Interview: Riva Starr

Interview: Riva Starr

Aan de lijn hangt een man van vele hoogtes, een resem hits en een dijk van een reputatie in het housegenre. De Napolitaan Stefano Miele, op affiches doorgaans gesignaleerd als Riva Starr, is een onstopbare rot die nagenoeg elk etmaal een EP uitspuwt. Een half uurtje tijd voor Fuzz, Stefano?

FUZZ - Je brengt muziek uit aan een heel hoog tempo, haast elke maand is er een nieuwe release. Is dat bewust om je carrière in schwung te houden, of heb je simpelweg zo'n grote produce-output?

Stefano Miele: Ik vind dat ik nog niet genoeg muziek uitbreng (lacht), vandaar heb ik nog zo'n vier nevenprojecten. De reden waarom er zoveel muziek van me uitkomt, is omdat ik m'n volgers graag up-to-date houd van m'n sound. Die evolueert continu. Ik probeer wel rekening te houden met het muziektimbre; de meer duistere bigroomreleases lossen de lichtere tracks af. Maar de regelmaat van het aantal releases vind ik aangenaam.

FUZZ - Denk je dat die constante aanwezigheid sommige pieken wat afvlakt? Je muziek krijgt amper de tijd om uit te groeien tot iets groter.

Miele: Oh, maar m'n releases zijn sowieso niet op de charts gericht, hoor. Voor mij is het waardevoller dat ik enkele stevige EP's uitbreng die heel lang mee gaan in de platentassen van m'n collega's, dan af en toe eens in de hitlijsten te staan. De grosso modo van m'n muziek is echt puur voor de club. Ik weet dat daardoor niet elke track even behapbaar is voor eender wie. Maar dan liever dat, dan geobsedeerd te zijn door charts. Nuja, als het toch gebeurt, is het mooi meegenomen uiteraard. Indien niet, ook goed.

FUZZ - Ben je door die naarstigheid dan nog enkel into house? Of kunnen we verrassende zaken in je platenkast terugvinden?

Miele: Je kan me wel eens betrappen op old school hiphop, oude electro, extended versions van '80s-platen, ... Wanneer ik enkele uren vrij heb, zit ik continu het web af te schuimen naar platen of versies die ik in m'n leven nog nodig heb. Nog een zwak van me; old school rock. De eerste platen van Genesis, Yes, enzovoort.

FUZZ - Je startte in een ver verleden ook met drum & bass en hiphop te producen. Veel house DJ's leggen dat traject af: starten bij het rauwe van drum & bass of het samplen van hiphop maar uiteindelijk bij house terechtkomen - en er blijven. Geeft house meer voldoening dan andere genres?

Miele: Volgens mij is house tegenover andere genres veel opener. Je kan nagenoeg elke invloed in je tracks stoppen, tot zelfs vettige bass-geluiden zoals bij Dirtybird, en nog blijft het goed klinken. Vooral het tempo vind ik perfect bij house. Van 120 tot 125 bpm - ideaal voor mijn smaak. Op dat vlak geeft het me dus de meeste voldoening.

FUZZ - Je werkte in een platenwinkel en speelde je eerste sets in thuisstad Napels. Hoe belangrijk is zo'n thuisbasis voor een DJ? Carola & Capriati komen ook uit de Italiaanse stad.

Miele: De steun vanuit je thuisfront is erg belangrijk. In mijn geval is het toevallig dat er zo'n sterke house- en technoscene gevestigd is want zoals je zei legde ik in die tijd vooral breakbeat en drum & bass op, ik hoorde er niet echt bij. Pas toen ik richting Londen verhuisde, switchte ik naar house. Gelukkig kom ik er nu nog vaak - met house (lacht) - en zijn de fans heel genegen. Marco Carola en Joseph Caprioti zullen hetzelfde zeggen; zonder die basis van fans, zouden ze nu niet staan waar ze staan.

FUZZ - Waarom besloot je dan naar Londen te verhuizen? Om de volgende stap in je carrière te zetten?

Miele: In Londen lagen er inderdaad meer opportuniteiten. De industrie, als ik het zo kan stellen, is hier meer aanwezig. Ik legde een pak contacten, maakte nieuwe vrienden en kreeg daardoor veel meer kansen. Ook het reizen vanuit Londen lukt veel vlotter. Je hebt hier verbindingen naar zowat elk plekje in de wereld. Nu nog, tenminste... Ik houd m'n hart vast tot na het Brexit-zootje.

FUZZ - Hoe zag je de stad reageren na enkele beslissingen wat betreft het nachtleven? Fabric kende problemen, Printworks kwam er bij, ... Het was hectisch.

Miele: Ik vind dat de stad opmerkelijk goed reageerde. Er werd nu een nachtburgemeester aangesteld die een oogje in het zeil moet houden, Fabric draait terug op volle toeren, Printworks zet iets gigantisch neer, ... Het nachtleven is hier gezonder dan ooit! Heel veel draaikansen, heel veel feestjes, elke DJ komt hier minstens één keer per jaar aan de bak... Dan verkeert je stad in goede vorm.

FUZZ - Over je eigen muziek dan: de nieuwe The Basement EP heb je meer dan een jaar zitten testen voor je 'm effectief uitbracht. Hanteer je steeds die aanpak?

Miele: Goh... Soms duurt het nog langer, soms breng ik een kakelvers nummer uit. Er is niet echt een handleiding op dat vlak, om eerlijk te zijn. Ik wacht de juiste moment af om te releasen, zodus The Basement EP kon evengoed nog vijf jaar langer op het schap liggen indien de timing niet OK voelde. De vibe doet veel hé. Als iets totaal niet werkt in clubs, moet je niets met die vibe uitbrengen. Al is er ook daar geen exacte wetenschap over. Ik weet het dus niet zeker, ik volg m'n gevoel.

FUZZ - Skream leverde een remix af voor de EP. Denk je dat hij geloofwaardig meedraait, nu enkele jaren na z'n switch van dubstep naar house en disco? Of is het nog steeds een risico om 'm in je club te zetten of op een EP mee te nemen?

Miele: Skream is echt wel aanvaard hoor, door de hele scene. Niet alleen in de house- maar ook in de technoscene. Hij is erg getalenteerd, heeft een eigen karakter, z'n sets zijn immer rechtdoor en volgestouwd met energie, hij charmeert. Volgens mij kan hij eender welke stoot uithalen en er mee wegkomen (lacht).

FUZZ - Voor de release stampte je met Snatch Raw een nieuw sublabel uit de grond. Waarom was de nood naar nog een extra label er?

Miele: Ik vond het nodig omdat ik muziek had die helemaal anders was dan m'n ander materiaal op Snatch en Snatch OFF. Het verdiende een eigen project. Nog steeds onder de Snatch-noemer, maar toch een andere aanpak. We promoten de plaat ook heel erg anders, we doen bij deze ook vinyl, bijvoorbeeld.

FUZZ - Je brengt ook uit op Play It, Say It, het label van Seth Troxler. De legendarische Another Dimension-sample moest eraan geloven.

Miele: Ik was inderdaad wat aan het prutsen met die sample, tot het idee kwam om er een track mee te maken. Technisch gezien is het echter geen sample, ik nam 'm helemaal opnieuw op met een vriend die de vocals deed. Op die manier is het eerder een cover, maar soit. Ook deze testte ik al een tijdje in m'n sets en ik zag het publiek telkens wild gaan. Ik stuurde 'm dus op naar Seth en die was er meteen weg van.

FUZZ - Er staan releases op de planning bij Hot Creations, Leftfield en Circus. Hoe kies je dan welke tracks je naar wie stuurt? Is het simpelweg een rondje A&R afgaan, of pak je het verschillend aan per label? 

Miele: Elk label heeft echt wel een eigen sound. M'n eigen Snatch en Crosstown Rebels of Hot Creations zijn misschien nog vergelijkbaar, maar anderen dan weer totaal niet. Het hangt dus vooral af van de stijl van een nummer. Aan de hand daarvan beslis je welke labels je er mee lastig valt. Ik probeer echter altijd een eigen stijl te bewaren, niet te veel te wijzigen, zo weten ze waarvoor ik sta. Ik kan wel eens dieper gaan of buiten de lijntjes kleuren, maar op den duur weten de labels zo niet meer wat te verwachten.

FUZZ - En andersom? Hoe kies je wie er bij Snatch uitbrengt? Binnenkort is het de beurt aan wAFF en Groove Armada. Let je op een interactie met je eigen werk, zodat er een soort variatie is?

Miele: Vaak zijn het vrienden die een EP klaarhebben die ik goed vind. Soms gebeurt het echt in de DJ-booth zelf, wanneer je elkaar lang niet hebt gezien, wat bijpraat en nieuwe muziek van elkaar uitwisselt. Er is geen heuse richtlijn, maar vriendschap en wederzijds respect zijn wel cruciaal. Ik ga niet zomaar voor de grote namen omdat het grote namen zijn, stel je voor.

FUZZ - Je speelt tweemaal in België volgend weekend. Is het strikte tourschema niet verstikkend, of let je er op dat er genoeg ruimte is om nieuwe muziek te checken, ander materiaal uit te testen, ...?

Miele: Die balans is inderdaad belangrijk, ik let erop dat ik niet al-tijd op weg naar een volgende set ben. Regelmatig wordt er een vrij weekend ingepland, of zelfs enkele weken om wat te producen. Vroeger was ik echt wel continu aan het spelen, zoveel mogelijk. Nu heb ik een familie en zijn de labels er. Dan moet je wel een evenwicht vinden tussen het draaien, de studio en je gezin.

FUZZ - Succes ermee!

Je kan Riva Starr op 8 april tweemaal aan het werk zien in ons land. In La Rocca te Lier en diezelfde dag ook op Daydream Festival in Lommel.

Artiesten in dit artikel