Interview: Vuurwerk

Interview: Vuurwerk

Jergan, Thieu en Sjam, dat zijn de creatieve alter ego’s van de jongens van Vuurwerk. Twee weken geleden openden ze samen met zangeres Justine La Petite Maison Dans La Prairie op Dour 2015 en daar gingen wij een kijkje nemen. We waren aangenaam verrast door hun talent en door de mooie symbiose van alle elementen op het podium. Elektronische muziek om u tegen te zeggen.

Door een genre op je muziek te plakken schep je verwachtingen en zet je jezelf vast. Wij maken elektronische muziek, daarbinnen kunnen we alle richtingen uitgaan.

FUZZ - In het programmaboekje van Dour, verzorgd door HUMO, stond dat jullie ooit gered moesten worden van de verdrinkingsdood. Vertel eens, wat moeten we ons daarbij voorstellen?

VUURWERK: Ja, dat is dus echt waar. Toen we de clip wilden opnemen voor Warrior, het nummer dat we samen met Sylvie Kreusch van Soldier’s Heart hebben gemaakt, besloten we dat we dat in Normandië gingen doen. Jergan was eerst op prospectie geweest om de perfecte locatie uit te zoeken, maar hij was daar geweest met laagtij. Toen we begonnen met filmen zagen we het tij opkomen en schrokken we van hoe hoog het water effectief kwam. Maar goed, we wilden gewoon voortdoen, want er was toch een stapel rotsen waarop we konden zitten. We zaten daar dan op die rotsjes en we dachten dat het allemaal wel meeviel, maar plots stond de brandweer daar en verplichtten ze ons om mee te komen.

Want niet alleen was het springtij en kon het water dus nog veel hoger komen dan we dachten, ook waren de rotsen waarop we zaten eigenlijk afgebrokkeld van de rots boven ons dus die kon ook nog verder afbrokkelen terwijl we daar zaten. Vervolgens zijn we maar met de rest van de crew en al het materiaal mee in dat klein bootje van de brandweer gestapt. Aangekomen op het vasteland stonden er ramptoeristen naar ons te staren en de ambulanciers kwamen meteen op ons afgelopen met de vraag of iedereen in orde was. Dat was inderdaad wel een belevenis. Ondanks alles is het een hele mooie clip geworden, mission accomplished!

FUZZ - Jullie zijn heel erg fan van de DIY-methode: muziek maken, maar ook zelf de videoclips in goede banden leiden. Hoe zit het met de visuals van jullie show?

V: Die maken we inderdaad ook zelf. De visuals die jullie nu gezien hebben, zijn speciaal ontworpen voor onze zomershows.

FUZZ: En vanwaar komt de inspiratie voor die visuals?

V: Daarvoor moet je bij Tobi Jonson zijn, onze regisseur.

Tobi: Wel, voor Jergan, Thieu en Sjam mij kenden, zijn ze eerst zelf op zoek gegaan naar beeldmateriaal in de archieven. Vervolgens zochten we samen naar een meer natuurlijke vorm van beeld, die zowel inhoudelijk als vormelijk klopt. Vroeger waren het ook al mooie beelden, maar nu willen we dat er meer diepgang in zit en dat het niet alleen maar vormelijk blijft. Op die manier staan de beelden ook dichter bij de show zelf.

V: De rode draad binnen de visuals is dat we heel realistisch willen zijn. Zelfs bij heel emotionele situaties brengen we ook de lelijke dingen naar buiten.

We willen een geslaagd huwelijk brengen tussen beeld en geluid.

FUZZ - Zijn de visuals dan ook afgestemd per nummer?

V: Jazeker. Elk nummer heeft een eigen verhaal waar wij al mee starten in ons hoofd. Voor ons is het niet zo dat een nummer in louter auditieve vorm bestaat. Het beeld dat erbij hoort zit al in het nummer verwerkt en komt er dan later ook effectief bij, maar dat beeld zat in feite al in het centrale idee.

Wat wij eigenlijk doen binnen Run Tell Secrecy, het grotere collectief waar wij en onder andere ook Tobi Jonson, Max Colombie, Cedric Liebens, Marie Wynants en Sylvie Kreusch in zitten, is ideeën uitwisselen tijdens bijvoorbeeld het uitgaan. Eigenlijk zijn de ideeën van Vuurwerk niet zozeer ideeën van ons drie, maar veel meer de ideeën van Run Tell Secrecy. Door al onze ideeën samen te leggen komen we onbewust tot een geheel. Daar zit niet echt een structuur in, het is eerder een fluïde gebeurtenis. Soms maken we iets waarvan we achteraf beseffen dat dat getriggerd werd door iets wat iemand anders een paar maanden ervoor verteld heeft. Onbewust heb je dat verwerkt en gedacht dat het jouw eigen idee was, maar eigenlijk heeft iemand anders dat idee in jou geplant.

FUZZ - Hoe gaan jullie te werk tijdens liveshows?

V: Tijdens onze show gebruiken we een grote constructie, die we ook helemaal zelf hebben gebouwd. We noemen het The Beast en dat is eigenlijk een grote machine met sequencers, effecten, synthesizers, enzovoorts, ... allemaal analoog. Het is zo dat een centrale sequencer het kloppende hart is, die stuurt alle basissignalen naar alle synthesizers. Dus uiteindelijk is altijd alles wel min of meer in sync. Op het moment dat je dan speelt, heb je de synths en de drumcomputers voor je en kan je op het moment zelf je klanken maken naargelang hoe je je voelt.

Ik (Thieu, nvdr.) trigger dan bepaalde clips, Jergan doet er iets mee, dat komt terug naar mij en ik doe daar opnieuw iets mee. Ondertussen speelt Sjam daar gitaar op, ik bewerk die gitaar live en op een bepaald moment lockt dat samenspel dan. Voor deze liveset zijn we al een jaar aan het repeteren, we hebben er al veel energie in gestoken, maar we hebben wel het gevoel dat we echt iets goeds kunnen brengen.

FUZZ - Indrukwekkend! Het klinkt inderdaad heel goed en ook jullie energie op het podium werkt aanstekelijk. Maar hoe werken de visuals dan? Hebben die een vaststaand begin- en eindpunt, waartussen jullie je ding kunnen doen?

V: Nee, eigenlijk zijn dat steeds loops. Op het moment dat er een audioclip getriggerd wordt door Thieu, komt de videoclip mee. Zelfs de lichten worden ook mee getriggerd en die gaan dan allemaal door dezelfde algemene sequencer. Alles wordt op elkaar afgestemd. Als wij dus wat langer willen jammen, dan blijft de videoclip ook gewoon mee doorspelen. In die technologie is heel veel engineering nodig geweest, maar dat is net wat we leuk vinden. We gaan daar graag heel diep en technisch op in. Dat zorgt er ook voor dat we heel flexibel kunnen zijn en een nummer dus zo lang kunnen uitbreiden als we willen. Vaak hebben wij het gevoel dat je in elektronische muziek snel vast zit, en met The Beast hebben wij onszelf heel veel ruimte gegeven.

Elk optreden van Vuurwerk zal altijd anders zijn.

FUZZ - Op het podium stonden jullie niet met drie, maar met vier. Wie was die bevallige zangeres / violiste?

V: Dat is onze nieuwe aanwinst, Justine. Zij zal deze zomer nog meegaan naar Boomtown en Pukkelpop. Zij speelt ook viool bij School is Cool. Het is eigenlijk een beetje hetzelfde verhaal van Run Tell Secrecy. Eerst was ze een vriendin en dan hebben we die connectie overgebracht naar een creatief niveau. Ze heeft ook gewoon echt veel talent.

We willen ook niets afgemaakt afleveren, we zijn echt voor de puurheid van die onvolmaaktheid.

FUZZ - Jullie hebben ook een nummer gemaakt met Max Colombie, de zanger van Oscar and the Wolf. Zijn stem past heel goed in jullie muzikale sfeer. Gaan jullie er mee akkoord als we zeggen dat jullie qua vibe wat op Oscar and the Wolf gelijken?

V: Max is een goede vriend, maar we doen elk ons eigen ding. 

FUZZ: Zijn jullie zelf ook Dour-gangers?

V: Zeker en vast, het festival heeft altijd een heel goede line-up. Wij zijn zelf al enkele keren naar Dour afgezakt, al was het wel een festival waarmee we wat wilden wachten tot we wat ouder waren. Maar dat is ook meteen de charme van het festival.

FUZZ - En tot slot, wie is voor jullie de favoriete Belgische producer op dit moment en waarom?

V: Jergan! (lachen) Nee goh… Stephen en David Dewaele. Soulwax is veruit de beste Belgische act, misschien niet per se op producervlak, maar wat ze live doen is zo inspirerend. Volgens mij zijn dat zelfs geen Belgen, dat kan gewoon niet. (lachen) 

FUZZ - Bedankt voor het interview!