die je hoopt te verwezenlijken? 

O: Als de liveset er komt, dan zal dat op artistiek vlak sowieso één van de hoogtepunten zijn. Ik wil mezelf hierin vooral verder ontwikkelen, telkens wanneer ik iets bijleer gaat er in mijn hoofd een nieuwe connectie open en besef ik welke nieuwe mogelijkheden er zijn.

Dankzij mijn nieuwe job bij Keymusic is de interesse voor alles wat met gear te maken heeft alleen maar gegroeid. Wie weet breng ik ooit zelf een controller op de markt als ik daarvoor met de juiste mensen in contact kom. Maar mijn eigen artistieke ontwikkeling blijft voorop staan!

Als ik écht mag dromen zou ik toch graag eens door de mannen van Timewarp gebeld worden om er een setje te draaien. Maar wie me in tussentijd in België nog eens wilt booken, dan kan je bij Sweet Trade terecht (lacht).

FUZZ - Bedankt voor het enorm toffe gesprek Ode. Veel succes met al de toekomstplannen! Hopelijk zien we je binnen enkele jaren eens echt aan het werk op Timewarp.