Mogen we klagen over de prijsverhoging van onze festivals?

Mogen we klagen over de prijsverhoging van onze festivals?

Festivals worden jaar na jaar duurder. De discussie is nog nooit zo hot geweest als de voorbije week. Uit reacties op sociale media leiden we af dat voor velen de emmer stilaan overloopt. Pukkelpop, Rock WerchterTomorrowland en vele andere evenementen laten hun prijs voor het zoveelste jaar op rij stijgen. Pukkelpop speelt met de grens van 200 euro, terwijl Rock Werchter en Tomorrowland daar al een aantal jaren bovenuit steken. Is dit te veel van het goede? Of krijgen we voor die prijs echt wel veel kwaliteit (en kwantiteit)?

Vanaf dit jaar betaalt u voor drie dagen Pukkelpop een slordige €199, promotieprijs durf je dan denken. 24 euro meer dan vorig jaar, al zijn vanaf deze editie ook de servicekosten en mobiliteitsbijdrage inbegrepen. Alles inbegrepen dus? Een truuk die Rock Werchter al eerder toepaste, toen zij hun prijzen omhoog trokken. We lieten alles even bezinken!

Niet alleen inkom

Het gaat hier natuurlijk niet enkel over de inkomprijzen. Om wat te eten en te drinken heb je ook al een aardig bedrag nodig. U betaalt maar liefst 2,5 tot 3 euro voor verdunde pils of een 20 cl Coca Cola. En ja, je kan op veel festivals een half uurtje bekers rapen of naar buiten lopen om wat goedkoper te kunnen eten. Maar toch zijn dat voor ons geen excuses om de voucherprijzen zodanig de hoogte in te jagen.

Bepaalde organisatoren vertellen ons dat de prijzen echt moesten stijgen om het comfort en de beleving van de festivalganger te garanderen. Daar hebben wij toch onze bedenkingen bij. Een toiletbezoek gaat bijvoorbeeld systematisch gepaard met een zware dégoût. Niet dat we vies zijn van festivaltoiletten, maar het is en blijft een feit dat die toiletten de laatste jaren niet veel veranderd zijn (en de prijzen wel).

Bands zijn duur

Chokri Mahassine zei in 2006 dat Pukkelpop geen Sinterklaas is. "We moeten de prijs opdrijven, anders mogen we de boeken toedoen." Ook Herman Schueremans wijst naar dezelfde kant. "Bands vragen torenhoge prijzen waardoor we niet anders kunnen dan onze prijs jaarlijks te doen stijgen." Deels kunnen we ons daarin vinden. De tijd dat bands nog leefden op de verkoop van platen is al lang vervlogen, waardoor ze gewoon meer vragen voor een optreden.

Al weten we wel dat niet alle bands die op de festivals spelen even duur zijn. De grote festivals leggen heel wat acts vast in de vorm van package deals. De grote bands worden betaald, maar brengen nog een paar kleinere bands mee. Die spelen voor de promotie die zo'n festivalgig met zich meebrengt. We durven hier uiteraard geen conclusies uit te trekken, maar dat korreltje zout doet toch wonderen.

Evolutie festivalprijzen Rock Werchter en Pukkelpop. Foto: Sambal

Festivals = business

Langs de andere kant zijn het evenementen die je in een economische context moet plaatsen. Als festivalorganisator leid je een bedrijf. De vraag- en aanbodsverhouding ligt volgens econoom Ivan van de Cloot zodanig in hun voordeel dat ze met elke prijsstijging toch weer vlot uitverkopen. Ze weten dat mensen er heel veel voor over hebben en tasten daarom af hoe ver ze kunnen gaan. Zolang je geen klanten verliest, vraag je meer. En dat zou u zelf ook doen. 

De meeste festivalgangers hebben dan ook geen reden tot klagen. U heeft uw ticket betaald, dus u vond het een aanvaardbare prijs. Bovendien leven we in een digitaal tijdperk waar je een heel leven lang naar muziek kan luisteren zonder er ook één cent aan uit te geven. Het is dus niet meer dan normaal dat u jaarlijks wat meer bijdrage levert aan de 'sector'.

Herman Schueremans opperde dat we blij mogen zijn dat onze festivals het goed doen (lees: veel winst maken), dat maakt onze festivals ook tot de beste in Europa. Een echt exportproduct dus. De organisator en ex-politicus heeft op zich een punt, want festivals die niet rendabel zijn gaan op de fles. Zo simpel is dat nu eenmaal.

Foto: Sunrise Festival

Maar toch. Als je budgetgewijs gaat kijken zijn er voldoende festivalalternatieven binnen en buiten België om aan je trekken te komen. Denk maar aan Dour (€140 voor 5 dagen + camping) of Les Ardentes (€160 voor 4 dagen + camping). Een ander mooi voorbeeld is Ostend Beach, dat haar prijs dit jaar gewoon verlaagt. Of wat dacht u van het knap georganiseerde Best Kept Secret Festival in Nederland (€147,50 voor drie dagen + overnachten)?

Helaas blijft het een vicieuze cirkel, want de kans is groot dat als iedereen naar deze alternatieven zal gaan ook zij weer hun prijzen gaan verhogen. Vraag en aanbod, remember.

Prijs Belgische festivals

Hieronder schetsen we even een overzicht van de dagprijs (combiticket + camping + servicekosten/aantal festivaldagen) voor een aantal Belgische, meerdaagse festivals:

De groten der Belgische festivals blijken het duurst te zijn. Geen echte verrassing, maar is het ook terecht? Dat laten we aan de lezer en festivalganger over!

Opmerking bij bovenstaande grafiek: Lokerse Feesten biedt geen camping aan. Ostend Beach en Feest in het Park bieden momenteel early birds aan.