Interview: Partners

Interview: Partners

Op 8 december brengt Partners hun debuutalbum Faust uit op Montage. Een grote stap voor zowel artiest als label, want Faust wordt ook de eerste vinyl (en dvd) release op Montage. Faust is dus zowel een visuele als auditieve conceptplaat. In de zomer van 2017 ontsprong bij James De Graef en Femke Fredrix het idee om een tweeledig album uit te brengen als Partners.

Allereerst is Faust een testament voor de onontbeerlijke dualiteit van Partners. In tegenstelling tot wat de eerste hersenkronkel beweert heeft het album geen snars te maken met Goethe zijn klassieke toneelstuk. De naam is ontleend aan hun kat en het album verhaalt over de relatie tussen mens en dier vertrekkend vanuit de (tragische) avonturen van Faust, de kat. Het eindresultaat is een duizelende maalstroom aan dub, techno, industrial en jungle invloeden. “De bedoeling was een plaat maken die al onze invloeden samenbracht  tot een eclectisch geheel” vertelt Partners.

FUZZ - Waarom hebben jullie zowel een film als een album gemaakt?

Partners: We hebben beide een verschillende achtergrond. James heeft een muzikale achtergrond terwijl ik (Femke) meer in de visuele wereld thuis ben. Een deel van Partners is dan ook het samenkomen van die twee.

Voor Faust zijn we vertrokken vanuit een gevoelsmatig scenario, dan zijn we aan de muziek begonnen met dat scenario in ons achterhoofd. De muziek riep dan ook weer bepaalde beelden op en zo is de bal aan het rollen gebracht. Tijdens het compositieproces blijf je constant bezig met die beeldende aspecten. Maar ook tijdens de montage, die we op een zeer ritmische manier hebben benaderd, ontstond er een wisselwerking met de muzikale structuur.

FUZZ - Het album zelf gaat over de relatie tussen mens en dier. Kun je daar wat meer over vertellen?

Partners: Ons eerste idee was het verhaal van Faust brengen. Hij is een straatkat die in onze tuin was beland. Op een dag hoorde we een onophoudelijk gekerm. Wij zijn dan gaan zoeken waar dat vandaan kwam, en dat bleek een kitten te zijn die vast zat in een struik. Faust had zich helemaal kapot en schor geschreeuwd. Zijn stembanden waren ook naar de kloten. Daardoor heeft hij een heel kenmerkend gemiauw dat veel terugkeert op de plaat. Het album opent met datzelfde gemiauw.

Faust wordt als huisdier ook wel een beetje geobjectiveerd. Dat is ons huisdiertje, ons katje. Wij gebruiken zijn geluiden voor ons werk. Nadat we die gevonden hadden wordt dat opeens dan een tamme kat in een huis. We zijn dan verder beginnen nadenken over hoe de mens dieren soms als een soort object behandelt. Faust gaat vooral over hoe dieren geen autonomie hebben en vaak bekeken worden vanuit hun rol in onze wereld.

FUZZ - In de film zijn er ook (softe) beelden van een slachthuis. Gaat het album dan ook over dat sommige mensen niet willen weten waar hun eten eigenlijk vandaan komt?

Partners: Faust is geen aanklacht tegen de vleesindustrie. Het verkent het idee dat wij onze wil opleggen aan andere levende wezens. We zijn vooral gefascineerd door de contradicties die hierin opduiken. Faust is nadat we hem in huis opgenomen hebben nog eens weggelopen. Toen we hem terugvonden, was hij helemaal van slag en was het één grote chaos om hem te proberen vangen. Je wilt dat beestje dan vangen en verzorgen, maar daarvoor moet je het eerst schrik aanjagen. Daar zit een rare spanning in.

FUZZ - Door jezelf Partners te noemen geef je de indruk dat jullie elkaar al minstens een half leven kennen, is dat ook het geval?

Partners: Nee, eigenlijk kennen we elkaar nog niet zo lang. Maar we geloven oprecht dat we in een vorig leven Bonnie en Clyde waren. Partners is de voortzetting van hun epos.

FUZZ - Wat waren zoal de muzikale invloeden die tot Faust geleid hebben?

Partners: De opzet was om elementen van al de muziek die ons aanspreekt te distilleren in één muzikaal geheel. Daarom is Faust zo eclectisch geworden. Faust is eigenlijk een samenkomst van zogenaamde elektronische oergenres, die in onze vormende jonge jaren een sterke invloed hebben gehad. De elektronische muziek die je in het middelbaar ontdekt zoals techno, drum ’n bass, jungle en breakcore. 

Bij het uitstippelen van het album vroegen we ons af wat voor een gevoel elk nummer oproept en welk genre hiermee correspondeert. Bij industriële techno hoorde dan de legbatterijen in de film. De grootste invloeden waren Adrian Sherwood en Aphex Twin. Nu zie je overal dergelijke kruisbestuivingen van genres opduiken, dat maakt zo’n eclectisch album maken juist zo interessant.

 

Faust komt op 8 december uit op Montage, ook is er een gelimiteerde oplage van 100 exemplaren met de film op dvd. Op 8 december vindt tevens de release party plaats in Minus One in Gent met Partners, LOFT, Onmens, Genderboy (Perronzes) en Crat, label-baas van Montage.

Artiesten in dit artikel
Tags