Interview: organisatie Hart Festival

Interview: organisatie Hart Festival

Na de verhuis van I Love Techno weg uit Gent, was er plaats voor iets nieuw. Maar niet voor lang, want Hart Festival staat te trappelen om het gat op te vullen. Vergelijkingen met het instituut gaan ze vanwege een andere aanpak beleefd uit de weg. Hart moet namelijk tot stand komen via crowdfunding. Tijd voor een vragenrondje over het ambitieuze plan!

FUZZ - Van waar kwamen jullie met het idee om een festival uit de grond te stampen via crowdfunding? Iedereen kent het concept wel, maar niemand associeert het met de evenementenwereld.

Jeroen Decroos: We zijn naar ons weten dan ook het eerste crowdfunded electronic music festival ter wereld, een groot voorbeeld hebben we dus niet. We hebben wel iemand aan boord die al een eigen bedrijfje wist op te starten via crowdfunding. Hij kent dus alle kneepjes en weet hoe of wat. Hij kent het platform van Kickstarter, met alle voor – en nadelen.

Indien we niet zo iemand hadden die het proces al eens had doorlopen, zou dat een moeilijker verhaal zijn. Maar nu begeleidt hij ons, helpt hij de te halen doelen zetten bij de campagne, … Alles wat erbij komt kijken, wanneer je timing moet mikken, dat soort dingen.

Crowdfunding is aan een opmars bezig. Elke bank heeft z’n platform, stad Gent heeft z’n platform, in heel België komen er meer en meer projecten online, die dan ook nog eens meer en meer hun goals halen. Het neemt ook hier een grotere vorm aan, het is niet langer dat grote onbekende fenomeen.

FUZZ - Zelf weten jullie dan weer wel hoe een feestje in elkaar zit met Vlammenwerper. Is HART ter vervanging van Vlammenwerper ontstaan?

Jeroen Decroos: Vlammenwerper bestaat nog steeds hoor, er komt een volgende editie aan met Henning Baer en Inland. HART kwam er eerder door het feit dat er in België zeker nog plaats is voor evenementen op deze schaal. Er zijn enorm veel goede, kleinere promotors in België - maar in het off-season zien we niet veel grotere evenementen. De ervaring met Vlammenwerper is dus wel handig, maar het is niet per se aan elkaar gelinkt.

Jan-Willem Hoste: Het heeft ons wel geholpen qua contacten. We konden het project bij heel wat agents aftoetsen vooraleer we er live mee gingen. Als je de agents niet mee hebt, sta je nergens want het is een ander bookingsmechanisme. Dat hebben we dus afgetoetst op ADE, en iedereen deed er enthousiast over. Toen we zagen dat ze hun artiesten ter beschikking wouden stellen, hebben we de beslissing genomen om ervoor te gaan.

FUZZ - Er zijn geen zorgen na de verhuis van I Love Techno en het verdwijnen van Doomsday Festival?

Jan-Willem Hoste: Dat is een goede opmerking. Er was ook Fade In tijdens de winter, dat heeft ook geen lang leven gekend. Dat is meteen een van de redenen van onze crowdfunding. Is er 2.000 à 4.000 man geïnteresseerd? Het is ietwat underground alternatieve techno en house, maar als er interesse is, kunnen we het risico voor onszelf een beetje beperken.

Onder meer Ben Sims speelt op de eerste editie van HART.

FUZZ - Het is echter wel omgekeerd werken. Normaal ligt er een budget vast en wordt daarmee gewerkt. Jullie zullen zien hoeveel er op tafel komt en zullen daar dan mee beginnen?

Jan-Willem Hoste: Het is eerder om te weten of er wel genoeg volk komt, dan dat het een financiële kwestie is. We willen 30.000 euro ophalen, dat is één derde van de productiekost. Die 30.000 euro vertegenwoordigt ongeveer 1.000 à 1.250 mensen. Indien we die drempel halen, zijn we ervan overtuigd dat er nog genoeg mensen een ticket achteraf zullen kopen tijdens de normale pre-sale. Zij moeten dan de rest van de productiekosten dragen.

Jeroen Decroos: We weten dat pre-sale in België iets moeilijks is, maar als we er nu al in slagen zo veel mogelijk mensen warm te maken voor HART en hen te overtuigen te investeren in de Kickstarter, moet het zeker lukken in de maanden die daar op volgen – dus tussen het einde van de Kickstarter en het effectieve festival – om daar ook nog voldoende tickets te verkopen.

FUZZ - De crowdfunding brengt met zich mee dat jullie de bezoekers echt willen betrekken bij het festival, waar anderen een line-up voorschotelen en that’s it. Dat jullie zelf namen begonnen lossen, deed ons wel opkijken.

Jan-Willem Hoste: Er is een groep van zo’n 150 man die de HARTcore zal vormen. Hen willen we zoveel mogelijk betrekken bij het festival. De mensen die in HARTcore zitten krijgen een eigen stage op HART. Die stage zal groeien in omvang naarmate er meer mensen het project steunen. De leden van HARTcore kunnen dj's voorstellen en nadien een selectie maken. Daarnaast kunnen ze ook de lineup van het launch-event bepalen, met internationale guest.

De mensen die de HARTcore optie kiezen zullen de organisatie van het festival van dichterbij kunnen volgen en hierin ook betrokken worden waar mogelijk. Er is een continue dialoog met de crew van HART en ze kunnen zo ook zaken voorstellen die ze graag anders willen zien. Dit is voor ons uiteraard even hard een experiment als voor hen.

Jeroen Decroos: Onze Kickstarter gaat zowel voor het 18 uur-durend festival in het ICC, als voor de techno door Vlammenwerper in Decadance en de house door We Play House in Niche Club, twee van de meest vooruitstrevende clubs in Gent. Afterparty is niet het correcte woord, het is eerder een verderzetting van het feest op die twee locaties. Naast Gentse dj’s booken we ook daar internationale guests.

FUZZ – Voor de mensen op Kickstarter zal het dus om meer te doen zijn dan hoe de podia eruit zullen zien?

Jan-Willem Hoste: Naast de HARTcore bieden we ook andere zaken aan via Kickstarter, zoals een busrit naar één van de vetste clubs van de benelux. Er is ook een stretch goal vastgelegd: een derde zaal. We gaan hier  dj’s en artiesten zetten die nauw gelinkt worden aan kleinere labels die erg innovatieve sounds hebben uitgebracht de afgelopen jaren.

We kunnen uiteraard niet alles overlaten aan duizenden mensen. Voten op een line-up zou heel mooi zijn, mocht dat praktisch haalbaar zijn. Maar dan krijg je niet veel agents mee.

FUZZ - Hoe reageren de agents op het concept?

Jan-Willem Hoste: Ze gaan er in mee. Af en toe moet je echt wel doorbomen en het twee-drie maal uitleggen. Nu vragen we hen om een optie te nemen en die vast te houden tot na de Kickstarter. Technisch iets lastiger voor hen, maar omdat we hen persoonlijk zagen op ADE en ze ons kennen via Vlammenwerper, heeft het dat vergemakkelijkt.

We hebben geen enkele agent gehad die afhaakte na het horen van dit plan.

Ook bij de house stage die We Play House zal programmeren, zijn er nooit moeilijkheden geweest. Iedereen is bereid om in iets nieuws mee te stappen.

Jeroen Decroos: Echte triple a-headliners zijn er niet bij, maar geen enkele agent was tegen het systeem op zich.

FUZZ - Is er wel ruimte voor grotere namen indien de Kickstarter alle verwachtingen overtreft?

Jan-Willem Hoste: We ronden af op de maximumcapaciteit van het ICC. We gaan niet verhuizen naar de Expo. In het beste geval is de Kickstarter en bijgevolg het event uitverkocht. Maar dan moet de stretch goal van die derde zaal ook al gehaald worden.

FUZZ - Heeft dit verhaal continuïteit naar volgend jaar toe? Hebben investeerders van dit jaar volgend jaar ook voordeel? Of treedt er een soort van winstdeelname in?

Jeroen Decroos: We kijken zeker naar die langere termijn en indien de Kickstarter een succes is gaat Hart Festival sowieso door. Maar over een winstdeelname en consorten is het nog te vroeg voor definitieve antwoorden. Deze Kickstarter dient voor één evenement, het Hart Festival van 2016.

Jan-Willem Hoste: Er zijn verschillende crowdfundingsmechanismen, waarbij mensen onder andere aandelen krijgen bij het investeren. Dat is niet het geval bij Hart Festival. Wij hebben de traditionele Kickstarter; mensen geven aan interesse te hebben in een product dat er op dit moment nog niet is. Indien er genoeg mensen interesse hebben, wordt het mogelijk dat product te realiseren. Dat product is in ons geval een ticket voor Hart Festival. Wij geven hen dan toegang aan de voor ons laagst mogelijke prijs. Indien ze meer willen, kan dat – en dan volgen er ook meer voordelen. Dat is onze relatie met mensen die het evenement steunen. Het is heel dynamisch.

De voorlopige line-up.

FUZZ - Indien er een vlekkeloze editie plaatsvindt in 2016, zal er dan ook een crowdfunding-actie komen in 2017? Of proberen jullie dan op eigen poten te staan?

Jan-Willem Hoste: Dat is een goede vraag, waar we simpelweg zelf nog niet uit zijn. Het is een spannend gegeven. We kunnen de evaluatie onmogelijk nu al maanden op voorhand maken. Indien de Kickstarter niet gehaald wordt, krijgt iedereen netjes z’n centen terug en is het terug naar af. Maar we doen sowieso al onze plannen voor deze editie uit de doeken tegen de start van de Kickstarter.

FUZZ - Jullie werden meteen gebombardeerd als de vervanger van I Love Techno. Is die ambitie aanwezig in jullie toekomstvisie?

Jan-Willem Hoste: We zijn een volledig ander festival in onze ogen. We zetten niet dezelfde muziekstijl dan die er de laatste jaren op I Love Techno aanwezig was, bij ons is het techno en house. We hebben heel veel respect voor I Love Techno, het is een instituut in het Gentse nachtleven. Er is dus geen ambitie hen achterna te gaan.

Wij pretenderen zeker niet om de nieuwe I Love Techno te zijn. Dat zijn inderdaad leuke titels die de media erop kleefden. Maar, je kan simpelweg niet ontkennen dat er na de verhuis van zulk groot evenement plaats is voor iets nieuws. Dat is hoe de markt werkt.

Jeroen Decroos: Alleen de schaal al is kleiner, we hebben andere artiesten, we mikken op een ander publiek. Het is flatterend, maar het is niet waar wij voor staan.