Interview: Pomrad

Interview: Pomrad

Na enkele jaren wachten kwam begin deze maand het debuutalbum Knights van Pomrad uit. 16 nummers tellend en samenwerkingen met onder andere Selah Sue & Billie zorgen voor een gevarieerd album. Wij spraken af met Adriaan Van de Velde, de Antwerpse koning van de keytar, om zijn funk in levende lijve te ondervinden.

FUZZ - Jouw debuutalbum Knights is op 3 juni uitgekomen. Hoe voelt het om het eindelijk uit te brengen?

Adriaan: Het is een goed gevoel, verlossing is wat overdreven, maar dat zeg ik nu omdat het zo lang geduurd heeft alvorens het klaar was. Daarna was het ook nog eens wachten totdat het daadwerkelijk werd uitgebracht. Dus toch wel opluchting uiteindelijk!

FUZZ - Het album bestaat uit 16 nummers en veel samenwerkingen. Hoe ben je bijvoorbeeld bij Selah Sue terechtgekomen?

AVDV: Sanne had mij ooit eens gecontacteerd om samen te werken, of vrijblijvend iets te proberen. Vervolgens hebben we heel wat muziek gemaakt en één van de dingen die toen ontstaan zijn, heb ik gebruikt voor mijn album.

FUZZ - Dus uiteindelijk heb je meerdere dingen gemaakt met Selah?

AVDV: Ja, meerdere probeersels die al bijna de vorm van een nummer naderden. Het was ook niet duidelijk of het bestemd was voor mijn of haar plaat. En dan is er uiteindelijk één nummer gekozen voor mijn cd.

FUZZ - Was de tijd rijp voor een album? Hoe voelde je dat net aan?

AVDV: Eigenlijk kon het album al vroeger uitgebracht zijn, maar het heeft langer geduurd omdat ik nog niet tevreden was. Een cd moet natuurlijk altijd zo snel mogelijk af, maar als het nog niet goed genoeg is kun je beter verder werken. En hoe lang dat dan precies duurt, kan je niet zeggen. Uiteindelijk was het klaar én goed genoeg en dan heb ikzelf beslist dat het tijd was om het uit te brengen.

FUZZ - Krijg je veel respons vanuit de muziekwereld op jouw muziek?

ADVD: Jazeker, het is ferm om te zien dat het begint te leven bij artiesten waar je echt fan van bent. Dat is fantastisch en ik denk dan ook dat hier latere samenwerkingen inzitten. Het is op alle vlakken, ook al ben ik al vijf jaar bezig, nog altijd een beginpunt voor mij. Door omstandigheden heeft dit zolang geduurd en ergens denk ik ‘shit, net de trein gemist’.

FUZZ - Omtrent improvisatie: jouw thesis ging ooit over de toestand van de artiest tijdens de performance en daar had je het veel over improvisatie. Is dat ook het geval bij de nummers op dit album? Heb je vaak op het moment zelf een idee gehad of had je op voorhand echt al een visie?

ADVD: Beiden. Soms vertrek je vanuit een improvisatie waar je dan opeens inspiratie uit krijgt, soms komt dat meer vanuit harmonie, melodie, emotie of sfeer en probeer je deze om te zetten in klanken. Het is vaak een mooie interactie tussen deze twee manieren.

FUZZ - Deze zomer sta je op veel festivals zoals Couleur Café, Dour, Jazz Gent en Pukkelpop. Je treedt altijd live op met twee bandleden. Heb je dit altijd al gedaan of heb je ooit zelf gedraaid?

ADVD: Nee, ik heb nooit zelf gedraaid, altijd een live-act. Eerst solo met synths op het podium en dan bijkomende samples. En dan nu met een nieuwe liveband!

FUZZ - Pomrad is begonnen als een project wat je vrienden leuk vonden en je daarom aanmoedigden. Heb je nu een volwaardig project?

ADVD: Volwaardig is het zeker, dat is het misschien altijd wel ergens geweest. In het begin was het wat zoeken en vanuit het gegeven ‘fun’ wat onnozel doen. Maar onnozel doen is eigenlijk ook serieus voor mij. Het was iets halsoverkop wat dan stilletjes aan richting kreeg.

Eerst trok de muziek op niet veel. Er zat wel iets in, maar dat was echt gewoon op een seconde gemaakt, om het zo te zeggen. Het merendeel was toen nog niet volledig uitgewerkt, nu wel. Ik ben nog altijd niet helemaal tevreden over mijn muziek. Het is nog niet wat ik denk dat het kan zijn. 

FUZZ - Er is nog meer potentieel?

ADVD: Inderdaad. Er is nog ruimte voor verbetering. Hoop ik, denk ik. Als dit niet het geval is, is dit het, dan ben ik evengoed content. Het is wel al iets heel positiefs waar ik trots op ben.

 

Een foto die door pomradmusic is geplaatst op 16 Mei 2016 om 9:38 PDT

 

FUZZ - We spraken daarjuist over onnozel doen. Tijdens BRDCST was er bijvoorbeeld een donkerder nummer en hiertussen riep je plots ‘joepie’, waardoor heel de zaal in de lach schoot. Hecht je een bepaalde waarde aan humor en lachen in jouw muziek?

ADVD: Daar denk ik niet echt bij na. Het is niet dat ik ineens bewust beslis, nu ga ik wat humor ertussen gooien. Dat gebeurt gewoon, die ‘joepie’ is ook zo iets dat automatisch is gekomen tijdens één of ander moment. Ik vind het belangrijk om dit ook te relativeren.

FUZZ - Voor jouw album wordt gezegd dat je vooral veel inspiratie uit 80’s funk haalde, luister je hier dan ook voornamelijk naar?

ADVD: Nee, ik luister echt naar heel wat verschillende muziekstijlen. Ik verwijs vaak naar 80’s funk en soul omdat dat toevallig gaat, want musicologisch of cultuurhistorisch gezien leunt dit het dichtst aan bij de dingen die ik maak. Het zijn de meest correcte referenties die te vinden zijn.

FUZZ - Het is dus omdat het zo dicht bij elkaar aanleunt, dat je eruit kan putten?

ADVD: Ik wil maar zeggen dat ik ook naar veel elektronische muziek van nu luister, maar als referentie zijn funk en soul het belangrijkste. Alle muziek rond die genres van eind jaren zeventig tot nu, jaren 70, 80, 90, jaren 2000, waarbij 2000-2010 zelfs nog de belangrijkste periode is, spreken me aan. Maar eveneens 90’s r&b, hiphop en drum ’n’ bass uit de jaren negentig waren zaken waar ik veel naar luisterde.

De drum ’n’ bass wat ik vandaag op de radio hoor, lijkt in de verste verte niet op wat ik toen luisterde. Bovendien is veel elektronische muziek van nu inspiratie, zoals de bass-muziek die gegroeid is van 2008 tot nu. Er zijn dus zeker ook invloeden van moderne muziek aanwezig.

FUZZ - Je zal dus op enkele festivals optreden, heb je een voorkeur: clubs, optredens of festivals?

ADVD: Elk heeft z’n eigen karakter. Typisch antwoord natuurlijk, maar clubs kunnen soms beter werken omdat ik eerder dans en clubmuziek maak, terwijl festivals even goed heel uniek kunnen zijn met de juiste sfeer en het juiste moment.

FUZZ - Heb je momenteel nog andere projecten buiten Pomrad waar je mee bezig bent of wil zijn?

ADVD: Ja, een paar. Die projecten staan nu op een heel laag pitje, omdat ik vooral heel hard bezig ben met productie voor Pomrad. Via Pomrad wil ik wel meer producen voor artiesten. En dat wil ik nu proberen uit te bouwen, dus moet ik m’n vaardigheden verbeteren en zoveel mogelijk dingen maken. Het is een hele zoektocht om erachter te komen hoe je echt iets speciaals en cools kunt maken. Het producen voor andere artiesten dient dan als oefening, maar meteen ook als een toepasbaar iets.

FUZZ - Heb je bepaalde ambities of doelstellingen die je nog wilt bereiken?

ADVD: Dat dus, producen voor andere artiesten. En zo snel mogelijk een nieuw album maken. Ik hoop dat ik in 2017 een nieuw album kan tonen, daar ben ik nu heel hard mee bezig. Dat er nu wat vaart in komt, zodat het ook wat sneller gaat en het volgende album ook weer beter zal zijn. Het zou ook tof zijn als de intervallen tussen releases kleiner worden.

En daarna op alle vlakken vaardigheden verbeteren als muzikant en producer. Het is een hele boterham om alle aspecten goed te krijgen en te beheersen, los van het maken en componeren heb je ook technische aspecten, opnametechnieken, mixen, arrangeren en editen. Allemaal dingen waar ik wel goed in ben, maar die ik wel moet aanscherpen, want het voelt nog niet matuur genoeg.

FUZZ - Je wilt van Pomrad iets maken waarvan je kan leven? Gaat dat momenteel nog niet?

ADVD: Nee, dat gaat niet. Het kost gigantisch veel om gewoon met een band te toeren. Zeker als je in het buitenland wilt spelen, daarom is het momenteel alles opsparen en investeren. Dat zal zo nog wel even blijven duren.

Ik geef ook wat les in de muziekschool (jazzpiano), een ideale bijverdienste. Ik heb nu het geluk dat ik heel zuinig kan leven, door zeer weinig huur te hoeven betalen. Het is wel de bedoeling dat Pomrad, niet per se enkel met Pomrad, maar dat ik met muziek mijn boterham kan verdienen. Dit gaat, maar het is een hele lange weg waar ik aan moet timmeren.

FUZZ - Ga jij zelf naar festivals & concerten?

ADVD: Neen, ik heb festivals nooit echt leuk gevonden. Misschien ben ik op dat vlak een beetje een seut. Ik hou gewoon niet van die drukte. Als er teveel impulsen zijn, word ik al snel zenuwachtig. Ik had ook geen goesting om me zat te zuipen, zoals mijn vrienden dan soms deden. Of andere verdovende middelen te gebruiken, waar ik absoluut geen zin in had.

"Ik ging wel regelmatig naar klassieke concerten met het conservatorium. Interessante vraag, want er zijn nooit echt concerten waar ik ‘wow’ bij kan zeggen." - Adriaan Van de Velde (Pomrad)

FUZZ - Die beleving als artiest is dan veel aangenamer hopelijk?

ADVD: Optreden is sowieso heel leuk. Het is zalig om voor zo’n festivalpubliek te spelen. Voor mij zijn dit twee werelden, het ene is de backstage en het podium waar je opstelt en soundcheckt. Zodra het publiek er is, gaat dan de poort open naar het andere universum. Ineens kom je in een andere wereld terecht met de gecontroleerde podiumsfeer en wanneer er iets misgaat steunen de techniekers jou onvoorwaardelijk. Voeg daar het publiek nog aan toe, en dit alles tesamen geeft een heel speciale vibe als geheel.

Ik kan me echt wel voorstellen hoe dit is als festivalganger, misschien moet ik dit toch ooit eens meer doen en toch eens drinken? Het is heerlijk om dan toch in die sfeer terecht te komen, en dan vooral als provider. Fantastisch om mensen te kunnen overspoelen, dat je ze kunt laten drinken van jouw muziek.

FUZZ - Wij zagen jou aan het werk op BRDCST, met keytar in de hand en met jouw vorige liveband. Dit was iets helemaal anders dan wat we ons op voorhand hadden voorgesteld. Het was een verrassingseffect wat veel meer creëerde dan wanneer je achter een draaitafel zou staan, wat mensen wellicht eerder verwachten van een producer.

ADVD: Ik denk dat spelen met een band ervoor zorgt dat je gewoon met uw publiek kunt spelen, en ze op een of andere manier toch kunt meenemen door te bewegen op het podium. Dan hoop je op deze manier de vonk te kunnen laten overslaan. Een ideale setting om te doen met liveband, daarom dat ik dj’en nooit zo leuk vond, zeker voor mijn muziek.

FUZZ - Om af te sluiten, stel nu dat je één artiest zou moeten kiezen waarmee je kan toeren, wie zou dat zijn?

ADVD: Als voorprogramma gebeurt dat vaak, zeker als opstap. Ik denk dat zo een grote artiest het meest functioneel zou zijn. Hetgeen waar ik fan van ben, zou niet direct passen. Als ik één artiest zou kunnen kiezen zou het Beyoncé zijn, omdat dat gewoon de grootste naam is en ik het echt cool vind wat ze doet. Meer elektronisch gezien, misschien een Daft Punk of Justice? Ik ben ook erg geïnteresseerd in het voorprogramma van elektronische muziekartiesten die eveneens een live band bijhebben, zoals Hudson Mohawke bijvoorbeeld. 

FUZZ - Bedankt voor de aangename babbel Adriaan!

Artiesten in dit artikel