Interview: Poldoore

Interview: Poldoore

In mei loste de Belgische artiest Poldoore zijn nieuwste album: Mosaic. Dit album is de opvolger van het heerlijke The Day After en telt maar liefst dertien tracks. Hierop bewijst de Leuvenaar nog maar eens zijn talent om aan de hand van samples heerlijk chille en zomerse tracks te maken. Bovendien is zijn productiestijl ook zodanig geëvolueerd dat samples nauwelijks nog herkenbaar zijn en de nummers meer dan ooit echte producties zijn. Genoeg voor ons om de man eens te contacteren voor een interview! 

FUZZ - Hoe vind je zelf dat je geëvolueerd bent ten opzichte van je vorige album? 

Het was 3 jaar geleden dat ik nog een volwaardig album had uitgebracht, dus daaruit kan je waarschijnlijk wel afleiden dat ik voor deze plaat meer mijn tijd heb genomen. Ik wou inderdaad vermijden om exact hetzelfde album af te leveren als vorige keer, maar toch wou ik wel de Poldoore-sound te bewaren. Geen gemakkelijke opdracht, maar ik heb het gevoel dat ik er uiteindelijk toch in geslaagd ben. Ik heb geprobeerd om dynamiek in mijn producties te brengen, dit door veel live instrumenten op te nemen, de tracks niet te voorspelbaar te maken qua arrangement en vooral meer hands-on te werken. Na jaren puur in the box producen groeide de laatste jaren toch de nood om meer te bewegen in de studio en met hardware te beginnen prullen. Analoog werken brengt ook een andere workflow met zich mee en heeft de productie van dit album toch wat nieuwer doen aanvoelen.

FUZZ - Op je nieuwe album lijk je de samples nog beter te beheersen dan voordien. Mijn aanvoelen is dat je je samples veel meer ‘eigen’ gemaakt hebt, in de zin dat het oorspronkelijk nummer waaruit ze komen nog moeilijk te herkennen is. Is dit iets dat je bewust doet?

In de meeste nummers heb ik inderdaad tientallen nummers gesampled, maar vaak op een heel subtiele manier. Soms gebruikte ik zelfs maar een kwart van een seconde uit een bepaald sample. Voor mij is het samenvoegen van 20 kleine stukjes uit verschillende nummers tot een nieuw, samenhangend geheel een grotere uitdaging dan een simpelweg een loop te samplen en er je eigen drums onder te zwieren. Niets tegen mensen die zo werken – ik heb dat zelf vroeger ook zo gedaan – maar ik vond daar al snel geen uitdaging meer in. Vandaar dat ik er ook graag eigen instrumentatie aan toevoeg en er wat synths over leg.

FUZZ - Op welke track(s) ben je zelf het meest fier (en waarom)?

Dat variëert echt van dag tot dag, maar over het algemeen denk ik dat Can’t Love You More, Just Like A Melody, Solace, When It’s Gone en Melatonin er voor mij momenteel bovenuit steken. Ik luister natuurlijk op een andere manier naar mijn muziek dan de gemiddelde luisteraar. Ik haal uit deze tracks de meeste voldoening omdat ik er qua productie het meest trots op ben. Voor het grootste deel van de luisteraars gaat het puur om de sfeer die de nummers uitstralen en het kan hen waarschijnlijk worst wezen dat ik een hele dag aan de sound van een bepaalde synth heb gewerkt.

FUZZ - Je gaat binnenkort mee op tournee met The Geek x Vrv naar de VS en Canada, is het de eerste keer dat je zo ver tourt? 

Dat gaan inderdaad mijn eerste shows aan de andere kant van de oceaan zijn. Ik heb zelf een jaar of vijf in de VS gewoond en ben er al een keer of 8 terug naartoe gegaan met mijn familie, dus het is me daar zeker niet onbekend. Maar touren en op het gemak wat roadtrippen zijn toch twee totaal verschillende manier van reizen.

Ik ben met The Geek x Vrv in contact gekomen via SoundCloud. We bleken toen dezelfde boekingsagent te hebben in Frankrijk en zijn mekaar dus al heel vaak tegengekomen tijdens het festivalseizoen. Altijd good times met die mannen.

FUZZ - Voor veel artiesten lijkt touren een zenuwslopende race van luchthaven naar luchthaven te zijn. Heb je ook zo’n druk schema of las je hier en daar wat pauze in om te genieten van de omgeving en wat zaken te bezoeken?

Op deze tour gaat het inderdaad van hotel naar hotel en luchthaven naar luchthaven rushen zijn. Ik denk dat we uiteindelijk 8 shows op 10 dagen gaan spelen, wat het inderdaad moeilijker maakt om de steden zelf te bezoeken. Gelukkig gaat mijn live setup vrij compact (moeten) zijn, dus op zich ga ik niet al te lang moeten soundchecken en hopelijk elke avond de buurt van de venue tenminste wat kunnen verkennen. Daar heb ik gerust een paar uur slaap voor over.

FUZZ - Ik neem aan dat je maar een klein percentage van het aantal beats die je op je PC hebt staan ook effectief uitbrengt. Komt er misschien ooit een B-Sides plaat?

Klopt zeker! Ooit zal ik waarschijnlijk wel nog eens wat B-sides uitbrengen, maar voorlopig ga ik mijn releases toch focussen op de nummers die voor mij releasebaar zijn. Het vergt ook wel wat moeite om halve beats of losse ideëen te gaan opgraven en af te werken, terwijl die in je hoofd al afgeschreven waren.

FUZZ - Je begon een tijd geleden een Spotify-afspeellijst waar wekelijks nieuwe beats in komen. Via welke weg vind je zelf het meeste nieuwe beats/muziek? 

Voor mijn Beats On Demand-lijst ga ik eigenlijk op zoek via de klassieke kanalen zoals Spotify, YouTube, MixCloud, SoundCloud,… Het jammere is natuurlijk dat er massa’s pareltjes op SoundCloud en YouTube staan die niet op Spotify beschikbaar zijn en ik dus niet in mijn lijst kan zetten. Misschien moet ik ook eens een SoundCloud of YouTube  lijstje beginnen.

FUZZ - Wie zijn er op dit moment je favoriete artiesten? Welke artiesten moeten we volgens jou in de gaten houden?

Goeie vraag… Ik heb de neiging om in fases naar muziek te luisteren: de ene week luister ik enkel naar ambient à la Sorrow, Aether of Synkro, de week erop naar meer organische muziek zoals Bonobo of Four Tet en een maand later naar disco/funk mixtapes op MixCloud. Maar momenteel wordt er hier in huis veel St. Germain, Tycho en Studio One compilaties gedraaid. Qua beatmakers zou ik zeker quickly, quickly, Kupla en Instupendo in het oog houden. Die gasten gaan nog potten breken.