Vrijdag staat in Fuse We Are The Future op het programma. Canadese grootheid Tiga komt daar nog eens het beste van zichzelf geven. Verder op de affiche zien we de naam Theo Kottis staan, een jonge Schot uit Edinburgh die aan een steile opgang bezig is. Met releases op labels als Anjunadeep en Last Night On Earth kan Kottis al mooie adelbrieven voorleggen, tijd om hem eens aan de tand te voelen. 

Fuzz: Theo! Jij komt naar Brussel vrijdag, vertel!

Theo Kottis: Yes, ik speel in Fuse met Tiga. Ik heb al eens voor hem opgewarmd in Sub Club in Glasgow, maar Fuse is wel een stuk groter dan Sub Club denk ik. Ik ben er nog niet geweest maar heb al wel veel over de club gehoord, onder andere dat hij al bestaat sinds de nineties, dus ik heb er zeker zin in.

Ik speel er een set van drie uur, dat is echt iets waar ik op kick. Als dj wil je toch altijd langer spelen dan een uurtje of anderhalf. Hoe langer hoe beter, althans voor mij toch!

F: Heb je het gevoel dat je beperkt wordt als je maar 1 uur mag spelen?

TK: Ja, zeker weten. Ik ben op dit moment in mijn carrière nog niet op het punt waarop ik veel eisen kan stellen. Maar ik geef mijn manager altijd wel de opdracht om zoveel mogelijk tijd los te peuteren (lacht). Al is het als opwarmer, ik geniet gewoon van het spelen zelf.

F: Wat doe je dan als je langer de tijd krijgt, heb je daar een vast plan voor?

TK: Ik heb leren draaien als warm-up dj voor de headliners in Sub Club in Glasgow en Fly Club in Edinburgh. Ik ben het dus gewoon om iets op te bouwen en veel tijd te krijgen. Om het publiek er zachtjes in te laten komen en ze mee te nemen op een reis zeg maar. Dan begon ik met wat atmosferische dingen en ging dan richting house, dus dat is wel mijn favoriete manier om een set op te bouwen.

Het laatste jaar heb ik mijn stijl vanwege de vaak kortere sets wel wat moeten aanpassen, nu speel ik meer allround en ook meer disco. Dat werkt gewoon beter als je maar een uur of iets langer hebt. Ik speel trouwens ook nooit mijn eigen tracks, ik vind het een stuk minder interessant om dat te doen.

F: Wat voor labels zou je nu bij je favorieten rekenen?

TK: Ik vind teveel labels leuk, man (lacht). Op dit moment is Gerd Janson een grote inspiratie, als ik hem zie draaien, draait hij altijd de tracks die ik ook speel. Ik zou wel durven zeggen dat we een gelijkaardige stijl hebben. Ik zag hem op BPM Festival in Mexico vorige maand en daar draaide hij house en disco door elkaar, dat is ook waar ik nu van hou. Het hangt natuurlijk af van waar je draait, maar ik ben daar wel flexibel in.

F: Toen ik je naast Tiga op de line-up zag staan dacht ik: “Hmm, die twee zijn toch nogal...”  

TK: "... verschillend?" (lacht) Ja precies, ik dacht dat ook toen ik in Glasgow voor het eerst met hem samen moest draaien. Maar dat viel allemaal heel goed mee, hij kent gewoon zoveel muziek, het is echt ongelofelijk hoe breed hij kan gaan. En hij is gewoon echt een legende.

Het is eigenlijk grappig gelopen. Ik was ooit geboekt om op te warmen voor wAFF van Hot Creations in Sub Club. Maar hij had zijn vlucht gemist, waarop ik zijn timeslot innam en een set van vijf uur heb gedraaid. Dat was de organisatie goed bevallen, dus daarna mocht ik twee keer per maand Sub Club opwarmen. Zo heb ik gedraaid als opener voor David August, Nicolas Jaar, Jamie Jones, ... en omdat ik iedereen altijd demo’s meegaf ben ik uiteindelijk opgepikt en heb ik een release gescoord op Moda Black, het label van Jaymo & Andy George.

F: Laten we even verder gaan op je eigen producties, wat voor releases heb je klaarstaan?

TK: Dit jaar ga ik meer tijd nemen en wat selectiever zijn. Echt voor kwaliteit kiezen boven kwantiteit. Volgende maand komt er een remix van mij uit op Fayer, het label van Edu Imbernon. Ken je de band AKASE? Die bestaat uit Midland en een andere kerel, Rondo Mo, en voor hem heb ik dus die remix gemaakt. De andere remix op die EP is trouwens van Gardens of God.

TK: Ik heb ook nog een stuk of vijf producties die eigenlijk af zijn, maar waar nog geen release voor gepland staat. Op dit moment ben ik heel gericht aan het proberen om een release te krijgen op een Duits label. Ik heb het gevoel dat mijn sound daar wel past. Oh ja, en ik heb nog een EP voor Sasha die er volgende maand aan komt op Last Night on Earth.

Voor dit jaar is het vooral het doel om twee keer zoveel festivals te staan als vorig jaar. Zo doe ik Snowbombing, Day in the Park, Sonar Festival, Hideout, Creamfields,... en ik kom ook nog eens terug naar België voor Extrema Outdoor!

F: Dat is een mooi lijstje!

Ja, ik weet het. Ik ben pas twee jaar echt voltijds bezig, dus om nu al op zo’n plaatsen te draaien is voor mij ook een bizarre ervaring. Maar je moet ook wel weten dat ik hier keihard voor werk, ik behandel het producen als een fulltime job. Ik werk heel de dag om beter te worden en alle dagen bij te leren, ik laat het geen moment los. En ik denk dat dat ook nodig is. Ik ben ook heel dankbaar dat ik deze kansen nu krijg, ik weet hoeveel dj’s nooit de kans krijgen die ik heb gekregen. I’m my own worst critic, trust me.

Ik heb ook nog altijd dat “joepie”-gevoel als er een booking binnenkomt (lacht). Kleine club of grote club, maakt niet uit. Ik kan nog altijd niet goed geloven dat ik dit mag doen voor mijn werk.

F: Als ik nog een paar aanraders voor onze lezers mag om af te sluiten: wat is de laatste plaat die je ontdekt hebt waar je echt door omver werd geblazen?

TK: Deze heb ik denk ik gevonden op YouTube: QuinceRif. Wat een nummer is dat! Deze sound past perfect bij mijn stijl en sluit ook aan bij wat ik zelf probeer te maken.

F: En wat is een plaat die nooit ver zit in je platenkoffer of op je USB-sticks?

TK: Ik grijp regelmatig terug naar de Henrik Schwarz remix van Omar ft. Stevie Wonder - Feeling You. Dat komt ook vanuit mijn achtergrond als warm-up dj, dit is echt zo’n plaat die mensen in de mood brengt om te bewegen. Misschien hoor je die ook wel in Fuse morgen!

F: ​Bedankt Theo!

Theo Kottis speelt op vrijdag 17 februari samen met Tiga en Chantal op We Are The Future in de Fuse in Brussel. Voor € 10,- is dat niet te missen als je het ons vraagt, kaarten vind je hier. 

Gerelateerd