Interview: Red D over 10 jaar We Play House Recordings

Interview: Red D over 10 jaar We Play House Recordings

Bart Van Neste, buiten zijn kennissenkring ook wel bekend als Red D, is trots. Zijn geesteskind We Play House Recordings wordt tien jaar oud. Dat wordt gevierd met een compilatie, een hoop passages over het hele land en een Spotify-playlist die maandelijks een update krijgt. Wij blikten vanuit het perspectief van de labelbaas een decennium terug en hadden het ook over het heden.

FUZZ -  Dag Bart, we overlopen graag met jou in het vlot even de laatste tien jaar. Zijn er bepaalde ontmoetingen, nummers of momenten die volgens jou een belangrijke ontwikkeling hebben betekend in het We Play House Recordings-verhaal?

Red D: Het eerste dat me dan altijd te binnen zou schieten, is de reden waarom ik het label toen gestart ben: de ontmoeting tussen San Soda en mij. Door die ontmoeting is hij meer de underground van de house-scene beginnen verkennen. San Soda maakte zelf ook muziek en die was zodanig origineel, dat het mij dat duwtje gaf. Ik wou al lang een label starten, maar dat moest iets aparts hebben, dat waren zijn producties voor mij. Doorheen de hele tien jaar zijn het ook vooral de releases van San Soda en FCL die de ijkpunten waren.

De rest is voor mij zeker even goed en even belangrijk, begrijp mij niet verkeerd, maar ik merk dat mensen die het volgen, sneller betekenis gaan geven aan wat San Soda en ik samen doen. Dat is natuurlijk ook maar normaal, want in de eerste plaats associëren mensen ons met WPH. Ik vind het anders ook net megacool om iemand op het label te hebben die ik zelf super vet vind. Een voorbeeld is Russ Gabriel, één van mijn all time favorieten. Toen hij iets wou doen voor WPH, had ik het gevoel van ‘hier komt het samen’.

FUZZ - Dat gevoel, heb je dat met een bepaald event ook gehad? Want met WPH doen jullie natuurlijk meer dan alleen muziek uitbrengen.

Red DDe naam We Play House komt eigenlijk gewoon van een avond die ik in Decadance ben begonnen, dat zal 14-15 jaar geleden zijn, en op die avond bracht ik de house zoals ik vond dat die moest klinken. Ik had al zo veel dj’s hetzelfde horen spelen, niet enorm uitdagend, en dat wou ik anders zien. Het is moeilijk om één avond uit te kiezen die met dat moment, dat gevoel overeen komt.

Misschien is het cliché, maar het moment waarop het duidelijk wordt dat we toch nog steeds een niche met eigen waarden zijn, dat is toch elk jaar weer op Tomorrowland. Tussen al die stages met vrij veel dezelfde sound, blijven we een beetje het buitenbeentje. Dat is ook wel de reden waarom we een podium hebben gekregen, omdat ze al zowat alle genres een beetje coveren, behalve ons. Op die manier heb ik het verkocht gekregen en ieder jaar opnieuw merk ik dat de mensen die er draaien allemaal in mijn platencollectie zitten. Daar komt het dus duidelijk samen, dat definieert zich daar heel duidelijk.

FUZZ - Dus voor jou is het jaarlijkse podium op Tomorrowland ook een bevestiging dat je binnen de house-scene nog steeds iets unieks aan het doen bent?

Red DDat wordt daar inderdaad echt heel duidelijk, vooral van bijvoorbeeld nietsvermoedende buitenlanders die eens komen kijken en zeggen dat ze onze sound niet echt kunnen thuisbrengen. Voor mij is dat een heel goed teken, het is natuurlijk ook een heel specifieke sound: je kan net zo goed een nieuwe Innervisions of een legende als Derrick May horen, maar dat klopt allemaal. Dat is ook logisch, want dat zijn al mijn invloeden die samenkomen.

FUZZ - Wat kunnen we van WPH verwachten de komende tien jaar?

Red DHet is eigenlijk heel gemakkelijk: als je mij nu zegt, tien jaar nog eens hetzelfde, maar met andere releases natuurlijk, I’m fine with it. Het hele jaar gaat nu natuurlijk om de verjaardag, in het najaar komen vinyl samplers van de compilatie die we nu doen… Er komt ook een nieuwe FCL track aan, Satoshi Fumi tekent op het label voor een release in september. Voor mij werkt het van release tot release. Als ik nu terugkijk op het afgelopen jaar, dan zie ik ook dat ik alles wat ik vet vond heb uitgebracht, en zolang ik dat kan zeggen, ga ik het gewoon blijven doen.

FUZZ - Hoe zie jij ons kleine Belgenlandje in de grote globale house-scene vertegenwoordigd? Hebben wij wel degelijk iets te betekenen op internationaal vlak?

Red DIk heb het gevoel dat de Belgen zichzelf soms te klein inschatten, en dat je als Belgische promotor te snel een artiest van hier afschrijft als hij/zij niet wordt gehypet in het buitenland. Met het label ben ik bewust vanaf het begin wereldwijd gaan denken, want zelf ben ik niet per se Belgisch. Het is ook heel moeilijk om jezelf als dj of producer ‘Belgisch’ te noemen, want zeker nu is alles in zo’n mate door elkaar gaan lopen, dat je een sound nog moeilijk aan een plaats kunt koppelen.

Detroit, New York en Chicago zijn uitzonderingen, maar dat is eerder omdat we daar een geschiedenis gehad hebben. Het loont volgens mij veel meer om gewoon te onderscheiden tussen goeie dingen en slechte dingen. Iemand als Kiani & his Legion, iemand als krewcial, die vanuit een hiphopverleden komt en nu op WPH terecht komt, die mensen halen internationaal een topniveau, en ze worden door veel mensen ook als dusdanig erkend.

Binnen de Belgische scene lijkt het alsof we daar toch moeite mee hebben. Er zijn uitzonderingen hoor, kleine festivals  en toffe events die alleen op Belgisch inzetten. Dat is natuurlijk geen verplichting, maar als je zo’n getalenteerde mensen hebt, moet je ze toch in hun eigen land nog een eigen platform geven? ’t Is dubbel leuk om samen te werken met mensen die je kent én die goed zijn!

Ik zou van 47 internationale mensen kunnen vragen of ze iets voor WPH willen maken, ze zullen allemaal toezeggen. Maar waarom zou ik dat doen als ik hier mijn eigen bende heb die dan niet genoeg aandacht krijgt? En het is absoluut niet alleen in onze scene zo, als Belg moet je al blij zijn als je op Rock Werchter mag spelen! Je kan hier dezelfde creativiteit, middelen en invloeden hebben als in Londen of waar dan ook.

Maar het is aan het borrelen, je hebt labels zoals 9300 Records in Aalst en vlek in Brussel, de hiphopscene daar met Roméo Elvis  en Stikstof… Er gebeurt meer. Toen wij begonnen had ik echt het idee dat wij alleen waren met onze brede kijk op house. Nu is het heel leuk om te zien dat mensen echt voor iets durven gaan als ze iets goeds hebben. Ook alkijken wij naar Berlijn en Amsterdam, wij kunnen ook heel goeie dingen doen!

FUZZ - Da’s al een hele goeie boodschap! Zou dat dan ook hetgeen zijn dat jij zou veranderen aan de Belgische scene, moest je één ding kunnen veranderen?

Red DZeker! Wij zijn hier echt niet zo anders als de mensen in het buitenland! Een voorbeeld, de vetste sets die ik ooit heb gespeeld, waren er in mijn thuisstad in een café voor tweehonderd man. De sfeer, de impressie die je daar maakt op de mensen kan even sterk zijn als die van iemand die in PanoramaBar voor zoveel mensen speelt. Mensen bewegen met muziek is vrij universeel. Je mag je zeker laten inspireren, maar je moet niet opkijken naar anderen, dat zelfbewustzijn, die zelfzekerheid mag er serieus wat meer zijn bij ons. Een gezonde dosis arrogantie mag absoluut, vooral voor de Vlamingen.

FUZZ - Is dat in Wallonië dan wat minder, heb je het gevoel?

Red DIk heb het gevoel dat er in Luik en Charleroi bijvoorbeeld veel losser over iets wordt gegaan dan bij ons. Ze beginnen gewoon aan iets, en zien gaandeweg hoe het lukt, maar dat is een heel goeie mindset, want zo is alles gestart: “we hebben een toffe locatie, we hebben goeie artiesten, we gaan iets doen.” Het is eigenlijk raar dat er zo weinig aandacht aan hen wordt besteed: vanuit Gent rij je even ver naar Charleroi als naar Leuven.

Het loont echt om Luik eens te bezoeken: het is klein maar wild. Het doet mij daar een beetje denken aan hoe het er bij ons in de jaren negentig aan toeging: weinig compromissen en gewoon maar doen. België is zo klein en nog bezoeken we elk maar de helft, misschien is het tijd om daar eens iets aan te doen? Ik heb alvast een Waal op mijn label!

FUZZ - Zijn er misschien mensen die je door je carrière hebt zien komen en gaan die op dit moment, in dit landschap nog iets belangrijks kunnen betekenen, die je graag had zien blijven?

Red DGoh, als ik nu binnen mijn bende van WPH kijk, moet ik zeggen dat iedereen wel is gebleven. Binnen mijn kleine omgeving blijft iedereen er toch wel mee bezig. Dit kan heel hoogdravend klinken, maar als je het echt doet omdat je er een passie voor hebt, ga je dat altijd op één of andere manier mee bezig blijven. Ik klik ook met mensen die die passie in zich dragen. Er zijn natuurlijk mensen die even tijd nodig hebben voor hun carrière of hun gezin en dan volgen vanaf de zijlijn, waarvan ik graag meer zou horen, maar goeie muziek laat zich niet forceren.

FUZZ - In je volledige carrière, zijn er mensen waar je naar opkeek die hun strepen hebben verloren, of net mensen waarvan je aangenaam werd verrast?

Red DVooral in de positieve zin, eigenlijk. Maar niet per se dat ik er eerst minder van dacht: San Soda heeft zich al serieus bewezen, Kiani is daarmee bezig… Maar het is wel heel leuk om te zien dat artiesten die al een aantal jaar geleden bij ons passeerden, nu op zo veel support en hype kunnen rekenen, dankzij bijvoorbeeld de Resident Advisor Top 100. Antal, Hunee, Prosumer, Motor City Drum Ensemble, ze hebben allemaal in Decadance gestaan. Allemaal zijn die volgens hetzelfde idee bezig, denken ze zonder grenzen. Dat geeft mij heel veel voldoening, om te zien dat mijn buikgevoel zo juist zat!

FUZZ - Zo breed en zonder al te veel grenzen draaien, dat is inderdaad ook iets dat begint op te leven, niet?

Red DJa, er is steeds meer aandacht voor die soort scenes, Dekmantel en Panorama Bar stimuleren bijvoorbeeld die mindset ook wel. Dat kan natuurlijk ook de andere kant op, je moet al bijna disco spelen om serieus genomen te worden. Dat is natuurlijk ook belachelijk, maar liever zo dan dat ik vijf uur naar dezelfde beat moet luisteren.

FUZZ - Bedankt voor het leuke interview, Bart!

De compilatie naar aanleiding van tien jaar We Play House Recordings is via beatport verkrijgbaar. Naast een aantal releases uit de back catalog vind je er ook een hoop nummers in die tot nu toe alleen maar op vinyl verkrijgbaar zijn. Aanschaffen die handel!