Interview: Pron Records

  • Feature
Door Mattice Molenaers 07 maart 2019

Afgelopen week sloegen we een praatje met Jerry May, kopman van Pron Records. Toen wij nog in onze pampers zaten was Jerry volop bezig met het timmeren van zijn weg naar de top in het Belgische nachtleven. Dit als DJ en producer onder het alias Jerry May. Met releases op Detone Music (UK), Bonzai Records (BE), Sub society (USA) ontpopte May zich op korte tijd tot een gerespecteerd producer. Zijn tracks kregen de support van Len Faki, D-Formation, Paco Osuna en Reset Robot, om er een paar op te noemen. Ook Mark Night en Roger Sanchez konden niet meer naast dit opkomend Belgisch talent kijken en supportten zijn nummers in hun radio shows. 

Niet alleen op vlak van productie verliep het vlotjes voor Jerry, ook als dj heeft hij zijn stempel kunnen drukken over verschillende podia in heel België. Denk: Tomorrowland, Laundry Day, Ostend Beach, Neverland, Café d'Anvers, H20, Cherry Moon, La Rocca, etc. 

 De laatste jaren is het echter rustig geweest rond Jerry May. Een tijd geleden besloot hij de draad terug op te pikken met zijn eigen label, Pron Records. Tijd om dus een praatje te maken met deze gepassioneerde man. Dus Jerry...

Fuzz - Waarom ben je met Pron Records gestart?

Ik ben Pron Records voornamelijk gestart om "local heroes" en ondertussen ook al internationale "local heroes" de kans te geven hun kwaliteiten aan de wereld te laten horen. "No strings attached" met dezelfde promo push als bij de betere artiesten. Of zoals in het verleden reeds gebeurde, A-artiesten een remix te laten maken van een internationaal of nationaal talent. De bedoeling van Pron Records is om artiesten, die barsten van talent, een kans te geven in de muziekwereld. Tot nu toe zie ik een positieve curve, dus ik kan wel zeggen dat het lukt.

"In den beginne" heb ik het label met mijn Canadese connectie Chris Hughes opgestart met dezelfde visie. Maar na enkele jaren heeft Chris ditzelfde verhaal met succes verder gezet in Canada en USA. Het label gaat onder de naam "M5 Records" en dat doet het momenteel meer dan goed en is zeker ook een label om naar uit te kijken.

Fuzz - Wat is de visie van Pron Records?

Pron Records’ visie staat voor een no-nonsense label. Hiermee bedoel ik dat als je productie goed is, het wordt uitgebracht. Zelfs als de feedback 50 keer "support", "no support" of "this promo is not for me" is. Dan is dat nog steeds oke. Smaken en kleuren verschillen en ik wil niet enkel naar de negatieve commentaren kijken als er ook veel positieve reacties bij zijn. Pron Records wilt een label zijn voor een ruim genre met zowel bekende als onbekende artiesten.

Fuzz - Wat wil je op muzikaal vlak bijdragen aan de underground cultuur in België?

Ik zou er al veel voldoening uit halen, mochten er artiesten zijn die doorbreken en in hun interviews vertellen dat ze er staan door de kans die ze kregen bij Pron Rec

Fuzz - Merkte je dat er geen plaats was voor opkomende artiesten die binnen het “Pron Records”-plaatje paste om hun muziek naar de buitenwereld toe te brengen?

Je komt als "label-owner" toch wel wat verhalen tegen van kerels die goede producties maken en waarvan je het nummer wil releasen en dan plots vragen wat het hen zal kosten. Dat kan ik niet begrijpen en met Pron Records wil ik dat soort praktijken ook niet steunen.

Waarom zou een goede productie van een "onbekende artiest" niet in de promobox of op een groot digitaal platform als Labelsource, Beatport of Spotify mogen eindigen/staan zonder dat ze er zelf voor betalen? Uiteindelijk werkt het toch in twee richtingen:When I grow, you grow and when I fal, you fall?

Fuzz - In de afgelopen 2 maanden zijn er al heel wat releases gepassseerd. Welke is je persoonlijke favoriet?

Dat vind ik moeilijk te zeggen, dat voelt een beetje zoals moeten kiezen tussen je kinderen. Aangezien er wat verschillende genres tussen zitten, heb ik wel verschillende favorieten. Zo wil ik van de recente releases zeker The Mad Leprechaun van Dustin May vernoemen en ook mijn Italiaans Acid duo Andrea Verona en Armix 303 maken in hun genre geweldige dingen.

Maar zeker ook  bij de eerste releases van Pron Records zitten pareltjes van Mirko Flower en Alex Costa’s remix van de EP Fee. Of Wookie Wonderland is ook graaf.

Fuzz - Goldfox support regelmatig releases van Pron Records op onze nationale radio, Studio Brussel, wat een gevoel geeft dit jou als labelbaas?

Het geeft me een positief gevoel te zien dat Goldfox talenten van eigen bodem op onze nationale radio steunt. Ik durf zelfs te zeggen dat het me een dankbaar gevoel geeft. Buiten Studio Brussel op nationaal niveau, worden sommige releases ook gesupport door buitenlandse gekende artiesten. Zo hebben o.a. Joachim Garraud, Joseph Capriati, Laurent Garnier, Stacey Pullen en Gene Farris positieve feedback gegeven op enkele platen.

Fuzz - Heb je een all-time favorite?

Ik ben al sinds 1991 actief bezig met muziek, van luisteren tot uiteindelijk zelf de studio in te duiken. Ik heb dus wel meerdere all-time favorites. Ik ben wel iemand die fan is van het nostalgische gevoel, dus mijn favorieten situeren zich in de jaren 90. The Rebel van Yves Deruyter en The House of House van Cherrymoontraxx zijn platen waar mijn haren nog steeds overeind van gaan staan, positief dan uiteraard!

Fuzz - Heb je tips voor opkomende producers?

We leven in een wereld waarin iedereen met een computer en enkele computerprogramma’s producer kan worden. Mijn ultieme tip is dan om uit de massa te springen en dat doe je door iets unieks te doen. Een element in de productie steken dat verrassend is, bijvoorbeeld.

Verder zou ik zeggen: ga er gewoon voor en maak een productie die af is. Je hoort het verschil tussen iemand die zomaar iets probeert en iemand die met het nummer een verhaal wil vertellen. Thomas Naenen en Modus Operandi zijn kerels waarvan je hoort dat de sound goed zit en dat ze ervoor willen gaan.

Fuzz - Als je een artiest zou mogen kiezen om een release op Pron Records te doen. Wie zou het zijn?

Dromen mag natuurlijk altijd. Ik heb nog enkele bekende en onbekende artiesten in het vizier die ik graag een release op Pron Records zie doen. Als ik dan enkele namen moet noemen zou ik zeggen Carlo Lio, Dj Sneak en Darren Emerson, hit me up!

Fuzz - Als je een “Pron Records” label night zou organiseren. Alles kan én alles mag, geen grenzen. Waar zou je je label night houden en welke artiesten zou je booken?

Alles kan en mag, maar ik zou het toch niet te decadent maken. Ik ben onlangs naar een evenement in Plein Publiek in Antwerpen geweest en in die locatie zie ik toch veel mogelijkheden. De labelnight van Pron Records zou een samenwerking met een groot A-label, zoals Detone of Rawthentic zijn.

Daarmee zou ik een A-label vs. Pron Records night mee willen organiseren. Hier kunnen dan de grotere artiesten van het ander label de talenten van mijn label leren kennen, tips & tricks delen en zich gewoon amuseren achter de draaitafel. 

Fuzz - Wat staat er nog op de release-agenda?

Met toch enige trots kan ik nog enkele interessante Pron Records releases aankondigen. Zo staat er een full album release van de Italianen Andrea Verona en Armix 303 op de planning, de titel van dat album is Acid Synthesis pron013. (Dit album is deze week pas het techno album top 100 op beatport binnen gestapt). Internationaal staat er een Canadese release (Mad Leprechaun pron015 van Dustin May) en een Mexicaanse release ( Personal Number pron012 van Keah) op de planning. En vanop eigen bodem kondig ik graag Nulla Poena Sine Lege pron 014 aan, een heerlijk tech-house nummer van Thomas Naenen. Al onze previews kunnen beluisterd worden via de website en soundcloud.

Dat Jerry May een man met een passie is, is een understatement. Denk je dat je als artiest binnen Pron Records zou passen? Stuur dan je promo naar demo@pronrecords.com. 

Lees ook...