OWOW: de instrumenten van de toekomst?

  • Feature
Door Robin De la Ruelle 22 juni 2015

Nieuw in de elektronische muziekproductie is OWOW, een Belgisch-Nederlands project dat een reeks vernieuwende digitale muziek- instrumenten op de markt wilt brengen. Funding verloopt via Kickstarter en geïnteresseerden zijn er al met de vleet. We spraken af met bedenker Pieter-Jan Pieters.

Oprichter Pieter-Jan Pieters wilt met het OWOW-project instrumenten creëren waarvoor je geen ingewikkelde en klassieke muziekkennis moet beheersen, maar waarmee je net op een intuïtieve en toffe manier muziek kan maken. Combineer de passie waarmee je traditionele instrumenten bespeelt en de mogelijkheden van de elektronische muziekproductie én je krijgt OWOW.

FUZZ - Met welke intentie zijn de OWOW-instrumenten tot stand gekomen?

Pieter-Jan Pieters: We proberen vooral die producten te ontwikkelen die we zelf cool vinden. Daarna toetsen we die producten af bij artiesten in onze kringen. Zo proberen we 'experimentele' maar relevante en bruikbare tools te ontwikkelen.

Er zijn ook al prototypes van instrumenten gemaakt die we laten vallen omdat ze niet intuïtief genoeg zijn of niet leuk zijn om te bespelen. We hebben echt geprobeerd om de instrumenten zo simpel mogelijk te houden, al komt er wel een manual bij die de extra functies en details uitlegt. Op die manier komen we tegemoet aan de mensen die zich erin willen verdiepen.

"We willen voornamelijk kwalitatief hoogstaande producten voortbrengen waarbij we de intuïtieve bespeelbaarheid in het achterhoofd houden." 

FUZZ - Jij bent met het idee op de proppen gekomen, maar wie zit er nog meer in jullie team?

P-J: Dat wisselt wel eens, maar het vaste team bestaat uit vier personen. Robin staat in voor de communicatie, Losif is de software engineer, Alex is de hardware engineer en ik neem het design voor mijn rekening. Allemaal delen we een passie voor muziek, tech en design, en samen werken we allerlei leuke ideeën uit. Dat gaat van realistische producten zoals onze OWOW-serie tot grappige concepten. Voor een voorbeeld van onze ietwat luchtigere ideeën verwijs ik graag naar ons Real Booty Music-concept (lacht).

FUZZ - Hoe lang zijn jullie al bezig aan het OWOW-project?

​P-J: De allereerste prototypes werden 3,5 jaar geleden ontworpen als mijn eindwerk op de Design Academy te Eindhoven. Daarna heeft het project twee jaar stil gelegen en sinds anderhalf jaar hebben we alles opgebouwd tot de vijf instrumenten die we nu verkopen op Kickstarter.

FUZZ - Voor livesets lijken de OWOW-instrumenten heel erg tof, speels en beweeglijk. Ermee werken in de studio lijkt omslachtiger. Kan je met OWOW echt composities maken? Is het niet eerder het aansturen van al bestaande samples?

​P-J: De instrumenten zijn voornamelijk bedoeld om die human factor op te nemen. Er is niets mooiers dan nummers die live worden gespeeld, omdat dit écht klinkt, er zitten foutjes en afwisselingen in. De instrumenten die wij maken vertalen je bewegingen in effecten, die dan ook niet rechtlijnig zijn, maar ze nemen je foutjes en gebaren op.

"Ieders bewegingen zijn uniek. Met de OWOW-instrumenten willen wij jouw identiteit in je geluid laten horen." 

FUZZ - Wat heeft de Nederlandse elektronische hip hop-producer GANZ hiermee te maken?

P-J: Robin en ik hebben Jordy (ofte: GANZ) leren kennen toen we zelf plaatjes draaiden in Nederland. Hij was altijd enthousiast over onze ontwikkelingen en wij waren dat over zijn muziek. We gaven hem enkele prototypes waarmee hij nieuwe nummers maakte, die hij dan aan ons liet horen. Het is super om hem te zien boomen en we zijn ontzettend trots op wat hij aan het bereiken is.

"GANZ test onze nieuwe prototypes uit en kijkt hoe hij ze in zijn nieuwe liveset kan implementeren." 

OWOW x GANZ
Posted by GANZ on Tuesday, May 26, 2015

FUZZ - Je kan de OWOW-instrumenten ook aansluiten op traditionele instrumenten, zoals een gitaar. Hoe werkt dat juist? 

​P-J: Het combineren van akoestische geluiden en digitale effecten is niet nieuw, maar de OWOW-instrumenten gaan nog net iets verder door die digitale effecten aan te sturen met dezelfde emotie als waarmee je het akoestische instrument bespeelt. Een voorbeeld hiervan is de combinatie van WOB en gitaar.

Je speelt gitaar en tegelijkertijd kan je, door je hand verder van je snaren te bewegen, een effect aansturen dat je gitaargeluid beïnvloedt. Dat zorgt voor een hele nieuwe dimensie, toch? Het geluid van de gitaar gaat dan door de computer en de WOB stuurt in de computer een effect aan op dit geluid. Zo kan je elk mogelijk effect leggen op je akoestisch geluid.

FUZZ - Zijn er al plannen voor een uitbreiding van de reeds bestaande instrumenten?

P-J: Yes! Al zal de uitkomst van Kickstarter wel bepalen hoe snel we vooruit kunnen. Er liggen genoeg toekomstideeën, half afgewerkte prototypes en samenwerkingen met artiesten op tafel.

Maar we hebben dus mensen nodig die onze instrumenten nu pre-orderen, zodat wij de productie kunnen betalen en meteen aan de volgende instrumenten en ideeën kunnen starten. Onder het motto: if you buy it, it’s yours.

Je hoort het, door nu al je eigen OWOW-instrument te bestellen help je Pieter-Jan en zijn team aan de middelen om dit vernieuwend project ten volle uit te werken. Via Kickstarter hebben ze voorlopig al aardig wat steun vergaard (momenteel zo'n 176 backers = €18.701, nog 16 dagen te gaan) en hopelijk stopt het verhaal daar niet. Prijzen vanaf 49 euro!

Lees ook...